Az Apple előrejelzései a közeljövőt illetően

Apple Hírek   |   2023.02.03 - 23:04   |   Írta: Hidasi Ákos   |   20957
03. feb Az Apple előrejelzései a közeljövőt illetően

Az előző negyedév bukása után derűlátó a vállalat vezetősége.

Az Apple csütörtökön egy nehéz decemberi negyedévről számolt be. A vállalat a 2016 óta mért legnagyobb negyedéves bevételcsökkenését jelentette be, ami az "iPhone", a "Mac" és a "viselhető eszközök" üzletágak visszaesését is magába foglalta.


A befektetőknek először nagyon nem tetszettek az eredmények, az Apple részvényei a napon túli kereskedési időszakban 4%-ot is estek.


A részvény ára azonban rövid ideig emelkedett, miután Luca Maestri pénzügyi igazgató az elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésen elkezdett olyan adatpontokról is mesélni, amelyek arra utalnak, hogy az Apple teljesítménye javulni fog a mostani negyedév során, még akkor is, ha összességében az eladások még mindig elmaradnak a tavalyi évtől.


A techóriás a világjárvány kezdete óta nem adott ki előrejelzést. Az adatpontjai azonban - vagyis "irányadó meglátásai", ahogy a menedzsment nevezi - lehetővé teszik a részvényt elemzők számára, hogy reális képet kapjanak a vállalat teljesítményéről, és frissen tartsák a várakozásaikat.


Íme, hogyan néznek ki az Apple csütörtöki, a jövőt érintő nyilatkozatai.


"Az iPhone esetében arra számítunk, hogy a márciusi negyedéves bevételi teljesítményünk jobban fog viszonyulni a tavaly márciusi negyedéves bevételünkhöz, mint a most kiadott decemberi teljesítményünk a tavaly decemberi negyedéves bevételi teljesítményünkhöz képest" - mondta Maestri. "Ezáltal tehát az éves szintű üzleti teljesítményünk gyorsulását jelenti."


Az iPhone az Apple messze legnagyobb termékszegmense, a legutóbbi negyedévben például az eladások 56%-át tette ki. Ezért volt kimondottan aggasztó az, hogy az Apple csütörtökön közölte, hogy az iPhone eladások éves szinten több mint 8%-kal csökkentek. Maestri megjegyzése azonban azt sugallja, hogy a márciusi negyedévben nem folytatódik majd ilyen mértékben ez a tendencia.

 


A menedzsment szerint a novemberi és decemberi visszaesés egyik oka az volt, hogy a vállalat a kínai gyárak Covid-korlátozásai miatt nem tudott elég csúcskategóriás iPhone-t gyártani. Azóta viszont szerncsére a termelés helyreállt, így most egy sikeresebb negyedévet várnak. Az egyik várakozás például az, hogy azok a vásárlók, akik nem tudtak az ellátási lánc akadozása miatt az ünnepi időszakban telefont vásárolni, azok a mostani negyedév során a helyreállt gyártási helyzet mellett bepótolják majd a vásárlásukat.


Azonban fennáll a veszélye annak, hogy azok a vásárlók, akik az ünnepi szezonban nem találtak maguknak új almás telefont, azok egyszerűen feladják, vagy esetleg egy másik gyártó terméke mellett döntenek ahelyett, hogy a mostani negyedévben vásárolnának egy iPhone-t. Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook azt mondta, hogy "nagyon nehéz megbecsülni" ennek a lehetőségnek a valószínűségét, amikor az elemzők erről kérdezték a híváson.


A csütörtöki bejelentés előtt az elemzők arra számítottak, hogy az Apple mintegy 98 milliárd dolláros forgalmat fog lebonyolítani a vállalat második pénzügyi negyedévében.


Csütörtökön az Apple azt nyilatkozta, hogy a bevétele a tavaly decemberihez képest 5,49%-kal csökkent. Tavaly, a márciusi negyedévben az Apple 97,28 milliárd dolláros árbevételről számolt be, gy tehát a most bejelentetthez hasonló mértékű csökkenés az idei márciusi negyedévben 92 milliárd dollár körüli árbevételt jelentene a vállalatnak.


Ami viszont megnyugtató hír, az az, hogy a kínai gyárak Covid-lezárásai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy ilyen gyengén alakult ez az elmúlt negyedév, az Apple azonban csütörtökön azt nyilatkozta, hogy a kínai termelése visszatért a számára kényelmes szintre, ami arra utal, hogy a kínálat nem lesz olyan nagy probléma a márciusi negyedévben, mint decemberben volt.


"A szolgáltatások esetében arra számítunk, hogy a bevételek éves szinten növekedni fognak, miközben továbbra is makrogazdasági ellenszéllel kell szembenéznünk olyan területeken, mint a digitális reklám és a mobiljátékok" - mondta Maestri.


A szolgáltatásokból származó bevételek kategória az egyike volt az Apple által közölt csütörtöki kevés kellemes meglepetésnek, mivel a 20,77 milliárd dolláros árbevétel felülmúlta a Wall Street konszenzusos várakozásait. A szegmensbe tartozik egyébként többek között az App Store, az Apple által nyújtott garanciák, az iCloud és az Apple Music is.


Tavaly az Apple 19,82 milliárd dolláros szolgáltatási bevételt jelentett be a márciusi negyedévben, így a vállalat onnan számítva máris növekedést mutat, még akkor is, ha a vezetők szerint továbbra is nehéz a piaci környezet a csökkenő játék- és reklámeladások miatt.


"A Mac és az iPad esetében arra számítunk, hogy mindkét termékkategóriában kétszámjegyű csökkenés várható éves szinten a kimagaslóan erős összehasonlítási alap és a makrogazdasági ellenszél miatt" - mondta Maestri.


Ez jelentős változást jelent az iPad esetében, amely a decemberi negyedévben az Apple leggyorsabban növekvő hardverüzletága volt, éves szinten közel 30%-os növekedést mutatott, összesen mintegy 9,4 milliárd dolláros árbevételt ért el. Most viszont az Apple azt sugallja a jövőre nézve, hogy az üzletág a 30%-os növekedés után több mint 10%-os visszaesés várható.


Ezzel szemben a Mac üzletág közel 29%-kal csökkent a decemberi negyedév során, Cook azonban azt nyilatkozta az elemzőknek, hogy ez részben annak köszönhető, hogy a vállalat már régen adott ki új laptopokat, illetve hogy épp januárra voltak várhatóak az új gépek. Az Apple ugyanis januárban új Mac asztali számítógépeket és laptopokat jelentett be. A Mac-eladások a márciusi negyedévben feltehetőleg legalább 10%-kal csökkennek majd valószínűleg a tavaly  márciusi negyedévhez képest a fenti megjegyzések alapján, de valószínűleg javulni fognak a decemberihez képest.


"Arra számítunk, hogy a bruttó árrés 43,5% és 44,5% között lesz. Az OpEx várhatóan 13,7 és 14,9 milliárd dollár között lesz majd" - mondta Maestri.


Az Apple árrése továbbra is jelentősen magasabb, mint a világjárvány előtt volt. Például a 2019 decemberében zárult negyedévben, a Covid-járvány kihirdetése előtti utolsó teljes negyedévben az Apple 38,4%-os bruttó árrést jelentett.


"Sokat dolgozunk a költségszerkezeten, és ez kifizetődik" - mondta Maestri.

Forrás: CNBC

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése