A Meta idei VR konferenciája az Apple-nek köszönheti a sikerét

Apple Hírek   |   2023.09.29 - 15:33   |   Írta: Hidasi Ákos   |   10079
29. szept A Meta idei VR konferenciája az Apple-nek köszönheti a sikerét

Az almás vállalat farvizén vehet lendületet a Meta.

A Meta által a héten megrendezett éves Connect konferencián, amelynek középpontjában a virtuális valóság és a metaversum állt, egy szó volt mindenki száján: Apple.

Mi hangzott el?

Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója lelkesen mutatta be cége által tervezett Quest 3 VR headsetjét, amelynek ára 499 dollár (nagyjából 185.000 Ft) lesz, és októberben kezdik majd el szállítani. Cége a VR-alkalmazások áruházának - Quest Store - növekedését emelte ki, amely 2019-es debütálása óta 2 milliárd dolláros forgalmat generált, szemben a tavalyi 1,5 milliárd dollárral, amelyet a vállalat a konferencia során jelentett be.

Az idei nagy különbség a 2022-es eseményhez képest, hogy a résztvevők sokkal világosabb képet kaptak az Apple közelgő belépéséről a VR-piacra. Így más kontextusban láthatták a Meta bejelentéseit és vízióit is.

 

Apple

Az iPhone-gyártó júniusban jelentette be a Vision Pro vegyes valóságot használó headsetjét, amelynek ára szemkápráztató 3499 dollár, azaz több mint 1.200.000 Ft lesz és jövőre kerül forgalomba. Bár ez az Apple első nagyobb belépése a VR piacára, a vállalat hosszú távú dominanciája a prémium kategóriás fogyasztói eszközök terén, valamint a hardverek terén szerzett legendás hírneve olyan pezsgést keltett, amely hiányzott a Meta korábbi hasonló rendezvényeiről.

A VR és a kevert valóság várhatóan még évekig hiánypótló piac marad, de a Meta kaliforniai Menlo Park-jában, a héten összegyűlt közel egy tucat résztvevővel folytatott beszélgetések azt mutatják, hogy a fejlesztők és a VR-vállalatok körében változik a hangnem a bővülő iparág lehetőségeit illetően.

"Az Apple piacra lépésével biztos, hogy új kíváncsiság van a piacon" - mondta Tom Symonds, az Immerse nevű brit VR-cég vezérigazgatója. "Az Apple mindig is képes volt a hardvert és a szoftvert zökkenőmentesen kombinálni."

 

Történet

Az Apple Vision Pro bejelentése előtt a VR-iparág egyfajta identitásválságon ment keresztül, mivel a kockázati tőkebefektetők a Web3 és a kapcsolódó kriptoprojektek visszaesése mellett visszavonták befektetéseiket. Eközben a Meta negyedévente dollármilliárdokat veszített a metaversumról szóló víziójának építésén, és Zuckerberg nem mutatott hajlandóságot a lassítás iránt, ami sok Wall Street-i befektetőt frusztrál, akik csak növekvő költségeket látnak.

Bár az Apple terméke még hónapokig nem kerül forgalomba, és nem világos, hogy hányan akarják majd, vagy tudják majd megvásárolni végül, a vállalat piacra való belépése mégis legitimitást adott a Meta egyes törekvéseinek.

A héten a legújabb headset bemutatása mellett a Meta bemutatta a Ray-Ban okosszemüveg legújabb verzióját is, amelyet az EssilorLuxottica céggel közösen fejlesztett ki. Az új szemüveg, amely 299 dollárba fog kerülni, amikor október 17-én megvásárolható lesz, a Meta mesterséges intelligencia szoftverét használja okostelefonon keresztül, így az emberek azonosítani tudják a tereptárgyakat vagy le tudják fordítani a jeleket, amikor különböző tárgyakat néznek.

 

Emelkedik a léc

Aneesh Kulkarni, a Strivr VR-képző cég technológiai igazgatója szerint "nagy bizalomvesztés" lett volna, ha a Meta nem fektet be többet a VR-piac előremozdításába.

"A Meta nyomja mindig magasabbra a lécet, és ki másnak van pénze arra, hogy feljebb nyomja a lécet?". mondta Kulkarni.

Hozzátette, hogy bár az alkalmazásboltok 2 milliárd dolláros forgalma "talán nem hangzik soknak az Apple Store-hoz képest", ez egy nagy és fontos szám. Az Apple ugyanis össze nem hasonlítható módon óriási piaccal rendelkezik - 2022-ben 1,1 trillió dollár lesz a fejlesztői számlák és eladások összege - az iPhone- és iPad-alkalmazások népszerűsége miatt.

