Az Apple autó elbukott, de a projekt nem volt eredménytelen - 1. rész
Így hatott az Apple autó projektje a vállalat fejlődésére.
Bár az Apple Car projekt lehet, hogy halott, az Apple egy fillért sem fog veszíteni a kutatáson, amit a teljesen önvezető autó elkészítése érdekében végzett, tekintve, hogy az iparág hogyan halad. Az elmúlt néhány év a mesterséges intelligencia időszaka volt. A dolgok ugrásszerűen fejlődtek és messze sokkal több lépést tettek előre, mint hátra.
Mindezek során a részvényelemzők többnyire azt hangoztatták, hogy az Apple le van maradva a mesterséges intelligencia terén. Ugyanezek az elemzők leminősítették a részvényprognózisokat - amelyeknek hosszú távon kellene érvényesnek lenniük, nem pedig a következő hat hónapra -, mert az Apple-nek nincs nyilvános és egységes stratégiája.
Aki nem látja, hogy a legtöbb ilyen projektnek az Apple Car volt a kiindulópontja, az nem figyelt oda. Ebben a kétrészes cikksorozatban kifejtjük, hogy ezalatt pontosan mire gondolunk.
Az Apple terve évek óta tartalmazza az AI-t.
Az Apple Car projektről körülbelül egy évtizeddel ezelőtt indultak el a pletykák. Ekkor még a "gépi tanulás" és a "számítógépes látás" szavak nem voltak elterjedtek, és csak indőnként hangzottak el szakértői körökben - de nyilvánvalóan mindkettő része volt annak az egyenletnek, amely egy teljesen önvezető autó megvalósításához vezetett volna.
2015 márciusában az AppleInsider az Apple-t halálra ítélte, miután meglátogatta a cégóriás az irodáját a kaliforniai Sunnyvale-ben a cég látszólagos lassú reakciója miatt, amit a fent említett technológiák megjelenésére adott.
Még ezt követően is eltartott néhány évig, mire az Apple egyáltalán nyilatkozott a projektről. Évekig egymás után az az egy mondat kísértett minden Apple elemzőt, amit az apple minden alkalommal mondott nekik, amikor erről a projektről kérdeztek: "nem kommentáljuk a be nem jelentett termékeket".
Majdnem hét évvel ezelőtt Tim Cook, az Apple vezérigazgatója végül teljesen világossá tette, hogy az Apple a teljesen önvezető autók mögött álló autonóm rendszereken dolgozik.
"Az autonóm rendszerekre összpontosítunk" - mondta Cook egy 2017 júniusi interjúban. "És egyértelműen az autonóm rendszerek egyik célja az önvezető autók. Azonban vannak mások is."
Utólag már világosan fogalmazott arról, hogy az autós hardvereken túl miért csinálják ezt.
"Úgy tekintünk rá, mint minden mesterséges intelligencia projekt anyjára" - tette hozzá Cook. "Valószínűleg ez az egyik legnehezebb mesterséges intelligencia projekt, amin valójában dolgozni kell, ezért az autonóm vezetés hihetetlenül izgalmas dolog számunkra, de majd meglátjuk, hova vezet minket."
Ha ez még nem lenne elég egyértelmű, hogy a vállalat akkoriban már határozottan a mesterséges intelligencián dolgozott, akkor azt is elmondta ebben az interjúban (A mesterséges intelligenciára utalva), hogy "egyenesek vagyunk abban, hogy ez egy olyan alapvető technológia, amelyet nagyon fontosnak tartunk".
Az Apple szerencséje az, hogy azok a fejlesztések és készségek, amelyekkel az önvezető autó projektje során állt elő, átvezethető készségek. Olyannyira átvihetőek más területekre, hogy a projekt leállításáról szóló jelentés világosan megmondta, hogy a mérnökök egy része milyen más Apple projekteken fogja folytatni a munkáját, hova megy tovább dolgozni.
Sokan közülük John Giannandrea csapatába mennek.
Ha ez a név nem cseng ismerősen, Giannandrea az Apple gépi tanulásért és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős vezető alelnöke, és már körülbelül hat éve tölti be ezt a pozíciót.
"John nagyot ütött az Apple-nél, és nagyon örülünk, hogy a vezetői csapatunk tagja lehet" - mondta Cook, amikor Giannandreát 2018-ban felvették. "A gépi tanulás és az AI fontos az Apple jövője szempontjából, mivel alapvetően megváltoztatja az emberek technológiával való interakcióját, és már most segít ügyfeleinknek jobb életet élni. Szerencsések vagyunk, hogy John, az AI-iparág egyik vezetője irányítja erőfeszítéseinket ezen a kritikus területen"."
Már megint itt van. Az Apple álláspontja az AI fontosságáról, amelyet a vállalat vezérigazgatója nyilvánosan is világossá tett. Még évekkel ezelőtt.
Az Apple nem csak a levegőbe beszél. Az eszközön lévő mesterséges intelligencia semmit sem ér a hardver nélkül. Az Apple Neural Engine-t először 2017-ben az A11 Bionic chip valósította meg a 10 nm-es eljárással. A chip akkoriban két maggal rendelkezett, másodpercenként 600 milliárd műveletre volt képes, és leginkább az Animoji és a Face ID használatára használták.
2018-ban az Apple megnyitotta a chipet a fejlesztők előtt a Core ML segítségével.
Azonban anélkül, hogy végigvenném a Neural Engine összes generációjának fontos új elemeit, most a gyorsaság kedvéért a lényegre térek. 2024 februárjától az Apple legújabb chipjei Neural Engine-ekkel vannak feltöltve.
Az A17 Pro 16 maggal rendelkezik egy új, 3 nm-es eljárással, amely másodpercenként 35 trillió műveletet képes végrehajtani. Az M3 szintén 16 maggal rendelkezik, de lassabb, másodpercenként 18 trillió műveletet végez. Még az Apple Watch-ban lévő S9 is négy neurális maggal rendelkezik.
És mindezen idő alatt a Neural Engine energiaigénye csökkent.
Az Apple szereti már jóval előre előkészíteni a jövőbeni kiadások számára a terepet. Ez olyasmi, ami utólag könnyen láthatóvá válik. A leghíresebb példa erre az, ahogyan az iPod előkészítette a terepet az iPhone érkezésének, majd pedig az, ahogyan az iPhone és az App Store megalapozta az iPad-et.
Az Apple most is ezt teszi az Apple Szilícium chipekkel. Ezeket a neurális motorokat használja a vállalat a Fotók-hoz, a szövegjavaslatokhoz, és már sok minden más funkcióhoz is.
Az azonban már most nyilvánvaló, hogy az almás vállalat közeljövőben még sokkal többre fogja használni ezeket a technológiákat és hardvereket. Emellett pedig ezek a szoftveres fejlesztések bizonyos mértékig visszamenőlegesen is érvényesek lesznek az Apple régebbi hardvereire, mint például az iPhone-ok vagy iPad-ek korábbi modelljeire.
Van tovább is...
Összefoglalva tehát azt megállapíthatjuk, hgoy az apple Autó-projektje olyan fejlesztéseknek adott teret, amiket bőven újrahasznosíthat a vállalat. Erről (és az Apple Car projekt potenciális újraindításáról) a cikk második felében írunk többet, amit ide kattintva tudsz elolvasni.
Forrás: Apple Insider
Kapcsolódó tartalmak:
- Ezért aggódok az új iPadek miatt
- A Vision Pro lecserélheti az iPad-eket?
- MIért lett bukás az Apple autó és siker a Vision Pro?