A Vision Pro lecserélheti az iPad-eket?
Vajon szép lassan eltűnnek majd az iPadek az új Vision Pro miatt?
A február eleji megjelenése óta eltelt időben sokat hallottunk arról, hogy az Apple Vision Pro hogyan válthatja fel a vállalat néhány más eszközét, különösen az iPad-et. Nemrég a neves kiszivárogtató, Mark Gurman is beszállt a vitába, és súlyt adott annak az elképzelésnek, hogy a headset tablet-gyilkossá válhat a jövőben. De bár ez hihetőnek tűnik, van vele egy nagy probléma.
Egészen konkrétan az ár. Mert bár Gurman Power On hírlevele jó érveket hoz fel a Vision Pro erősségeivel kapcsolatban, nem tudja megkerülni azt az elkerülhetetlen akadályt, amit a készülék 3500 dolláros ára jelent. Ha a Vision Pro valóban felváltja az iPadet, akkor előbb sok mindennek meg kell változnia, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az iPad termékcsalád milyen széles ársávban mozog.
Az iPad-gyilkos?
A Vision Pro és az iPad összehasonlításakor Gurman megjegyzi, hogy az előbbi "sokkal jobb élményt nyújthat azokhoz a fő feladatokhoz, amelyekre az Apple táblagépét tervezték" (bár elismeri, hogy "még nagyon korán van"). Minden, amire az iPadet használhatod - könnyű munka, szórakozás, fényképek nézegetése és így tovább -, a Vision Pro-n sokkal magával ragadóbb és kiterjedtebb módon végezhető el. A két termék sok mindent lefed, sőt, sokszor ugyanazokat az alkalmazásokat használja. Mindeközben a Vision Pro "térbeli számítástechnikai" aduászának köszönhetően számos szempontból előnyben van.
Az Apple persze egyszerűen azt mondaná, hogy szeretné, ha mindkét terméket megvennéd, és nincs ok arra, hogy az egyik miért kell, hogy felváltsa a másikat. De a vállalat nem fél attól, hogy kannibalizálja saját termékeit - nézzük csak meg, mi történt az iPoddal, miután az iPhone megjelent a színen.
Tehát az az elképzelés, hogy a Vision Pro idővel leválthatja az iPadeket, mindenképpen hihetőnek tűnik. Ha az Apple valóban úgy érzi, hogy a Vision Pro mindent tud, amit az iPad, de összességében jobb, magával ragadóbb módon tálalja azokat, akkor nem fog habozni, hogy a szemüveget a táblagéppel szemben pozícionálja. De nem vagyok meggyőződve arról, hogy jelenleg közel járunk ehhez a forgatókönyvhöz, és arról sem, hogy még nagyon-nagyon sokáig közel fogunk jutni ehhez.
A fő nehézséget egy nagyon egyszerű probléma jelenti továbbra is: az ár. Ezt nem lehet megkerülni - a Vision Pro egyszerűen túl drága ahhoz, hogy egyhamar kiszorítsa az iPadet.
Gondolj bele a következőképpen.
A Vision Pro 3500 dolláros indulóárral rendelkezik (magyar árat nem ismerünk még ehhez a termékhez, így az amerikai árakat használjuk az összehasonlításhoz), ami az egyik legmagasabb belépési árat jelenti az Apple jelenleg forgalmazott termékei közül. Ugyanakkor egy vadonatúj iPad már 329 dollárért megvásárolható, ami több mint 90%-kal kevesebb, mint a Vision Pro. Még egy teljesen kimaxolt iPad Pro is “csak” 2399 dollárba kerül, ami még mindig 1100 dollárral, azaz közel 400.000 forinttal kevesebb, mint a belépőszintű Vision Pro. És még a Vision Pro sokkal olcsóbb verziója is ugyanezzel a problémával fog küzdeni.
Persze, néhány iPad-felhasználó ránézhet a Vision Pro-ra, és azt gondolhatja, hogy pontosan azt csinálja, amit az ő tabletjük, csak jobb, “mélyebb” módon. De vajon azt fogják-e gondolni, hogy minden fontos feladatot tízszer jobban elvégez, mint az iPadjük, hogy az új termék teljesítménybeli különbsége indokolja a tízszeres árat? Vagy azt fogják-e hinni, hogy az újszerű élmény indokolja a hatalmas anyagi ráfordítást, amikor hasonló feladatokat az iPadjükön az ár töredékéért is el tudnak végezni? Feltehetően lesznek olyanok, akik így fogják látni. Én azonban szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy a többség így gondolkozna.
Sok mindennek meg kell változnia
Természetesen van egy nagyon nyilvánvaló potenciális megoldás: az olcsóbb Vision Pro modell, amelyen az Apple állítólag dolgozik. Vajon ez megoldhatja az árképzési problémát, és a Vision Pro végre kiszúrhat az iPad-del?
Nos, igen is és nem is. Jelenleg nem úgy tűnik, hogy az olcsóbb Vision Pro valóban nagyon olcsó lesz, a pletykák szerint az ára 1500 és 2500 dollár között mozog majd, azaz nagyjából 500.000 és 700.000 Forint között alakul majd az ára. Ezzel még mindig a legtöbb ember számára túl drága ahhoz, hogy megérje és az egyetlen iPad, amely ilyen áron valóban versenyezhet vele, az a csúcsmodell iPad Pro.
De megértem azt az érvet, hogy a Vision Pro ára idővel csökkenni fog. Ha a headset valaha is mainstream eszközzé válik, akkor az árának mindenképp csökkennie kell. Ez nem olyan, mint az iPhone, amely megengedheti magának, hogy az évek során emelkedjen az ára, mert annyira szerves része a mindennapi életnek. A Vision Pro még nem tart ott, és valószínűleg még sokáig nem is fog - és az ára az egyik fő tényező, ami ezt megakadályozza.
A másik nagy ok a vegyes valóságot használó iparág éretlensége. Amikor az Apple először mutatta be az Apple Watch-ot, olyan eszközt adott az embereknek, amelynek használatához veleszületetten értettek. A Vision Pro esetében ez nem így van - részletes bemutatót igényel az Apple-től és rengeteg személyes testreszabást.
Amíg a Vision Pro nem válik az élet mindennapi részévé, az Apple headsetje soha nem lesz képes teljesen kannibalizálni az iPad sikerét. Egyszerűen túl bonyolult ahhoz, hogy a legtöbb ember számára vonzó legyen, annak ellenére, hogy az Apple kiváló munkát végzett a gesztusvezérlési rendszer egyszerűsítésében.
Így bár látom annak lehetőségét, hogy a Vision Pro végül az iPad helyére lép majd, addig még sok mindennek kell változnia. Nemcsak az árnak kell csökkennie, hanem meg kell változtatnunk a vegyes valóságot használó headsetekhez való teljes viszonyunkat, és sokkal teljesebb mértékben el kell fogadnunk őket. Ez hosszú időbe fog telni, és lehet, hogy ez a jövő egy olyan jövő lesz, amely végül elérhetetlen marad.
Forrás: Digitaltrends
Kapcsolódó tartalmak:
- Az Apple begyújtotta a rakétákat a mesterséges intelligencia projektje alatt
- MIért lett bukás az Apple autó és siker a Vision Pro?
- Feljövőben a hajlékony kijelzős mobilok, de az Apple még mindig kivár