Lejárt Tim Cook ideje az Apple-nél? 1. rész
Vajon a tech óriásnak új CEO után kell néznie?
Az Apple-nek kétségbeesetten szüksége van a “Next Big Thing-re”, azaz egy következő nagy dobásra. Tim Cook sosem volt termékzseni. Most azonban éppen erre lenne szüksége az Apple-nek.
Amikor Steve Jobs 1997-ben 12 év szünet után visszatért az Apple-hez, a vállalat szabadesésben volt. A vállalat a csőd szélén állt, miután több vezérigazgatót is megjárt, a személyi számítógépek piacán óriási versennyel kellett szembenéznie, és kétségbeesetten kereste a következő nagy dobást. Jobs azonnal leállított egy sor zsákutcába jutott projektet, hogy újra fókuszálhassa a vállalatot.
A következő évben stratégiája meghozta gyümölcsét. Jobs bemutatta az iMac-et, amely a rikító műanyag burkolatával azonnal elrepült a polcokról, és bekerült az ikonikus formatervezés történelmébe. 2001-ben jött az iPod, amely felforgatta a személyi médialejátszók piacát, és népszerűvé tette az iTunes-t. Ez teremtette meg a terepet a 2007-es iPhone-nak, amely az Apple-t a sztratoszférába repítette, és egy sor melléküzletágat, köztük az App Store-t is elindította, amelyek azóta sok milliárd dollárt termeltek. Mire Jobs 2011-ben meghalt, az Apple volt a világ legértékesebb technológiai vállalata.
Aztán Tim Cook vette át az irányítást.
Cook a számok embere, nem a tervezésé. Az ő hivatali ideje alatt az Apple részvényeinek árfolyama az egekbe szökött, a befektetőket pedig a részvény-visszavásárlások és a negyedéves osztalék növelése tette boldoggá. De az Apple Watch-on kívül, amely már Jobs halála előtt is tervben volt, nem voltak világrengető termékbemutatók. Ehelyett a vezérigazgatói időszakot az határozta meg, hogy a második Jobs-korszak sikereiből a lehető legtöbbet hozta ki. De egy évtizednyi ilyen tevékenység után az iPhone-eladások lassulnak, a bevételek csökkennek, és a vállalatnak ismét meg kell találnia a következő nagy dobást.
A technológiai iparágban számos olyan egykor domináns cég van, mint az IBM és a Nokia, amelyek elvesztették innovációs előnyüket, miután egy bizonyos méretre nőttek, és a talpraesett feltörekvők bitorolták a pozíciójukat. Ezek a cégek nem tűntek el, de már nem rendelkeznek azzal a hatalommal vagy relevanciával, mint egykor. A Szilícium-völgy óriásai, köztük a Google és a Meta, most hasonló kihívással néznek szembe - és ez alól az Apple sem kivétel. Cook stratégiája, amely a rövid távú profitra összpontosít a hosszú távú stratégiával szemben, árnyékot vet az Apple jövőjére.
Az iPhone az Apple fejőstehene - az okostelefonok eladásai adják a vállalat bevételeinek több mint felét. De 2017-ben, miután az Apple bevette az amerikai piacot, és nem volt több amerikai, akinek iPhone-t adhatott volna el, az eladások falba ütköztek. A telefonok elég jók voltak ahhoz, hogy az embereknek ne kelljen rendszeresen frissíteniük, a fejlődő piacokon pedig a növekedés nem egészen ütötte meg a vállalat várakozásait. A következő évben az Apple nem jelentette többé, hogy hány telefont adott el, hanem inkább a bevételre összpontosított: Ha a vállalat nem tudott több embert rávenni arra, hogy iPhone-t vásároljon, akkor prémium kategóriákon keresztül elkezdett többet elkérni a telefonokért és az iPad-ekért. Ez néhány évig működött, de 2022-ben az eladások ismét lelassultak, és az Apple más termékei is visszaestek.
2023-ban a vállalat négy negyedéven át csökkenő bevételt könyvelhetett el, amely az idei első pénzügyi negyedévben az erős ünnepi keresletet követően fellendült, hogy aztán a második negyedévben ismét csökkenjen. Az Apple saját kilátásai azt sugallják, hogy a gyenge iPhone-eladások folytatódni fognak, különösen a Kínában gyorsan csökkenő eladások miatt.
Bár az Apple-univerzum más részeinek - többek között a TV+, a News+ és az iCloud-tárolás - növekedése kiemelkedő volt a legutóbbi eredményjelentésben, ezek további sikere az Apple hardverétől függ. Ráadásul ezt a rendezett ökoszisztémát az amerikai és más kormányok is fenyegetik.
A Cook által a terméktervezésből és -fejlesztésből való kivonulás hátrányai most válnak egyre világosabbá. Ahogy az Igazságügyi Minisztérium nemrégiben az Apple ellen indított trösztellenes ügye is világossá teszi, a vállalat sikere részben a vállalat által állított komoly korlátozásnak köszönhető, amely megnehezíti a felhasználók számára az Android-eszközökre való átállást. Ha a felhasználók elhagyják iPhone-jukat, elveszítik az App Store-ban vásárolt termékeiket és a hozzáférést az olyan saját fejlesztésű funkciókhoz, mint az iMessage. A trösztellenes ügy célja, hogy csökkentse a váltás akadályait, és megszüntesse az Apple készülékek használatának néhány exkluzív előnyét. Az egyik hangsúly a "szuperapplikációk", például a WeChat korlátozásainak csökkentésén van, amelyek operációs rendszertől függetlenül számos szolgáltatást kínálnak ugyanazon az alkalmazáson belül. Ha a felhasználók a készülékhez mellékelt alkalmazások helyett a szuperappokra támaszkodnak, könnyebben tudnak váltani az iOS és az Android között, amikor csak akarnak.
Európában a törvényhozók az App Store monopóliumának megtörésére összpontosítanak, és megpróbálják biztosítani, hogy harmadik féltől származó alkalmazások és áruházak is betölthetők legyenek az Apple készülékeire. Ha ez megtörténik, az pusztítóan hatna az Apple App Store-vásárlásokból származó bevételeire - minden egyes vásárlás akár 30%-át is elérheti. Mind az uniós, mind az amerikai ügyek miatt egyesek nagyobb valószínűséggel váltanának olcsóbb telefonra, ami még inkább veszélyeztetné az iPhone-eladásokat. Válaszul a vállalat azt tervezi, hogy erőteljesen harcol az amerikai ügy ellen, és megpróbálja úgy alakítani az uniós szabályok alkalmazását, hogy azok hatékonysága gyengüljön.
A cikk folytatásának elolvasásához kattints ide.
Forrás: Business Insider
Kapcsolódó tartalmak:
- Az Apple M3 chipje az idők áldozata lett
- A Samsung egyből ráugrott az Apple bakijára
- Az Apple-nek ezúttal tényleg befellegzett?