Hogy áll a Samsung, az Apple és a Xiaomi harca?
Lássuk, hogy jelenleg milyen erőviszonyok uralkodnak az okostelefonok piacán!
Az idei esztendő nem indult túl kedvezően, elég csak a már jó ideje húzodó chiphiányra, az orosz-ukrán háborúra, a világszerte igen komoly méreteket öltő inflációra és a még mindig velünk lévő koronavírus-járványra gondolni. Ezek ismeretében nem túl meglepő, hogy az okostelefonok globálisan piaca zsugorodott 2022 első negyedévében: a Canalys piackutató cég legfrissebb jelentéséből kiderül, hogy az idei esztendő első három hónapjában világszerte mintegy 11 százalékkal kevesebb smartphone-t adtak el, mint az előző év hasonló időszakában.
A két legnagyobb gyártónak ettől függetlenül nem igazán van oka panaszra, ugyanis az általuk nemrégiben piacra dobott kelendő készülékek miatt mind a Samsungnak, mind az Apple-nek sikerült növelnie a piaci részesedését.
A piacot továbbra is a Samsung dominálja, melynek piacrésze egy év alatt 22 százalékról 24 százalékra növekedett. A dél-koreai vállalat az év elején dobta piacra vadonatúj felsőkategóriás telefonjait, az S22-t, az S22+-t, illetve az S-sorozat és a Note-széria közötti határmezsgye elmosására hivatott, ceruzával is kezelhető S22 Ultrát, illetve nemrégiben megérkeztek a gyártó elérhetőbb árú középkategóriás újdonságai is.
A képzeletbeli dobogó második fokára az Apple állhat fel, mely amerikai vállalat okostelefonjai olyan jól teljesítettek, hogy a cég piacrésze 15 százalékról 18 százalékra emelkedett. Az Apple legutóbb ősszel mutatott be felsőkategóriás készülékeket, az iPhone 13 minit, az iPhone 13-at, az iPhone 13 Prót és az iPhone 13 Pro Maxet, illetve nemrég tűnt fel a színen az elérhető árú készülékek piacán versengő legújabb iPhone SE.
Az amerikai-kínai kereskedelmi háború miatt a Google ökoszisztémát elbukott Huawei sehol sincs a toplistán, a helyét gyorsan átvette egy másik kínai gyártó, a Xiaomi. Ennek a vállalatnak azonban 14 százalékról 13 százalékra csökkent a piacrésze, melyben többek közt annak is része lehet, hogy a Xiaomi okostelefonok ma már messze nem olyan kedvező árúak, mint akár csak 1-2 évvel ezelőtt. Konkrét példa erre az aktuális csúcsmodell, a Xiaomi 12 Pro, melynek magyarországi hivatalos listaára nem kevesebb, mint 450 ezer forint.
Hasonlóképp némi visszaesést regisztrált a BBK csoport prémiummárkája, az Oppo, melynek piaci részesedése az elmúlt tizenkét hónapban 11 százalékról 10 százalékra olvadt (és ebben már a OnePlus részesedése is benne foglaltatik). Az ötödik helyezett, szintén BBK érdekeltségű Vivo is látott már szebb időket, ennek a kínai márkának a piacrésze 10 százalékról 8 százalékra esett vissza.
Egyelőre sok a bizonytalanság, mindenesetre van esély arra, hogy a második negyedévben kicsit magához fog térni a szektor. A Canalys elemzői azzal számolnak, hogy az alkatrészhiány a vártnál hamarabb enyhülni fog, ami jelentősen felpörgetheti az okostelefon-piacot.
Kapcsolódó cikkek:
- Erős déjà vu: leteszteltük a 2022-es új iPhone SE-t
- Ki a kicsit nem becsüli: iPhone 13 mini teszt
- Még nagyobbat szól: iPhone 13 Pro Max teszt