Már késő Apple részvényt vásárolni?
Érdekes dolgokon van túl az Apple részvénye. Érdemes most beszállni?
Az Apple a világ legértékesebb vállalata a piaci tőkeérték alapján, és 47 évvel ezelőtti alapítása óta még a jelenleginél is magasabb rekordmagasságokat ért el. A vállalat óriási sikereket ért el a fogyasztók körében, számos termékkategóriában vezető piaci részesedést ért el. Az iPhone sikere több mint egymilliárd felhasználót vonzott a vállalathoz, és értékes eszközzé vált abban, hogy a fogyasztókat a termékkínálat többi készülékére is rávezesse.
Az Apple hatékony termékei miatt a vállalat részvényei több mint 135 000%-kal emelkedtek a tőzsdére lépés óta, azaz 1980 decembere óta. A vállalat évek óta tartó, rakétaszerű emelkedése azt sugallhatja, hogy a legjobb időpont az Apple-be való befektetésre már régen volt. A vállalat azonban továbbra is folyamatos nyereséget kínál. Warren Buffett Berkshire Hathaway cége rendszeresen növeli részesedését a technológiai óriásban, legutóbb 2023 első negyedévében töltötte fel részvényeit. A kérdés tehát az, hogy vajon még mindig megéri-e az Apple-be fektetni? Azt előre szeretném leszögezni, hogy ez a cikk pusztán információközlésre szolgál, illetve az én személyes véleményemet tükrözi. Mindenkinek határozottan azt tanácsolom, hogy mielőtt befektetésre szánná el magát, végezzen alapos kutatómunkát és nézzen meg minél több lehetséges nézőpontot. Ezeket leszögezve viszont vágjunk is bele!
Az iPhone-okat gyártó vállalat hosszú múltra tekint vissza a megbízható nyereségeket tekintve, és bármelyik portfólió számára értéket jelenthet. Íme, szerintem miért nem feltétlenül késő befektetni az Apple részvényeibe.
A fogyasztók által kedvelt márka
Az Apple nem mindig az első egy piacon, de különösen ügyesnek bizonyult abban, hogy a meglévő technológiát átvegye, és egyedi dizájnnyelvét felhasználva új felhasználókat vonzzon a piacra, és végül uralja az adott iparágat. A vállalat éppen ezt tette az okostelefonok, a táblagépek, az okosórák és a fülhallgatók terén az iPhone, iPad, illetve Air Pods termékek kiadásával. Más vállalatok éveken át vezették ezeket a piacokat, de alulmaradtak, amint az Apple belépett a képbe.
A cég termékei iránti fogyasztói preferencia az elmúlt év gazdasági kihívásai során volt a legjellemzőbb. A fogyasztók technológiai kiadások csökkenése számtalan vállalatot megterhelt. Az IDC adatai szerint a PC-szállítások 13%-kal csökkentek éves szinten 2023 második negyedévében. Az olyan piacvezetők, mint a Lenovo és a Dell 18%-os és 22%-os szállítási visszaesést tapasztaltak. Ugyanakkor ugyanebben az időszakban az Apple MacBook-szállításai 10%-kal emelkedtek.
A vállalat az okostelefonok terén is hasonlóan felülmúlta versenytársait. A Counterpoint Research megállapította, hogy az okostelefon-szállítások 24%-kal zuhantak 2023 második negyedévében. A Samsung eladásai 37%-kal estek vissza, míg az Apple-é mérsékeltebben, 6%-kal csökkent. A fogyasztók még a gazdasági feszültségek közepette is erősen preferálták az Apple kínálatát.
Az Apple stratégiailag olyan összekapcsolt ökoszisztémát hozott létre a termékeihez, amely arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy hosszú távon is használják a készülékeit. Eközben az olyan exkluzív alkalmazások, mint a Messages és a FaceTime arra késztetik a felhasználókat, hogy kétszer is meggondolják, mielőtt a konkurenciához térnének át.
A makrogazdasági ellenszél idén kihívást jelentett az Apple számára. A piac fellendülésével azonban a hatalmasat nyerhet a vállalat. Ezért fontos, hogy hosszú távon tekintsünk a részvényeire. A papírjai pedig továbbra is vonzó haszonkulccsal büszkélkedhetnek: a termékek 35%-os, a digitális szolgáltatások pedig 71%-os haszonkulccsal rendelkeznek 2023 harmadik negyedévétől. A vállalat jó formában van, és a következő öt-tíz évben virágozhat, köszönhetően vezető pozíciójának a technológia területén.
Az Apple részvényárfolyamának közelmúltbeli csökkenése
Az Apple részvényei 11%-ot estek azóta, hogy a vállalat augusztus elején közzétette a 2023. harmadik negyedévi eredményeit. Az időszak a harmadik egymást követő negyedévét jelentette a bevételcsökkenésnek, a bevétel 1%-kal csökkent éves szinten. A zuhanás a négy termékszegmensből háromban bekövetkezett visszaesés mellett történt, mivel a vállalat továbbra is szenved a fogyasztók visszahúzódásától (bár kevésbé, mint a konkurencia).
A vállalat ellenálló képességét bizonyítja azonban, hogy a negyedév során az okostelefonok és a személyi számítógépek terén felül tudott kerekedni a versenytársakon. Eközben továbbra is ígéretes növekedést mutat a szolgáltatási üzletágában. Az Apple szolgáltatási szegmense éves szinten 8%-kal nőtt 2023 harmadik negyedévében, és 21 milliárd dollárral a vállalat bevételének második legnagyobb részét szerezte.
A digitális üzletág magában foglalja az olyan előfizetéses platformokból származó bevételeket, mint az Apple TV+ és a Music, valamint az App Store-ból származó bevételeket. Ezek az ajánlatok hihetetlenül jövedelmezőnek bizonyultak az Apple számára az évek során, lehetővé téve, hogy a bizonytalan időkben kevésbé támaszkodjon a termékeladásokra. Az üzletág pedig olyan úton halad, hogy végül megelőzheti az iPhone-t, mint a leginkább jövedelmező szegmens. A 2022-es pénzügyi évben a szolgáltatások 14%-os bevételnövekedést jelentettek, ami kétszerese az iPhone növekedésének.
Ha az Apple növekedési története megtanított minket valamire, akkor az az, hogy milyen fontos, hogy kihasználjuk a mélypontokat. A vállalat részvényei nem gyakran válnak jelentősen olcsóbbá, és a fogyasztói technológiák és a virágzó szolgáltatási részleg uralma hosszú távon valószínűleg jelentős nyereséget kínál majd. Ezen okok miatt talán még mindig nem késő Apple-részvényt vásárolni, és a jelenlegi pozíciójában kiváló hosszú távú opciónak tűnhet a papír.
Forrás: The Motley Fool
Kapcsolódó tartalmak:
- Elszíneződhetnek az Apple új csúcsmobiljai
- Apple vs Andrew Tate
- Minden, amit az iPhone 16-ról tudunk