Képmutatás vagy felelősségvállalás? - Az Apple és a fenntarthatóság - 2. rész

AlmaBlogger   |   2023.10.18 - 20:45   |   Írta: Hidasi Ákos   |   5442
18. okt Képmutatás vagy felelősségvállalás? - Az Apple és a fenntarthatóság - 2. rész

Vajon mik az Apple legújabb fenntarthatósági húzásai?

Az Apple cég nevét meghallva talán sokunknak az iPhone-ok, iPad-ek, esetleg MacBook-ok vagy Apple Watch-ok jutnak eszébe. Kevesen lehetnek a világon, akik az almás óriáscég nevét meghallva először a környezetvédelemre gondolnak. Márpedig a Cupertinói székhelyű vállalatóriás az elmúlt években egyre több olyan döntést hoz, aminek megindoklásakor előkelő helyen szerepel a környezetvédelem.

Ebben a kétrészes cikksorozatban azt járjuk körül, hogy milyen döntésekkel és tevékenységekkel igyekszik az Apple hozzájárulni ahhoz, hogy a bolygó a lehető legtovább lakható állapotban maradjon az emberiség számára, és hogy vajon ezek a húzások valóban felelősségteljes gondolkodásmódról és helyes értékrendről, vagy csak okos marketing stratégiáról és üzleti haszonlesésről szólnak.

Fontos megjegyezni, hogy ez a cikk egy kétrészes cikksorozat második része, aminek az első részét ha még nem tetted, akkor ide kattintva tudod elolvasni. Ha viszont már azt megtetted, akkor nincs is más hátra, vágjunk bele a második részbe.

 

Nagyszabású célok

Néhány héttel ezelőtt az Apple bejelentette első teljesen szén-dioxid-semleges termékét, az új Apple órát. A vállalat tavaly mintegy 50 millió órát adott el, szemben a több mint 200 millió iphone-nal. A karbonsemleges iPhone többek közt emiatt is a vállalat szent grálja fenntarthatósági szempontból.

Az Apple azonban a bejelentés során nem csak a színpadon beszélt a fenntarthatóságról. Készített egy videót is, amely vicces és szórakoztató módon, Octavia Spencer természetanyát játszó színésznővel hasznos információkat osztott meg a vállalat hozzáállásáról.

Az a szkepticizmus, amelyet Octavia Spencer az Anyatermészet szerepében mutat, az a szkepticizmus, amelyet sok szószóló és kritikus fejez ki a nagy szervezetek ESG-törekvéseivel kapcsolatban. Egyes kommentelők álságosnak találták a videót az Apple vezetői által kifejezett félelem miatt, miközben az Anyatermészetre vártak. Személy szerint úgy érzem, hogy ebből a véleményből kimaradt az, hogy nem az anyatermészet az, ami megijeszti az Apple-t, hanem inkább az időzített bomba, amellyel mindannyiunknak szembe kell néznünk a globális felmelegedés kezelésében, valamint az anyaghiány, amely negatívan fogja érinteni a technológiai ipart, hacsak nem teszünk nagyobb erőfeszítéseket az újrahasznosításra és az alternatív anyagokba való beruházásra. Mindazonáltal meg kell hagyni, hogy érdekes vállalás volt ez az idei keynote alkalmával. Szerintem az biztos, hogy inkább pozitív mint negatív dolog, hogy az Apple ilyenekkel próbálkozik.

 

Tettek a szavak mellett

Azonban nem csak a beszélgetés van meg a változásról. Kristina Raspe szerint, aki olyan Apple-projekteket irányít, mint a texasi napelemfarm, a karbonsemlegessé válást az almás vállalat ugyanis a vásárlóira is ki szeretné terjeszteni. "Jelenleg az egész vállalat, és különösen az én részlegem arra összpontosít, hogy az ügyfeleink által birtokolt és üzemeltetett minden egyes készüléket, illetve a töltéshez használt áramot megújuló energiával ellensúlyozzuk" - mondta.

Cook hozzátette: "Mindez arról szól, hogy minden egyes wattért, amelyet ügyfeleink a készülékek működtetésére használnak, egy wattot tegyünk a rendszerbe megújuló forrásból".

A kérdésre, miszerint "Kellett-e energiaügyi mérnökké válnia ebben a folyamatban?" Cook a következőket válaszolta:"Nem tudom, hogy adnék-e magamnak ilyen minősítést! De az biztos, hogy sokkal többet értek hozzá, mint korábban."

Cookot 2011-ben nevezte ki az Apple vezérigazgatójának az alapító Steve Jobs, alig néhány hónappal azelőtt, hogy Jobs elvesztette a rákbetegséggel vívott csatáját. Azóta az Apple a bolygó legértékesebb vállalatává vált, értéke közel 3 billió dollár - kilencszerese annak az értéknek, mint amit a cég akkor ért, mikor Cook lett a főnök.

Ez idő alatt Cook bátrabb vagy óvatosabb lett? "Akkor kerültem a vezérigazgatói pozícióba, amikor a céggel együtt én is mély kétségbeesésben voltam Steve egészségi állapota miatt" - mondta. "Nagyon nehéz volt túljutni ezen az időszakon. Idővel azonban egyre magabiztosabbá válik az ember. És ráérez az ember a dolgokra. Felismered, ha látod, és több kockázatot vállalsz."

Az egyik nagy kockázatot Cook azzal vállalta, hogy olyan virtuális valóságversenybe szállt be, ahol más cégek elbuktak. Az Apple Vision Pro megjelenését 2024 elejére tervezik. De voltak olyan hírek is hogy a beszállítóknak nehézséget okoz lépést tartani a projekt ambícióival. Cook szerint a megjelenés még mindig a tervek szerint halad. "Rendszeresen használom" - mesélte. "A Vision Pro-n néztem végig a 'Ted Lasso' teljes harmadik évadát".

 

 

Jogosan merülhet fel a kérdés, vajon bonyolultabb ennek a terméknek a kiadása? Vagy ugyanazok a rejtvények, amelyekkel az elkészítése során szembesült a vezérigazgató, ugyanazok, amelyekkel az iPhone-nál is szembesült korábban?"

"Nem, sokkal összetettebb, és így nemcsak a fejlesztés, hanem a gyártás terén is innovációt igényel" - mondta erre a felvetésre.

"A munkánk célja viszont az, hogy javítsuk mások életét" - jegyezte meg Cook. "Ami igazán hajt és izgalomba hoz minket, az az, hogy látjuk, mit csinálnak az emberek a termékeinkkel, hogyan csinálnak az emberek dolgokat a termékeinkkel, és mi vagyunk azok, akik képessé tesszük őket arra, hogy ezt a termékeinken keresztül megtegyék. És amíg ezt az energiát kapjuk, addig ez egy pozityív körforgás. Még többet akarunk tenni. Ki akarjuk adni a következő terméket és az azután következő terméket." "Megújuló energiaforrás? Tessék!" nevetett Cook.

 

Összefoglalás

Nos... Nehéz megítélni mi is pontosan a helyzet. Az Apple egyértelműen egy piaci alapon működő vállalat, aki a saját érdekeit nézi és azok mentén működik. Ugyanakkor legyen szó fejlesztésről, felhasználói élményről vagy környezettudatosságról, ez általában a felhasználók és külső szereplők szempontjából is pozitív következményeket hoz. Így összességében az igazság véleményem szerint az, hogy szinte mindegy mi az Apple motivációja a környezettudatos elmozdulások mögött, jó irányba halad vele és ez mindenképp becsülendő.

Forrás: CBS News

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése