MIért lett bukás az Apple autó és siker a Vision Pro?

AlmaBlogger   |   2024.03.17 - 18:46   |   Írta: Hidasi Ákos   |   15203
17. márc MIért lett bukás az Apple autó és siker a Vision Pro?

Miért kaszálták el az egyik valószínűtlen projektet, de valósították meg a másikat?

Bármerre nézünk, az Apple titkos önvezető autójának kudarca uralja a híreket. Mindez nem sokkal azután, hogy egy másik elérhetetlennek tűnő projekt - a Vision Pro - a vártnál nagyobb kezdeti eladásokat produkált. Miért dőlt be az egyik projekt, míg a másik sikeresen piacra került?

Nos, a Bloomberg riportere, Mark Gurman a Power On hírlevelében megpróbált választ adni erre a kérdésre, amelyben azt állítja, hogy az Apple Car (belsőleg Project Titan néven ismert) "szinte a kezdetektől fogva halálra volt ítélve". A kudarcnak végül is számos oka van, amit a Vision Pro képes volt kikerülni.

Egyrészt Gurman idéz "az [Apple Car] döntéshozatalában részt vevő valakit", aki ahhoz hasonlította az Apple járművével kapcsolatos tervezési folyamatot, mintha a vállalat az iPhone X-ig próbált volna előreugrani, ahelyett, hogy valami szerényebbre törekedett volna a kezdeti verziókban. Ez olyan hatalmas kihívások elé állította az Apple-t, amelyeket még az sem tudott leküzdeni.

De nem lehetne ugyanezt elmondani a Vision Pro esetében is? Ez egy hatalmas csúcstermék, amely könnyedén túlszárnyalja a rivális virtuális valóság (VR) headseteket, és az Apple ezt elsőre meg is tette. A vágy, hogy a legjobb (és nem az első) legyen, az Apple vérében van, és ez tulajdonképpen szinte minden más termékében is tükröződik. Ez azt mondja nekem, hogy más tényezők is közrejátszanak, és más okai is vannak annak, hogy a Vision Pro miért jött ki győztesen a tervezési folyamat végén, míg az Apple Car megrekedt félúton.

 

Zűrzavaros és fókuszálatlan

Ha visszatekintünk az Apple Car kiszivárogtatásaira és pletykáira az évek során, egy dolog azonnal nyilvánvalóvá válik: az Apple folyton változtatta a véleményét. Körülbelül minden évben olvashattunk egy új jelentést, amely azt állította, hogy az Apple megváltoztatta a pályát, és úgy döntött, hogy módosítja a projekt fókuszát.

Először az Apple Car egy teljesen autonóm önvezető autó lett volna, végül azonban egy meglehetősen standard elektromos jármű képét festették már le, amely a Teslával versenyezne. De az sem volt kizárva, hogy végül valami egészen más lesz a végeredmény. Mindezek a lehetőségek előtérbe kerültek, és arra utaltak, hogy az Apple-nél nincs minden rendben.

Nem gondolom, hogy különösebben szokatlan, hogy a futurisztikus koncepciók különböző iterációkon mennek keresztül az életük során, és biztos vagyok benne, hogy az Apple különböző ötletekkel a Vision Pro fejlesztési ciklusa alatt is bőven kísérletezett.

De az Apple Car esetében ezek az ötletek nem csak finomítások és kiigazítások voltak - ezek alapvető változások voltak a termék természetét illetően, és a jelek szerint túl gyakran történtek. Ez soha nem eredményezhet olyan koherens és tömör ötletet, mint amilyen egy sikeres termékhez szükséges.

Tudom, hogy közhelyes ezt mondani, de ez az a fajta projekt, amely olyan vezetésért kiáltott, mint amilyet a néhai Steve Jobs gyakorolt, aki híres volt kíméletlenségéről, de arról is, hogy intenzíven összpontosított arra, hogy mitől lesz egy termék nagyszerű. Nehéz elképzelni, hogy eltűrne egy olyan kusza és definiálatlan dolgot a vállalaton belül, mint az Apple Car.

 

Nem az Apple módszere

Nem a koherens stratégia hiánya az egyetlen dolog, ami megkülönbözteti az Apple Car-t a Vision Pro-tól. Van egy másik kérdés is, amely az Apple üzleti tevékenységének lényegét érinti.

A legtöbb járműnek nagyon vékony haszonkulcsa van, így az iparágba való belépés drága üzlet. Az Apple ezzel szemben jelentős árrést élvez a termékein, amit a márka luxusfelfogásának köszönhetően megengedhet magának. Ez az autóknál nem igazán működik.

 

 

Mondhatnánk, hogy a Vision Pro itt kivétel. Láttunk olyan jelentéseket, amelyek szerint az Apple várhatóan alig fog profitot termelni minden egyes eladott Vision Pro-n a hihetetlenül magas gyártási költségek, valamint a kutatás-fejlesztés, a szoftverkészítés, a munkaerő- és marketingkiadások miatt.

A különbség itt azonban az, hogy a Vision Pro haszonkulcsa idővel valószínűleg javulni fog, ahogy az Apple csökkenti az alkatrészköltségeket, és nem kell olyan drasztikusan pótolnia a K+F kiadásait. Az autók viszont eleve alacsony árrésű termékek, és ez valószínűleg nem fog egyhamar megváltozni.

Ez teszi az autóipart kevéssé vonzóvá az Apple számára, így nem meglepő, hogy a vállalat még azelőtt kiszállt a járműgyártásból, mielőtt igazán belevágott volna. Tényleg elgondolkodtató, hogy mi a fenéért érdekelte egyáltalán az Apple-t egy ilyen projekt.

A piac megérett arra, hogy megszerezzék Az Apple talán hajlandó lett volna elviselni ezeket a kudarcokat, ha az elektromos járművek (EV-k) még mindig olyan forró piacnak számítanának, mint egy évtizeddel ezelőtt. Mostanra azonban az EV-piac lehűlt, és ez valószínűleg arra késztette az Apple-t, hogy kevésbé tolerálja az autós projekt nyilvánvaló hiányosságait.

A VR-headsetek eközben még mindig nem váltak igazán elterjedtté. Az Apple valószínűleg nem bánja, hogy a Vision Pro szerény darabszámban fogy, és (egyelőre) meglehetősen alacsony árréssel rendelkezik, mert arra számít, hogy ez a jövőben megváltozik. A VR-piac még mindig határozottan a fejlődés fázisában van, és még nem robbant be igazán; elmondhatjuk ugyanezt az EV-kről is?

Talán azért ragaszkodott az Apple olyan sokáig az autós projektjéhez, mert ugyanúgy hitt benne, mint a Vision Pro-ban, és remélte, hogy végül be fog válni. Végül a végtelen ingadozás és az autóipar realitásai véget vetettek ennek az álomnak. Nincs garancia arra, hogy a Vision Pro hosszú távon sikeres lesz, de minden bizonnyal sokkal nagyobb esélye van rá, mint az Apple Carnak valaha is volt.

Forrás: Digitaltrends

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése