Az Apple sok év után először kezeli versenytársként a PC-ket
Vajon mi áll a változás hátterében?
Az Apple márkaidentitásának része, hogy termékeit jobbnak tartja a piaci versenytársaknál, és a vállalat története során sokszor előfordult, hogy még csak el sem volt hajlandó ismerni őket. Ez azonban kezd megváltozni, és ennek a változásnak tökéletes példáját láthattuk, amikor az Apple a nemrég tartott "Let Loose" rendezvényén bemutatta az új M4 system-on-a-chip-et. A keynote leginkább az iPad-ekről szólt, mivel az Apple több mint egy év után először frissítette az iPad Air és az iPad Pro felhozatalát. De mivel most láthattuk először az M4 chipet, az esemény a jövőben érkező új Mac-ek számára is nagy jelentőséggel bír. Hogy felmérhessük, mennyire jól teljesít az M4 chipkészlet, nem csak más Mac-ekkel és korábbi M-szériás lapkákkal kaptunk összehasonlítást - az Apple felhozta az AI PC-ket és az NPU-kat is összehasonlítási alapként.
Nem így szokott lenni
Az Apple általában a saját buborékában él, teljesen hidegen hagyja a számítástechnikai piac többi része. Azonban az utóbbi időben úgy vettem észre, hogy ez kezd megváltozni az alapján, ahogy a vállalat idén márciusban kezelte az M3-as MacBook Air bevezetését. Azkkor még el lehetett intézni ezt az észrevételt azzal, hogy “ki tudja, lehet, hogy az csak a véletlen műve volt”. Nos, az viszont döntő erejűnek tűnik, hogy az Apple pontosan ugyanezt a fajta megközelítést alkalmazta az M4 bevezetésekor, és most már nyugodtan mondhatjuk, hogy kialakulóban van egy minta. A vállalat egyértelműen aggódik amiatt, hogy a fogyasztók azt gondolják, hogy az Apple le van maradva az AI terén, és ezért látjuk, hogy a vállalat egyre több összehasonlítást tesz nem Apple-termékekkel, népszerű iparági divatszavakat használ, és közvetlenebbül emeli ki az AI-funkciókat.
Mielőtt rátérnénk az M4 bevezetésére, egy kicsit hátrébb kell lépnünk, és meg kell néznünk az Apple hírportálján az új M3 MacBook Air bejegyzést. Ebben a sajtóközleményben a vállalat a MacBook Air-t a világ legnépszerűbb laptopjának nevezte, és néhány összehasonlítást tett a laptoppiac egészével. Íme, pontosan mit mondott az Apple a MacBook Airről és az M3 chipről:
Az Apple Siliconra való átállással minden Mac nagyszerű platform az AI számára. Az M3 gyorsabb és hatékonyabb 16 magos Neural Engine-t, valamint a CPU-ban és a GPU-ban található gyorsítókat tartalmaz, amelyek fokozzák az eszközön belüli gépi tanulást, így a MacBook Air a világ legjobb fogyasztói laptopja az AI számára.
Miért érdekes ez?
Ez a fajta kijelentés bármely más technológiai vállalattól megszokottan hangzana, de nem az Apple-től. A MacBookok nem laptopok, hanem MacBookok - ahogy az iPhone-ok sem okostelefonok, hanem iPhone-ok. Természetesen tudjuk, hogy ezek az állítások tényszerűen nem tökéletesen igazak. De az Apple nézőpontja szerint egészen eddig az olyan termékek, mint a Mac vagy az iPhone olyan messze a versenytársak előtt jártak, hogy kicsit tágabb értelemben véve PC-nek vagy okostelefonnak nevezni őket nem lett volna a termékekkel szemben igazságos. Az Apple-termékek márkaértéke azért olyan nagy, mivel a versenytársaktól való érzékelhető elkülönülés ilyen drasztikus. Évekkel ezelőtt az Apple soha nem nevezett volna egy vadonatúj MacBookot "fogyasztói laptopnak".
Nem voltam biztos benne, hogy ez szándékos és tudatos volt, amikor az M3-as MacBook Air megjelent, de ugyanilyen típusú kiigazítás a nyelvezet és a piaci összehasonlítás tekintetében látható az Apple M4-es lapkakészletének bejelentésekor is. A "Let Loose" keynote-on John Ternus, az Apple hardverfejlesztésért felelős vezető alelnöke szükségét érezte annak, hogy szóban elmagyarázza, hogy az Apple szilíciumában lévő Neural Engine összehasonlítható a PC-kben lévő Neural Processing Unit (NPU) egységgel. Ez az első alkalom a Neural Engine történetében, hogy az Apple valaha is NPU-ként hivatkozott rá.
