2022 nem a mobilgyártók éve volt, de van remény

Tech Hírek   |   2023.02.02 - 15:08   |   Írta: L Ferenc   |   12027
02. feb 2022 nem a mobilgyártók éve volt, de van remény

Tavaly jelentősen csökkentek az eladások, de még az Apple bukta a legkevesebbet.

A legfrissebb kimutatások arról szólnak, hogy a tavalyi esztendőben globálisan mintegy 1,2 milliárd új okostelefont adtak el. Jól hangzik, hatalmas mennyiségnek tűnik, de gyorsan hozzá kell tennünk, hogy 2021-ben még közel 1,36 milliárd ilyen készülék talált gazdára, ami azt jelenti, hogy 2022-ben 11,3 százalékkal zsugorodott a chiphiány, az orosz-ukrán háború, a koronavírus és a globális válság által erősen sújtott iparág.

A legnagyobb gyártók közül az Apple sínylette meg a legkisebb mértékben a válságot: az amerikai vállalat iPhone-jaiból 4 százalékkal kevesebb fogyott tavaly, mint az előző évben. Az Apple 2022-ben 226,4 millió okostelefont adott el, ami elegendő volt ahhoz, hogy piaci részesedése 17,3 százalékról 18,8 százalékra növekedjen. 

Bár a vadonatúj 14-es sorozatú iPhone-oknak köszönhetően a negyedik negyedévben már az Apple volt a világ legnagyobb mobilgyártója, az év egészét tekintve még a Samsung ült a trónon. A dél-koreai vállalat éves eladási mennyisége 272,1 millióról 260,9 millióra csökkent, ami az Apple-nél hajszálnyival nagyobb, 4,1 százalékos visszaesésről tesz tanúbizonyságot. A Samsung részesedése a jelzett időszakban 20 százalékról 21,6 százalékra nőtt.

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb vesztese a bronzérmes Xiaomi, mely 191 millió helyett csak 153,1 millió új smartphone-t hozott forgalomba, ami nem kevesebb, mint 22,7 százalékos zuhanást jelent. A kínai gyártó részesedése tavaly 14 százalékról 12,7 százalékra olvadt.

Szintén 22,7 százalékkal csökkentek a negyedik helyezett Oppo eladásai. Ez a kínai vállalat tavaly 103,3 millió telefont dobott piacra, miközben piacrésze 9,8 százalékról 8,6 százalékra esett vissza. Érdekesség, hogy az ötödik pozícióban lévő Vivo eladásai is 22,7 százalékkal mérséklődtek, ez az ugyancsak kínai cég 2022-ben 99 millió mobilt értékesített, és 9,4 százalékról 8,2 százalékra csökkent a piacrésze. 

Az IDC piackutató cég elemzői szerint az eladási mutatók javítása érdekében a gyártóknak át kell alakítaniuk aktuális kínálatukat. A vásárlók egyre kevesebbet költenek új telefonra, és a nagyobb piacokon már 3,5 évre nőtt a készülékek átlagos használati ideje. 

A hatalmas felvevőképességű kínai piacon tavaly 14 százalékkal csökkentek az eladások, 2022 egészét tekintve Vivo, Honor, Apple, Oppo és Xiaomi volt az erősorrend. Míg a Vivo és az Oppo 27-27 százalékot visszaesett, addig a Huaweiből kivált Honor meglepetésre 30 százalékos növekedést produkált. 

Kínában tavaly 332,9 millióról 287,3 millióra estek az eladások, és a szakértők úgy vélik, hogy amennyiben minden jól megy, akkor 2023-ban ismét sikerül majd átlépni a 300 milliós lélektani határt. 

A friss iPhone-ok igen jól teljesítettek Kínában, így a negyedik negyedévben a 22 százalékos piacrészt bezsebelt Apple uralta a kínai mobilpiacot, maga mögé utasítva a 17 százalékos Vivót, a 17 százalékos Oppót, a 16 százalékos Honort és a 11 százalékos Xiaomit. 

Kapcsolódó cikkek:




Kommentek megjelenítése