Az Apple autó elbukott, de a projekt nem volt eredménytelen - 2. rész
Így hatott az Apple autó projektje a vállalat fejlődésére.
Bár az Apple Car projekt lehet, hogy halott, az Apple egy fillért sem fog veszíteni a kutatáson, amit a teljesen önvezető autó elkészítése érdekében végzett, tekintve, hogy az iparág hogyan halad. Az elmúlt néhány év a mesterséges intelligencia időszaka volt. A dolgok ugrásszerűen fejlődtek és messze sokkal több lépést tettek előre, mint hátra.
Mindezek során a részvényelemzők többnyire azt hangoztatták, hogy az Apple le van maradva a mesterséges intelligencia terén. Ugyanezek az elemzők leminősítették a részvényprognózisokat - amelyeknek hosszú távon kellene érvényesnek lenniük, nem pedig a következő hat hónapra -, mert az Apple-nek nincs nyilvános és egységes stratégiája.
Aki nem látja, hogy a legtöbb ilyen projektnek az Apple Car volt a kiindulópontja, az nem figyelt oda. Ebben a kétrészes cikksorozatban kifejtjük, hogy ezalatt pontosan mire gondolunk. Ez a cikk a cikksorozatunk második része, így azt tanácsoljuk, hogy ha még nem tetted, akkor ide kattintva az első rész elolvasásával kezdd.
Tim Cook kijelentése
Szóval az előző cikkünk végén ott hagytuk abba, hogy eléggé bízunk Tim Cook korábbi ígéretesnek hangzó kijelentésében, miszerint a vállalat 2024-ben valami nagyot fog mutatni a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Jó érzésünk van a kijelentéssel kapcsolatban, mivel azt már megtapasztalhattuk, hogy ez az ember aztán nem szól egy szót sem senkinek, semmiről, amíg minden előkészítendő elem nem áll a helyén. Ugyanakkor az a problémásnak tűnő tényező továbbra is feloldatlanul marad, hogy az Apple mennyi pénzt lapátolt egy olyan projekt fejlesztésébe és futtatásába az évek során. Azonban mint mindig, az érmének (szándékos poén) most is két oldala van.
Dollármilliárdok nem vesznek kárba
Gene Munster, aki híres (vagy hírhedt) arról, hogy körülbelül hat évig azt jósolta, hogy az Apple saját tévékészüléket fog készíteni, még az Apple TV hardverének leszállítása után is, úgy véli, hogy az Apple-nek meg kellene vásárolnia a Rivian céget, hogy folytassa az erőfeszítéseket. Bér ez valóban lehetőséget adhatna az Apple számára, hogy a vállalat folytatni tudja az autós projektjét, jelenleg úgy tűnik, hogy az Apple nem érdekelt a projekt további folytatásában. Az az elsőre aggasztónak hangzó becslés is tőle származik, hogy az elmúlt években évente egymilliárd dollárt költöttek az Apple Car projektre.
Ez abszolút értékben rengeteg pénz. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy az Apple bevételének nagyon kis százalékát teszi ki. Egy nagyon leegyszerűsített számítási modell szerint az Apple bevételeinek plusz-mínusz egy százalékát teszi ki az Apple Car-ra szánt költségvetés.
A keddi jelentés szerint az Apple az elmúlt hetekben hozta meg azt a végzetes döntést, hogy leállítja az Apple Car projektet. Szerintem azonban könnyen lehetséges, hogy ez a döntés már jóval korábban meghozásra került.
Az Apple kutatás-fejlesztési költségvetése több mint egy évtizede évről évre, minden negyedévben nőtt. A 2023-as ünnepi negyedév volt az első olyan negyedév, amikor ez a szám az előző év ugyanezen negyedévéhez képest stagnált.
Ezek tükrében érdekes lesz majd valamikor április végén meglátnunk, hogy a mostani pénzügyi negyedévben is ugyanez a tendencia érvényesül-e.
Az igazság viszont az, hogy valójában nem számít, hogy igen vagy nem. Most már van fejlett CarPlay, ami nem egészen 2023 végéig jött ki, ahogy az Apple eredetileg jósolta, de 2024-ig el fog jutni.
Visszatérve Munsterre, aki tévedett az Apple TV készülékével kapcsolatban. Most azzal kapcsolatban tévedett, hogy az Apple-nek meg kell vennie a Rivian-t.
Ugyanazért, amiért az Apple nem fogja megvenni a Disney-t, nem fogja megvenni a Rivian-t sem. A Rivian egyszerűen nem rendelkezik semmivel, ami az Apple-nek kell.
A legfurább ebben az egész projektben az volt az elejétől fogva, hogy az teljesen egyértelmű volt, hogy az Apple-t nem igazán érdeklik az autóipari mechanikai rendszerek, így viszont azok sem, amelyeket a Rivian megvásárlásával megszerezhetnének. Minden érdekük az autós szoftverekben rejlik, amiben nem jutnak előrébb, ha milliárdokat költenek egy autógyártó felvásárlására.
Összefoglalva
Végül is az Apple az egész Apple Car projektjének eredménye ez a szoftvert - a legújabb CarPlay, valamint rengeteg rendelkezésre álló szakértelme és szakértő kutatót halmozott fel a vállalat, amit könnyedén bevethet az AI és a gépi tanulás területén való további fejlesztésekre.
Az Apple hűséges rajongói teljesen tisztában vannak azzal, hogy az Apple jellemzően nem az első szereplő a piacon, de ezt a nagyközönség és a befektetői bázis legtöbbször elfelejti. Általában az Apple megvárja, amíg olyan termékkel rendelkezik, amely megfelel a saját maga szemben támasztott nagyon magas elvárásoknak, mielőtt a világra szabadítja azt. Ezáltal rendszrint felforgatja az addig uralkodó piaci felállást, jellemzően újradefiniálja a termékkategóriát. Ez történt a PC-k, telefonok, táblagépek, okosórák, és még sorolhatnánk hogy mennyi termék esetében.
Jelenleg pedig a széles körű mesterséges intelligencia-törekvések sem különböznek ettől. Az Apple Car projekt elindította a vállalatot ezen az úton, és hamarosan meglátjuk a célt. Az autó maga csak az a képletesen értelmezhető jármű volt, ami elindította az Apple-t ezen az úton.
Forrás: Apple Insider
Kapcsolódó tartalmak:
- MIért lett bukás az Apple autó és siker a Vision Pro?
- Új országokat hódít meg az Apple Vision Pro
- Az Apple begyújtotta a rakétákat a mesterséges intelligencia projektje alatt