Nem ez az egyetlen összehasonlítás, amit az Apple a PC-kkel tesz. Az M4 SoC-ban található Neural Engine-ről szólva az Apple nem meglepő módon azt mondta, hogy az "az Apple eddigi legerősebb Neural Engine-je", és hivatkozott arra, hogy 38 TOPS kezelésére képes. Mindez eddig az Apple-től várható módon zajlott. A meglepő rész azonban ezután következett:
Az M4-ben lévő Neural Engine az Apple által gyártott eddigi legnagyobb teljesítménnyel bír, és erősebb, mint bármelyik mai AI PC-ben lévő neurális feldolgozóegység.
Természetesen az "AI PC" kifejezés lényegében egy divatos szó, amelyet a Microsoft, az Intel és mások alkottak meg az NPU-val rendelkező számítógépek azonosítására. Ez jelenleg inkább a Windows OEM-ek marketingfogalma, mint bármi más, és mégis megjelent egy hivatalos Apple sajtóközleményben. Ez egy újabb példa arra, hogy az Apple a szóhasználatával a Maceket a PC-kkel egy szintre helyezi.
Az Apple előáll és maga mondja ki azt, amit sok techrajongó és újságíró egymástól függetlenül már elmondott: A MacBookok laptopok, a Neural Enginek NPU-k, a Macek pedig AI PC-k. Ez semmi olyan, amit ne tudtunk volna már eddig is, de még mindig masszív eltérés attól, amit jellemzően az Apple-től látunk.
Az Apple nem így viselkedik
Az olyan mondatok, mint "ez a legjobb iPhone, amit valaha készítettünk", hírhedté váltak.
Ne feledjük, ez ugyanaz az Apple, amelyet már régóta gúnyolnak azért, mert évről évre felállt egy rendezvény színpadára, és a legújabb iPhone-t "a legjobb iPhone-nak nevezte, amit valaha készítettünk". Az Apple a saját világában él, és az új termékeket általában csak a saját régebbi termékeihez hasonlítja. Nyilvánvaló, hogy az új MacBook jobb lesz, mint a régi, de ez az egész shtick. Abban a ritka esetben, amikor az Apple mégis összehasonlítja más termékekkel, az általában nem a tisztességes játéktéren történik.
Egy gyors példa erre a tendenciára, és arra, hogy hogyan diktálja az Apple harmadik féltől származó eszközökhöz való nyilvános hozzáállását, az az Android telefon képe, amelyet a vállalat a csereoldalán használ:
Az Apple tudja, hogy nem így néznek ki a legjobb androidos telefonok, de ez nem számít. A vállalat azt akarja elérni, hogy termékei eredendően jobbnak tűnjenek másoknál, és az olyan apróságok, mint a képhasználat és a szóhasználat lassan befolyásolják a közvélemény megítélését.
Az Apple aggódik, hogy elveszíti a mesterséges intelligencia versenyét? Ez nem világos, de az Apple nyilvánvalóan befejezte az árnyékban való munkát.
Az Apple egyértelműen változtat azon, ahogyan a marketingben a saját és a versenytársak termékeire utal, és ez az M3 MacBook Air és az M4 iPad Pro bevezetésén is látszik. Azt szeretné, ha a leendő felhasználók tudnák, hogy a Macek és az AI PC-k egy szinten vannak, de miért? Csak egyetlen válasznak van értelme: azért, mert az AI PC-k állnak nyerésre. Ha más nem is, a PC-k és az androidos telefonok megnyerték a marketingcsatát, ha mesterséges intelligenciáról van szó. Az Apple jóval az AI PC divatszóvá válása előtt szállított neurális motorral ellátott készülékeket, és olyan funkciókat, amelyek már évek óta használják az AI-t és az ML-t. De korábban mindez a színfalak mögött zajlott. Az átlagos iPhone-felhasználónak vagy MacBook-tulajdonosnak nem kellett tudnia, hogy kedvenc funkciója mögött AI áll.
Most már igen, és ez azért van, mert az átlagfogyasztó valószínűleg milliószor hallotta már az AI-t a PC-kkel kapcsolatban. Az Apple kétségbeesetten próbálja emlékeztetni a felhasználókat, hogy ők is dolgoznak az AI-on. Ahhoz, hogy ezt hatékonyan tegye, úgy tűnik, az Apple-nek évek óta először el kell ismernie, hogy a Windows PC-k versenyképes módon léteznek.
Forrás: xda developers
Kapcsolódó tartalmak:
- Lejárt Tim Cook ideje az Apple-nél? 1. rész
- A Samsung egyből ráugrott az Apple bakijára
- Az Apple M3 chipje az idők áldozata lett