Az iPhone nevének kitalálója szerint ideje a névváltoztatásnak

AlmaBlogger   |   2024.03.20 - 16:04   |   Írta: Hidasi Ákos   |   102
20. márc Az iPhone nevének kitalálója szerint ideje a névváltoztatásnak

Az Apple-nek el kellene hagynia az "i" előtagokat?

Az Apple-termékek “i” előtagjáért felelős ember szerint az anno zseniális részlet mára már értelmetlenné vált, és az iPhone-t át kellene nevezni.

Ez az iPhone, az iPad és az iMac névváltoztatását jelentené - egy olyan átmenetet, amelyet az Apple véletlenül még 2007-ben kezdett el ...

Ken Segall: Az ember az i márkajelzés mögött Ken Segall volt az a reklámügynökségi kreatív igazgató, akit Steve Jobs választott ki, hogy először a NeXT, majd az Apple számára dolgozzon. Ezt a szerepet 12 évig töltötte be.

Segall számos Apple-nevet szerzett, többek között a Think Different reklámkampány és a híres Crazy Ones reklám kreatív igazgatója volt. De vitathatatlanul a legnagyobb hatást az Apple-termékek i előtagjának kitalálásával érte el.

Ez 1998-ban kezdődött, amikor az Apple egy radikálisan új és barátságos otthoni számítógépen dolgozott Jony Ives áttetsző dizájnjával. Belsőleg az Apple a készüléket MacMan néven emlegette. Segall azonban már korai fázistól kezdve arra bíztatta az Apple-t, hogy használja az i előtagot, hogy az eszköz által kínált akkori új internetkapcsolatot hangsúlyozzák. A készülék természetesen iMac néven jelent meg végül, ezzel pedig beírta magát (Illetve Segall nevét is) a történelemkönyvekbe.

Az i előtag az iBook, az iPod, az iPhone és az iPad révén vált alapelemmé.

Az Apple lassú márkaváltása Az Apple 2007-ben, az Apple TV megjelenésével kezdett el eltávolodni az i előtagtól. Széles körben várták, hogy ez az iTV márkanevet kapja majd, azonban a termék végül nem a várakozásoknak megfelelő néven jelent meg.

Ez a lépés azonban valószínűleg véletlen, pontosabban fogalmazva szükség kérdése volt. Az ITV már akkor is egy tévéhálózat neve volt az Egyesült Királyságban, és gyakorlatilag lehetetlen lett volna emiatt a márkajelzést használni. Az Apple természetesen visszatért az i márkanévhez, amikor három évvel később, 2010-ben az almás vállalat piacra dobta az iPad-et.

Talán az első tudatos döntés az i előtag elhagyására az Apple Watch bevezetése volt. Ez a termék is eredetileg az iWatch nevet kapta volna, és elég biztosak lehetünk benne, hogy ez volt az Apple terve egy ideig, hiszen még Tim Cook vezérigazgató nyelve is megbotlott, és 2014-ben így nevezte az Apple okosóráját. Végül azonban a készülék Apple Watch néven jelent meg, és azóta is ezalatt a cím alatt fut.

Segall szerint az iPhone-t át kellene nevezni A Wired beszámolója szerint Segall most úgy gondolja, hogy itt az ideje, hogy az Apple eldobja a maradék i márkajelzést.

Segall készen állna áthúzni a sok évvel ezelőtt zseniálisan kitalált elnevezési sémáját. Szerinte az Apple-nek nem kellene megtartania az előtagot.

"Az 'i'-nek mennie kell" - mondja. "Már értelmetlen. Persze, [Jobs] erre építette az [Apple-t], de ne feledjük, az 'i' mindig is egy almárka volt. Lehetnek marketingszakértők, akik szerint az Apple-től őrültség lenne, ha elhagyná az előtagot - ami még mindig ott van a valaha volt legnagyobb márkák előtt -, de véleményem szerint ezt az álláspontot nem lehet megvédeni, és túl sokáig voltak olyan cégek, amelyeknél az 'i' internetre kapcsolt dolgok voltak, és ez az innovációról ismert Apple esetében probléma."

Bár nem mondta ki kifejezetten, a célzás az, hogy az iPhone-ból Apple Phone legyen. Ezzel egy vonalba kerülne az Apple TV-vel, az Apple Watch-csal és (technikailag) az Apple Vision Pro-val - bár az Apple Parkon és az Apple Store-okon kívül senki sem hívja így.

Azonban bár személy szerint én nem mondhatom el magamról, hogy én találtam ki az Apple márkajelzései előtti “i” előtagot, illetve marketingszakértő sem vagyok, az én véleményem erősen különbözik Segall-étól. Ahogy másik is megjegyezték online: az "Apple Phone" egyszerűen általánosnak hangzik. Nem igazán látom okát, hogy miért kellene elhagyni az "i" előtagot azoknál a készülékeknél, amelyek már rendelkeznek vele; ez gördül le a nyelvről és már elterjedt. Ez csak egy termékcsalád ezen a ponton, hasonlóan a Samsung Galaxy-hoz vagy a Google Pixel-hez.

És bár az is tény, hogy ha van olyan cég, aminek megvan az elég márka ereje, marketing zsenialitása és kreativitása, hogy sikeresen végigcsináljon egy ilyen váltást, akkor az határozottan az Apple, azt sem felejthetjük el, hogy nem csak az iPhone-ról van szó. Sőt, talán az lenne a legkevésbé problémás i-előtag elhagyásos eset.

Ami jelentősen kevésbé egyértelmű, az az iPad és az iMac újra márkázása. Az Apple Pad egyszerűen rossznak tűnik, és messze túl sok Apple Mac van ahhoz, hogy az jó név lehessen egy terméknek.

Forrás: 9to5Mac

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése