Alice in Borderland・AppleTV (Netflix)
A Squid Game ehhez képest csak egy ócska klón!
Arisu (Kento Yamazaki), Karube (Keita Machida) és Chota (Yüki Morinaga) ezer éves barátok, a legjobbak aki együtt nőttek fel, együtt jártak iskolába és mindig együtt voltak jóban és rosszban. Valahogy a sors úgy akarta, hogy pont egy napon ment félre mindegyikőjük életében valami. Arisut gyakorlatilag elküldték otthonról mivel hiába zseniális a srác és vették fel Tokyo egyik legelitebb mérnöki iskolájába, édesanyja halála annyira megviselte, hogy egész nap a gép előtt ül és csak játszik. Karubet rajtakapta a főnöke ahogy éppen a feleségével megcsalja ezért kirúgták, Chota valahogy mindig is olyan kis szerencsétlen volt, akinek nagyjából minden napja rossz, mert mindenki csak áttapos rajta és kihasználja, még a saját anyja is. Mindegy is, összejönnek, csapnak egy görbe délutánt, amikor is egy véletlen miatt balesetet okoznak, mielőtt elkapná őket a rendőrség gyorsan elbújnak egy nyilvános vécében, amikor viszont kijönnek onnan olyan látvány fogadja őket amire nem igazán lehet felkészülni. Tokyo a világ egyik legnépesebb fővárosa teljesen kihalt, a pár perccel ezelőtt még hömpölygő több ezres tömegnek nyoma veszett, nincsen sehol senki ...
Bevallom őszintén nem gondoltam volna, hogy létezik egy olyan sorozat, ami jóval a Squid Game előtt jelent meg a Netflix gondozásában, amiről szinte senki se beszélt, alig ismeri pár ember mégis ezerszer jobb nála. Arról nem is beszélve, hogy az Alice in Borderland eredetileg egy Japán manga volt, ami 2010-2016 között jelent meg összesen tizennyolc füzetet adtak ki belőle és örökre beírta magát mindenki idők legjobb mangái közé, olyanok közé, mint mondjuk az Attack on Titan. Persze ha egy picit végiggondoljuk ezt a témakört akkor rá fogunk jönni, hogy az olyan történetek, ahol hétköznapi emberek bekerülnek egy olyan lehetetlen helyzetbe, ahol játszani kell az életükért, egy kegyetlen arénában ahol csak a legerősebbek vagy éppen legokosabbak maradhatnak csak életben. Ősrégi történet ez, ilyenek voltak az ókori arénák a Kolosszeumban, vagy ilyen volt a Running Man Schwarzeneggerrel, vagy éppenséggel az Éhezők Viadal ahogyan a Squid Game is. Szóval kicsit talán nagyképűség lenne kijelenteni, hogy az előbb említett sorozat csak egy utánzat én mégis valahogy annak érzem, hiszen éppen csak egy évvel később kiadnak egy koreai sorozatot, ami nagyon hasonlít erre a fantasztikus történetre és valami miatt rögtön felkerül a toplisták élére és minden rekordot megdöntenek vele. Lehet én vagyok csak elfogult egy kicsit a Borderlands-szel, de nektek nem fura ez a dolog?
De ne agyaljunk most ezen, hiszen az Alice is sikeres lett, hiszen akkor nem készítettek volna neki második évadot, főleg ezekben a nehéz időkben, amikor kb. a legjobb sorozatokat is elkaszálják. Stílusát tekintve közelebb áll a szívemhez, hiszen sokkal inkább elrugaszkodtak a készítők a valóságtól amikor ezt kitalálták, hiszen valójában csak a második évad legvégén fogjuk megtudni, hogy miről is van itt szó valójában, mi ez az egész, lesz akinek tetszeni fog lesz akinek nem, de várható volt hogy a magyarázat sokkal egyszerűbb annál mint amire gondoltunk volna. De mi is itt az alaphelyzet? Arisu a főszereplőnk, akinek a neve valójában Alice-t jelent japánul, a barátaival belekerül egy lehetetlen helyzetbe, Tokyo lakossága eltűnik körülöttük, nem igazán tudják kiélvezni az üres várossal járó előnyöket amikor az egyik épület homlokzatán digitális betűkkel kiírja nekik valaki, hogy Üdvözöllek titeket játékosok, kövessétek a fényeket ha csatlakozni akartok. Hőseink szerencsére nem hagyják annyiba a dolgot és megkeresik az éppen aktuális úgymond arénát, ahol hamarosan kiderül, hogy nem csak ők voltak az egyedüli „túlélők” akik itt maradtak ebben a furcsa világban. Az asztalon találnak egy mobiltelefont, minden játékosnak jut egy fejenként, amin keresztül minden fontosabb információt megkapnak arról miről is szól a játék és hogy mit kell tenniük annak érdekében ha életben akarnak maradni. Hamarosan kiderül, hogy a játék tényleg életre halálra megy, ahogyan az is, hogy mivel jár ha megnyerik azt. Első körben kapnak egy franciakártyát, ami gyakorlatilag a játék típusát és nehézségét mutatja, ez majd a későbbiekben lesz fontos. De ami még ennél is fontosabb, hogy amilyen nehéz volt a játék annyi napot kapnak a „vízumukba” hogy ez mit jelent? Ez annyit tesz, hogy ahány napot kapnak a vízumba annyi ideig maradhatnak életben, ha lejár ezeknek a napoknak a száma akkor az égből egy lézersugár halálosan pontos lövést ad le az agyukba és meghalnak. Szóval ha életben akarnak maradni, akkor mindig újra és újra játszani kell.
De mik ezek a játékok pontosan? Mivel ez a kritika a második évadól készült ezért már nyugodtan beszélhetek ezekről úgy, hogy út közben azért ne spoilerezzem szét nektek az egész sorozatot. Ne aggódjatok nem fogom. A franciakártyának ugye négy színe van, mindegyik szín más típusú játékot takar magában, a szív vagy más néven a kör játékok lesznek a legnehezebbek, ezek ugyanis mindig valamilyen érzelmi manipulációval járnak, amiknek a célja hogy egymás ellen fordítsa a játékosokat még a legjobb barátokat is. A Treff a csapatjátékról szól, ezek teljesítéséhez össze kell fogni és együtt dolgozni, különben esélyünk nem lesz a győzelemre. A Pikk a fizikai játék, ahol az erő és gyorsaság fog dominálni, itt a harcos jellemek fognak a legjobban járni, míg a Káró ennek pont az ellentéte lesz, ami az elme játéka, itt csak akkor nyerhetsz, ha te vagy a legokosabb a játékosok között, színtiszta logika az egész. Ha megvannak a színek akkor már csak a szám fog számítani, ami mindig a játék nehézségét mutatja és azt, hogy ha teljesíted akkor hány napot fogsz kapni a vízumodba. Az első évadban a játékosok végeztek az összes kártyalappal ásztól tízig, tudták hogy most jönnek az értékesebb lapok amik kőkemény kihívást sejtetnek, olyan játékokat ahol már bizony nem babra megy a tét, nem mintha eddig arra ment volna, emlékezzetek csak az első évad utolsó részére, a kör tízesre.
Az Alice in Borderland egy japán sorozat, a japánok sose ékeskedtek különösebben sem a filmekben, sem pedig a sorozatokban, ők leginkább a képregényekben (manga) és az animációs filmekben (anime) voltak erősek, de aki kicsit is képben van a japán mozikkal kapcsolatban azok tudják, hogy a legmaximalistább nemzetként csak ritkán csinálnak filmeket, de ha mégis akkor azok egytől egyig mesterművek. Ugyanez mondható el az Alice-ról is, ami mind történetben, mind ötletekben, szereplőkben, karakterfejlődésben, zenében, látványban és mondanivalóban is magasan verik a csúcsok csúcsát. Nem kell hozzá sok idő, hogy megszeressük a szereplőket, hogy együtt érezzünk velük, megértsük a motivációikat, majd jön a nyakleves, hogy bizony sose tudhatod ki fog éppen meghalni és ki fog életben maradni, az ember folyamatosan retteg, hogy elveszíti kedvenc karaktereit, összeszorított farpofával és csukott szemmel izgulunk végig minden egyes részt. A második évad végefelé lesz egy olyan verekedős jelenet, amikor a Pikk király ellen harcol a teljes csapat, olyan emberek akiket szinte barátainkként szeretünk és ez a harc, rettenetesen kegyetlen, olyan jeleneteknek lehetünk szemtanúi amik egy amerikai sorozatban teljes mértékig lehetetlen lenne, különös kegyetlenséggel és realisztikus módon zajlik le ez a harc, a végkimenet meg minden képzeletet felülmúl. Egész egyszerűen csak mestermű, nagybetűkkel és örökké bevési magát az emlékezetünkbe, olyan élmény ez amire bizony csak a japánok képesek, ezzel egyszerűen nem lehet vitázni. Nézd meg magad és remélem egyet fogsz érteni velem. Engem már csak egy dolog aggaszt egy kicsit. Az évad végén kapunk egy lezártást, ami olyan amilyen, lehet róla vitákat nyitni, de attól még nem fog megváltozni, sokkal inkább aggasztó az, hogy erőteljesen úgy tűnt nekem, hogy nyitva hagyták a történetet egy lehetséges folytatásnak, miközben az eredeti mangában itt véget ért minden. Azt ugye már régen megtanultuk, hogy saját kútfőből folytatni egy olyan történetet, aminek az eredetije már véget ért csak nagyon ritkán alakulhat jól. Szeretném ha lenne folytatás, de csak akkor ha képesek lesznek az eddigiekhez méltóan csinálni, félmegoldásokkal nem vagyok hajlandó megelégedni. Kérlek téged Mr. Netflix, ne rontsátok el, ha nem megy álljatok meg, mert eddig az összkép szinte tökéletes!
Szerintünk: 5/5 | IMDb: 7.7 | Rotten Tomatoes: 83% | Metacritic: -
Alice in Borderland (season 2 | 2020 -)
Rendezte: Shinsuke Sato
Írta: Haro Aso (manga), Yasuko Kuramitsu, Shinsuke Sato, Yoshiki Watabe
Zene: Yutaka Yamada
Szereplők: Kento Yamazaki, Tao Tsuchiya, Nijiró Muramaki, Aya Asahina, Yutaro Watanabe, Ayaka Miyoshi, Dori Sakurada, Yüki Morinaga, Keita Machida, Sho Aoyagi
Játékidő: 8x 50perc
Ha rendelkezel Netflix előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is!
Kapcsolódó tartalom:
>>> Eladó AppleTV választék az oldalunkon
>>> Rick & Morty sorozatkritika
>>> Apple Original filmek 2022
>>> Apple Original sorozatok 2022