Így készített saját szamoai nyelvtanuló-alkalmazást néhány új-zélandi kisiskolás

Apple Hírek   |   2021.03.15 - 16:17   |   Írta: H.A   |   713

„Fa’afetai lava mo le avanoa” („Köszönjük a lehetőséget”)

Az új-zéldandi Christchurch-ben található Bromley School diákjai az iPad és a Keynote app segítségével készítették el a szamoai nyelvtanuló-alkalmazás prototípusát, ami a fiatalabbak nyelvoktatását hivatott segíteni. Leonie Bradbrook, Talia Uasi és Siosaia Uasi a prototípust tesztelik.

 

Egy Ōtautahi (angolul Christcurch) nevű városban található az a Bromley School nevű iskola, mely felzárkóztatja a környék hátrányos helyzetű tanulóit, és egyengeti az utat Aotearoa (Új-Zéland) legfiatalabb generációjának a vezetővé válás felé. Scot Kinley, az igazgató rendkívül fontosnak tartja, hogy mindenki egyaránt használhassa a leginnovatívabb eszközöket, amik segítenek a diákok kibontakozásában és felemelkedésében.

Arra ösztönözzük a diákjainkat, hogy nagyban gondolkozzanak – azt szeretnénk, hogy pozitív változást hozzanak a világba – mondta Kinley - a mi feladatunk pedig az, hogy ellássuk őket a boldoguláshoz szükséges tudással és eszközökkel. Ehhez az egyik legjobb módszer az önálló, önigazgató tanulás támogatása, az iPad pedig kulcsszerepet játszik a módszer működésében.

A Bromley Schoolban az összes tanár és diák saját iPaddel rendelkezik. Az összes osztályteremben egy AppleTV üzemel, és az iskolának saját Mac-állománnya van a programozás oktatásához. Az iPadek megjelenése óta a diákok pedig újra és újra megmutatják, mire is képes a fiatal elme, ha inspirálják és hagyják kibontakozni. Rendszeresen megnyerik a körzeti „digitális kreativitás” versenyeket, aktívan tesznek a saját fejlődésükért és sikereikért, illetve helyi közösségeknek, valamint befektetőknek mutatják be ötleteiket, a tapasztalataikat pedig megosztják a többi iskolával.

 

Azariah Abohay, Amelia Abohay és Jeremiah Laufiso Scot Kinley igazgatónak mutatják be az appjuk prototípusát, amit Keynote-ban készítettek. A Keynote lehetővé teszi számukra, hogy szöveget, rajzokat, a hangfelvételeket, animációkat és linkeket is használjanak.

 

“Tālofa lava, e te tautala Gagana Sāmoa?” („Hello, beszélsz szamoaiul?”)

Amikor szeretett szamoai nyelvtanáruk egy helyi gimnáziumban folytatta a tanítást, a Bromley School diákjai nem akartak felhagyni a Gagana Sāmoa tanulmányaikkal – ami a Szamoa-szigetek nyelve – viszont nem volt olyan tanár, aki folytathatta volna az oktatásukat.

A diákjaink nagy részének van olyan szülője vagy nagyszülője, akik folyékonyan beszélik az anyanyelvüket, de ők csak az alapokat tudják. Én is hasonló helyzetben voltam gyerekkoromban – magyarázta Mele Togiaso, a Bromley egyik tanára – részben maori, részben szamoai felmenőim vannak, viszont csak most, felnőttkoromban kezdtem el rendesen megtanulni a családom nyelvét, egy csapat lelkes gyereknek köszönhetően!

A 8-11 éves gyerekek csoportja Togiasotól kért segítséget, hogy megoldást találhassanak az óráik folytatására. Kutatócsoportként kezdtek el alkalmazásokat, könyveket és weboldalakat vizsgálni, hasznos források után kutatva.

Semmit sem találtak, ami megfelel volna számukra. Az alkalmazások egy része túlságosan is az írott szövegre támaszkodott, ami ellehetetlenítette a fiatalabbak tanulását, másik részükből pedig hiányzott a hang a kiejtés gyakorlásához, illetve a kép a megértéshez, illetve nagy részük nem rendelkezett játékokkal, ami hosszabb időre lekötötte volna a diákok figyelmét. A kutatócsoport mégsem adta fel.

 

A Bromley diákjai Mele Togiasohoz fordultak, hogy folytathassák szamoai tanulmányaikat. Togiaso az Apple App Design naplóját használta a csapat vezetéséhez az alkalmazásfejlesztés ingoványán keresztül. Togiaso Amelia Abohay és Jeremia Laufiso munkáját ellenőrzi.

 

“Tātou a’oa’o Gagana Sāmoa!” („Tanuljunk szamoaiul!”)

Úgy döntöttünk, elkészítjük egy alkalmazás prototípusát, aminek Let’s Learn Samoan (Tanuljunk szamoaiul) a neve. Mindegyik iskolatársunk hozzáfér az iPadhez, így mindenki számára elérhetővé akartuk tenni – mondta Jeremiah Laufiso, egy ötödikes tanuló.

A kutatócsoport Keynote-ban készítette el az app prototípusát; ez az a fejlett prezentációs eszköz, amivel a legtöbb Apple eszköz alapból rendelkezik, és ami lehetővé tette, hogy kombinálják a szöveget, a rajzokat, a hangfelvételeket, az animációkat és a linkeket, mindezt egy helyen. Ezekből az elemekből állt az álmaik alkalmazása.

Togiaso az Apple ingyenesen letölthető App Design naplóját használta, hogy segíteni tudjon a diákoknak az alkalmazásfejlesztés folyamatában. „Rendkívül hasznos volt számomra. Ha valaki megkérdezi, hogyan tudtuk elkészíteni az appunkat, csak megmutatom neki a naplót, hiszen átlátható leírást ad, lépésről lépésre.”

 

Azariah Abohay az Apple Pencil és az Adobe Photoshop Sketch segítségével készít illusztrációt egy „fale”-ről (tradicionális szamoai épület) az alkalmazáshoz.

 

Az ötletek összegyűjtése és drótváztervek elkészítése után a diákok tartalomgyártó csoportokba rendeződtek, és illusztrációkat rajzoltak az Apple Pencillel, animációkat készítettek a Keynote-tal, és hangfelvételeket rögzítettek az iPad beépített mikrofonjával.

A tesztelés is fontos szerepet játszott a folyamatban. „Így fedezhettük fel a hibákat a prototípusban, és kaphattunk visszajelzéseket arról, hogy hogyan tudnánk még javítani rajta – mondta Amelia Abohay, hatodikos tanuló – Az iskolából különböző csoportokat kérdeztünk meg, hogy mik tetszettek nekik az ötletünkben, és mit tanácsolnának, hogy még jobbá tehessük.”

A kutatócsoport egy helyi Gagana Sāmoa szakértővel is találkozott. „Nagyon értékes visszajelzéseket adott a kiejtésünkre, illetve segített, hogy miket rakhatnánk még bele az appba.”

 

Ole autu o lo’u o’o mai (A bemutató)

„A küldetésünk célja, hogy a vezetők egy új nemzedékét inspiráljuk a Csendes-óceáni nemzetek és Maori fiatalok közül, akik a technológiai iparban dolgozhatnak – árulta el Togiaso – Ezek jelentősen alulreprezentált csoportok a tech világában, pedig oly sok mindent tudnának nyújtani. Szeretném látni, hogy a technológia egy valódi karrierlehetőségként jelenik meg a gyermekeink jövőjében.”

Az ötletet a gyerekek szeptemberben mutatták be, egy olyan eseményen, aminek célja lehetőségek teremtése a Csendes-óceáni nemzetek közül származó tech-innovátorok számára. 50 helyi szakértő, befektető és tanár számára mutatták be az üzleti tervüket és az app prototípusát, valamint válaszoltak meg kérdéseket. Visszajelzést is kaptak egy helyi angyalbefektetőtől, aki megígérte, hogy a jövőben támogatni fogja őket az ötlet kiteljesítésében.

„Nagyon jó érzés, hogy a barátainkat szamoai nyelvre taníthatjuk egy olyan alkalmazás segítségével, amit mi magunk készítettünk – mondta Lenoie Bradbrook, hatodikos tanuló – szívesen készítenék több appot, hogy segíthessek a barátaimon.”

 

 

Fa’afoi ile afio’aga („A közösség támogatása”)

A szülők és tanárok azt vették észre, hogy diákjaik kapcsolata a kultúrájukkal mélyebbé vált, és komoly alkotói magabiztosságot nyertek. Togiaso így értékelte a munkát:

„A siker közös. A munka megtanította a gyerekeknek, hogy nem elég, ha egy-egy kisebb csapat kitűnik – muszáj kollaborálni és egymást támogatni, hogy egy projekt tényleg sikeres lehessen.

A gyerekekbe beleivódott a családjuk és közösségük segítésének ösztöne. És nem csak az aiga (család) támogatásában lesznek fantasztikusak; elképesztő dolgokat visznek majd végbe, ami egész világ számára hasznos.”

 

 

Forrás: Apple

Kapcsolódó cikkek:




Kommentek megjelenítése