Ma 25 éves a Google

Tech Hírek   |   2023.09.27 - 19:06   |   Írta: Hidasi Ákos   |   9734
27. szept Ma 25 éves a Google

Hogy jutott ide az óriásvállalat?

Nehéz elhinni, de a Google ma lett 25 éves. Attól függően, hogy hány éves vagy, ez sokkal hosszabb időnek tűnhet, mint amire számítottál, vagy sokkal rövidebbnek, mint gondoltad. Mint valaki, aki a Google-on nőtt fel, határozottan nehéz elképzelnem, hogy valaha is létezett volna világ az internetet meghatározó keresőmotor nélkül. Mégis itt vagyunk, mindössze 25 évvel később. Itt az ideje, hogy visszatekintsünk arra, hogyan vált a Google azzá az internetes óriáscéggé, ami ma.

Először is, az ünneplést egy figyelmeztetéssel kell kezdenünk: a Google-t technikailag nem 1998. szeptember 27-én alapították, de a vállalat hagyományosan ezt a napot használja születésnapja megünneplésére. A pontosabb dátum 1998. szeptember 4. vagy 1998. szeptember 7. Ez megmagyarázza, miért kezdődött néhány ünneplés már korábban, a vállalat már idén szeptember 1-jén visszatekintést tett közzé. Egy dolog azonban mindebből egyértelmű: A Google 1998 szeptemberében indult, és mint ilyen, most 25 éves - maga a vállalat is ma ünnepli a napot a blogján.

 

A kezdeti idők

A céget Larry Page és Sergey Brin alapította, még akkor, amikor a kaliforniai Stanfordon tanultak. Sőt, a Google kezdetben a Stanford szerverein élt, a keresőmotor korai változatai Stanford aldomainként voltak elérhetők. Ennek van értelme, hiszen a Google az alapítók doktori projektje volt, mivel annak idején azt akarták kideríteni, hogyan lehet indexelni és megtalálni az információkat a növekvő világhálón.

Az az ötlet, hogy figyelembe vegyék egy weboldalra mutató backlinkek számát, azaz más weboldalak hivatkozásait, valóban lehetővé tette, hogy a Google-t úgy skálázzák, mint előtte egyetlen más keresőmotort sem, és segített abban, hogy a hitelesebb források a találatok élére kerüljenek, különösebb emberi beavatkozás nélkül. A keresőmotort eredetileg "BackRub"-nak hívták pontosan emiatt.

Az, hogy egy egyszerű keresési lekérdezéssel mindenféle információt meg lehetett keresni, a Google és korábbi versenytársai megjelenéséig ismeretlen volt.

A Google kezdetben teljesen ingyenes volt, és a vállalat csak a 2000-es évek elején kezdte el hirdetésekkel monetizálni a működését. A hirdetők megvásárolhattak bizonyos kulcsszavakat, így azok vizuálisan is elkülönülő stílusban jelenhettek meg a dinamikus keresési eredmények mellett. Ugyanebben az évtizedben a vállalat a ma már elfeledett "Don't be evil", azaz "Ne légy gonosz" mottót is elfogadta, amikor 2004-ben beadta a tőzsdei bevezetés iránti kérelmét. Ennek fényében a Google azt ígérte, hogy akkor is fejlesztéseket hoz a világnak, ha ez a rövid távú nyereségről való lemondással jár.

 

 

Góliáttá válás

A következő években a vállalat gyorsan a ma ismert behemóttá nőtte ki magát. 2006-ban megvásárolta a YouTube-ot, és ezzel az internetes videótartalom-előállítás de facto szabványávát is. Alig két évvel később, 2008-ban a vállalat végül piacra dobta az Androidot (amelyet még 2005-ben, amikor az még csak kamerákhoz használt operációs rendszer volt, megvásárolt), és ezzel kezdetét vette a ma ismert okostelefonok korszaka. Lehet, hogy az Apple találta fel az iPhone-t és a modern okostelefont, de a Google átvette az alapötleteket, továbbfejlesztette őket, és nagyszerű telefonokkal tette elérhetővé a tömegek számára minden árkategóriában.

A vállalat más okos döntéseket is hozott, például a Gmail bevezetése, amely mellé 1 GB ingyenes tárhelyet is kínált - ami akkoriban még nem volt jellemző -, ami sokakat gyorsan arra késztetett, hogy átálljanak a vadonatúj szolgáltatásra. Persze nem mehetünk el a saját böngésző, a Chrome bevezetése mellett sem, amely hamarosan szinte mindenki által az automatikusan választott opció lett a számítógépeken. Emellett a táblagépek és laptopok piacára is bemerészkedett az Android for tablets és a ChromeOS segítségével, még ha az előbbi valószínűleg soha nem is lett olyan sikeres, mint azt a vállalat remélte.

 

Nem minden napfény és szivárvány

Útközben a vállalatnak néhány nehéz döntést is meg kellett hoznia az egyes szolgáltatások jövedelmezőségével kapcsolatban. Sokan még mindig gyászolják az olyan kulcsfontosságú termékek elvesztését, mint a Google Reader, a Google Plus, az Inbox és nemrég a Stadia. Az olyan innovatív ötletek, mint a Google Now, amely a megfelelő időben jelenítette meg a legfontosabb információkat a telefonon, utat engedtek a reklámbarát Google Discover feednek. Az ehhez hasonló döntések világossá tették, hogy a vállalat eltávolodik a "Ne légy gonosz" mottójától, és inkább a pénzügyi eredményt nézi már, mintsem azt, hogy mi a jó a felhasználóknak.

A következő néhány év csak bebetonozta a Google pozícióját a világban. Reklámüzletága az internet de facto szabványává nőtte ki magát, a szabályozó hatóságok pedig rendszeresen vizsgálják a vállalatot, mivel a hirdetési folyamat minden részét birtokolja. A "guglizás" szó a webes keresés szinonimájává vált. Gyakorlatilag mindenkinek, aki androidos telefont használ, van Google-fiókja, és más platformokon is nehéz megkerülni a céget.

 

Az előttünk álló kanyargós út

Úgy tűnik, a jelenlegi évtized jelenti a legtöbb gondot a vállalat számára. A Google igyekszik jó választ találni a generatív mesterséges intelligencia térnyerésére, az olyan cégek, mint a Microsoft és az OpenAI keményen dolgoznak azon, hogy a mindenre kiterjedő mesterséges intelligenciáért folytatott verseny győztesei legyenek, a Google pedig igyekszik lépést tartani vele. Ugyanakkor a Google-nek meg kell akadályoznia a szabályozói ellenőrzéseket, mivel egyes országok és régiók a vállalat feloszlatását vagy legalábbis a monopolhelyzetben lévő, általa uralt piacok egy részén való megszűntetését fontolgatják.

Minden bizonnyal érdekes lesz látni, hogy mit hoz a következő néhány év. Meglátjuk, hová viszi a vállalatot a következő 25 év, de az biztos, hogy nem lesz könnyű. Egyelőre a vállalat minden bizonnyal ünnepelheti az elmúlt 25 év mérföldköveit - még akkor is, ha nem minden döntése és üzleti gyakorlata kellemes a fogyasztók számára. Összességében azonban az is elmondható, hogy valószínűleg több jót, mint rosszat köszönhetünk az óriásvállalatnak.

Forrás: Androidpolice

 

Kapcsolódó tartalmak: 




Kommentek megjelenítése