 

Josette Seitz, a Baltu Technologies nevű társadalmi hatásgyakorlás céljából vegyes valóságot fejlesztő cég munkatársa szerint az Apple-nek előnye lehet, ha olyan vállalkozásokat környékez meg, amelyek már használják a termékeit, például olyanoknak, amelyek iPadeket alkalmaznak karbantartási és egyéb kapcsolódó szolgáltatások elvégzéséhez. Egy olyan vállalat, amely jelenleg a terepen dolgozókat iPad-ekkel látja el az ellenőrzésekhez vagy hasonló feladatokhoz, az eszközök közös szoftveres kapcsolata miatt könnyen át tudna térni a sokkal magával ragadóbb Vision Pro-ra - mondta.

Magas ára miatt a Vision Pro valószínűleg inkább a vállalkozások számára készült termék lesz, mondta Seitz. Ettől függetlenül fontos, hogy több belépő legyen a piacon.

"Nem szabad, hogy csak egy cég legyen" - mondta. "Nem lehet, hogy ez egy monopolrendszer legyen."

 

Gaspar Ferreiro, a Coal Car Studios VR-cég fejlesztője "őrültnek" nevezte a Vision Pro árát, és azt mondta, hogy az Apple "nagy kockázatot vállal".

"A vállalkozások mindenképpen vállalják a kockázatot" - mondta Ferreiro, megjegyezve, hogy egyes vállalkozások a vállalat hírneve és presztízse miatt fognak az Apple eszközeire költeni.

 

Meta

A Meta továbbra is saját kihívásokkal néz szembe. A vállalatnak az évek óta tartó előnye ellenére is nehezen sikerült a VR-t bevinnie a köztudatba, és Ferreiro nem biztos abban, hogy a Quest 3 fejlesztései a 200 dollárral olcsóbb Quest 2-höz képest elégségesek lesznek ahhoz, hogy új, nem bennfentes iparági vagy fejlesztői ügyfeleket nyerjenek.

 

 

"Az átlagfogyasztó valószínűleg azzal a fejtöréssel fog szembesülni, hogy költsek-e még 200 dollárt erre a másik készülékre." mondta Ferreiro.

A Quest 3 egyik legnagyobb előrelépése az előző verzióhoz képest az úgynevezett "passthrough" funkció, amely az ember látómezejét digitális formátumra alakítja át, így lehetővé teszi a számítógépes képi megjelenítést a fizikai világra. A fizikai környezet megtekintése a Quest 2 segítségével homályos és színhiányos élménynek bizonyult, de a Quest 3-mal sokkal tisztább, és sokkal élvezetesebb a használata.

Ferreiro szerint ez a fejlesztők számára azt jelenti, hogy a fizikai és a digitális világot integráló, meggyőzőbb tartalmakat és vizuálisan vonzóbb élményeket tudnak létrehozni.

 

Mi várható?

Jeffrey Morin, a Litesport VR fitneszszolgáltatás vezérigazgatója szerint viszont a Quest 3 ára "éppen a komfortzónámon kívül esik, például ha a gyerekemnek veszek karácsonyi ajándékot".

De egyetért azzal, hogy a jobb átjárhatóság nagyon értékes, és döntő fontosságú volt a vállalata közelgő vegyes valóság alkalmazásához, amelyet az Xponential Fitness számára készített, és amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valódi személyi edzőkkel eddzenek, akiket virtuálisan a nappalijukba sugározhatnak.

Ami az Apple-lel való együttműködést illeti, Morin elmondta, hogy a Litesport a Vision Pro fejlesztésének módjait fogja keresni, ahogy az fejlődik, és az ár a jövőben potenciálisan 1000 és 1500 dollár közé esik. Kezdetben az ár túl magas, és a Vision Pro felhasználóknak egy akkumulátoros csomagot kell viselniük használat közben, ami további kellemetlenséget okoz az edzés során.

Az Apple előnye az, hogy az ügyfelek olyan bázisával rendelkeznek, akik "sokkal nagyobb valószínűséggel fognak előfizetést fizetni", ami visszatérő bevételi forrást biztosít - mondta. Morin eddigi tapasztalatai alapján a Quest jelenlegi felhasználóinak többsége játékos, akik inkább az egyszeri alkalmazásvásárláshoz szokott hozzá.

Morin elmondta, hogy bár az Apple terméke még nem jelent meg, a Litesports VR-fitness alkalmazásokat használók számának növekedését vette észre, amint bejelentették annak jövőbeni érkezését, ami aláhúzza a VR-közösség általános izgatottságát.

"Beizzították a headsetjeiket, és úgy vannak vele, hogy hadd lássam, mi újdonság van már megint" - mondta Morin.

Végső soron az Apple VR-be való belépése azt bizonyítja, hogy ez nem csak egy ambiciózus Facebook mellékprojekt.

"Ez már nem csak Mark (Zuckerberg) kis játéka" - mondta Morin. "Ez most már mindenkié."

 

Forrás: CNBC

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése