Lejárt Tim Cook ideje az Apple-nél? 2. rész

AlmaBlogger   |   2024.05.19 - 15:50   |   Írta: Hidasi Ákos   |   8552
19. máj Lejárt Tim Cook ideje az Apple-nél? 2. rész

Vajon a tech óriásnak új CEO után kell néznie?

Az Apple-nek kétségbeesetten szüksége van a “Next Big Thing-re”, azaz egy következő nagy dobásra. Tim Cook sosem volt termékzseni. Most azonban éppen erre lenne szüksége az Apple-nek. Ez a cikkünk egy kétrészes cikksorozat második része, így ha még nem tetted, akkor azt tanácsoljuk, hogy ide kattintva most annak elolvasásával kezdj.

 

Az Apple bemutatótermeiben a közelmúltban megsokszorozódtak a problémák.

Tripp Mickle "Steve után" című könyvében leírja, hogy Cook az Apple részvényárfolyamának növelésére és a működési hatékonyságra összpontosított - miközben minden lépésnél spórolt a vállalaton. Határozottan irányította az Apple ellátási láncát, és jelentős szerepet játszott az Apple adóelkerülési mechanizmusainak kialakításában. Miután átvette a vállalat irányítását, Cook lassan visszaszorította a hatalmas tervezőcsapatot, ami végül ahhoz vezetett, hogy Jobs szövetségese, Jony Ive, a vezető formatervező 2019-ben elhagyta a vállalatot, miután évekig csökkentette ott töltött idejét. Cook terméktervezésből és -fejlesztésből való kivonulásának hátrányai most válnak egyre világosabbá.

Idén már két nagy bukást is láthattunk az Apple-től. Az első a Vision Pro headset, egy nehézkes és obszcén módon drága hardver, amelyet a felhasználóknak nehezükre esik hosszabb ideig a fejükön viselniük (nem is beszélve az esetleges hányingerről vagy szemfáradtságról). Tekintettel arra, hogy az elmúlt évtizedekben a virtuális valóságot megjelenítő headseteket többször is a jövőt hirdették, mielőtt újra a feledés homályába merültek volna, nehéz elhinni, hogy az Apple mostani próbálkozása más lesz.

 

Az Apple alapvetően egy hardvercég, és Cook nem volt képes egy újabb piacmegrázó méretű terméket a polcokra tenni.

A vállalat eredeti célja nem az volt, hogy fejhallgatót építsen, hanem az, hogy számítógépet tegyen egy hagyományos szemüvegbe. Bár az elképzelés megvalósításának technikai korlátai hamar világossá váltak, a projektben dolgozó emberek a Bloombergnek elmondták, hogy a belső megosztottság és a vezetőség határozatlansága miatt a projekt évekig függőben maradt, még akkor is, amikor az éves bevétel elérte az 1 milliárd dollárt. Miután Cook úgy döntött, hogy az Apple-nek valamit ki kell adnia, végül a Vision Pro lett a vége - ami messze van az eredetileg megálmodott elegáns, könnyű szemüvegtől. A felmérések máris azt mutatták, hogy a készülékek kihasználatlanul maradnak, és a lanyhuló kereslet miatt a vállalat leépítette a gyártást.

Eközben az Apple Car még csak ki sem jött a kapun. Az ötlet a 2010-es évek közepének önvezető járműves hype-jából született, és az Apple 10 milliárd dollárt ölt a fejlesztésébe. Majdnem egy évtizedes munka után azonban februárban végül a vállalat leállította a projektet, miután rájött, hogy az autonóm vezetési technológia, amelyen dolgozott, egyszerűen nem képes emberi beavatkozás nélkül irányítani a járművet. Kiderült, hogy az évszázados autóiparban sokkal trükkösebb eligazodni, mint amilyennek elsőre tűnt.

 

Tisztázzuk: az Apple messze nem jelentéktelen.

Időnként még mindig a világ legértékesebb tőzsdén jegyzett vállalata címre tart igényt, és tavaly egy időre még a 3 billió dolláros piaci kapitalizációját is meghaladta. A befektetők nem csüggednek, mert az Apple még akkor is növelte a haszonkulcsát, amikor a bevételei növelésével küzd. De ha távolabbra tekintünk, a jövője korántsem biztos.

Az Apple részvényeinek árfolyama idén csökkent, és elmarad a Nasdaq-100 index mögött. Cook nemrégiben Ázsiában járt, hogy megpróbálja megerősíteni az ellátási láncot az indiai termelés bővítésével és egy új lábnyomot hagyjon Indonéziában, de nehéz elképzelni, hogy ezek az országok az iPhone jelentős piacai lesznek. Kínához hasonlóan a legtöbb fogyasztó ott is inkább egy megfizethető árú, ugyanolyan jó funkciókkal rendelkező Android-telefont választ - az iPhone már nem az a státuszszimbólum, ami egykor volt.

Az Apple most mindenki máshoz hasonlóan a generatív mesterséges intelligencia felé fordul. Az autós projekt munkatársait áthelyezte a mesterséges intelligenciához, és azt tervezi, hogy az AI-t beépíti az iPhone, iPad és Mac szoftverek kiadásaiba. De bár az AI rövid távon felkeltheti a befektetők érdeklődését, mint oly sok hóbort a technológiai iparban - a kripto, a metaversum, a 2010-es évek közepének AI-hype-ciklusa -, nem valószínű, hogy ez is olyan termék lesz, amely nagyban befolyásolja a profitot, különösen a generatív AI-eszközök költségével kapcsolatos növekvő aggodalmak miatt. Ráadásul az, amit MI-nek nevezünk, valójában nem új eszköz; az Apple operációs rendszereiben már rengeteg AI-t alkalmaznak a felhasználók helyesírásának ellenőrzésére vagy fotóik javítására.

Ahogy a Business Insider tudósítója, Peter Kafka márciusban kifejtette: "Évek óta világos, hogy nincs következő iPhone". Most, hogy az Apple nem tett nagy előrelépést a Vision Pro-val vagy az Apple Carral, a mesterséges intelligencia terén tett visszavonulása azt sugallja, hogy az érdeklődés fenntartása érdekében trendeket kerget, miközben a következő meghatározó lépés feltérképezésével küzd.

Az Apple az elmúlt évtizedben nagyszerű teljesítményt nyújtott, és Cook rengeteg értéket adott vissza a részvényeseknek azzal, hogy meggyőzte a fogyasztókat, hogy többet fizessenek a vállalat készülékeiért. De alapvetően az Apple egy hardvercég, és Cook nem volt képes újabb piacmegdöntő méretű terméket a polcokra tenni. Ráadásul az sem biztos, hogy valaha képes lesz.

Forrás: Business Insider

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése