Egy reklám az iPad hátán - iKeaPad
„Egyszercsak jön valami, ami megváltoztatja, ahogy addig éltünk. Egy eszköz, ami egyszerű, intuitív és szinte ismerős a használata…” – kezdi egy fiatalember, Jörgen Eghammer, a mondókáját egy tiszta fehér háttér előtt a videóban. Ismerős. Valami nagyon ismerős...
Aztán megjelenik az IKEA 2015-ös katalógusa, amit alaposan bemutatnak minden szögből és közben Jörgen kitartóan beszél róla. Nem digitális, nem e-könyv, hanem könyv-könyv. Nincsenek kábelek, mindig teljesen feltöltött. Mérete 7,5 x 8 hüvelyk, de akár 15-össé szélesíthető… Érintési technológiával működik. Tele inspirációs ötletekkel, amik között akár egyetlen érintéssel el lehet kezdeni böngészni. Jobbról balra, balról jobbra. Kinek, hogy tetszik. 328 HD minőségű kristály tiszta oldal tele képekkel. Szabályozható lapozási gyorsaság. Mindez pedig ingyenes. Elképesztő!
Úgy tűnik, valakin igazán mély nyomokat hagyott 2010-ben az iPad bemutató filmecskéje. Nehéz lenne nem észrevenni a hasonlóságokat és úgy tűnik, hogy ez bizony meg is történt, hiszen már bőven 6.000.000 felett jár a reklám YouTube megtekintéseinek a száma.
A reklámspot az IKEA Szingapúr megbízásából készült, a megvalósító pedig a Bartle Bogle Hegarty (BBH) ügynökség szingapúri kirendeltsége. A két kreatív igazgató, Tinus Strydom és Maurice Wee azt az utasítást kapták, hogy készítsenek olyan reklámot az IKEA katalógusról, ami az elektronikus eszközök uralta Malajziában és Szingapúrban is megállja a helyét. Innentől majdhogynem egyértelmű, hogy miért is pont a tech óriást, az Apple-t, választották maguknak.
Bár több helyen is úgy utalnak a reklámra, mintha az IKEA ki akarná gúnyolni az Apple-t, de valójában erről szó sincs. Szerintem, ha némi iróniát érez bárki is, az inkább a felhasználók felé irányul, hiszen ők azok, akik a papír alapú dolgokat, mint a könyvek vagy a katalógusok inkább technológiai formátumokra cserélték.
Wee arról beszélt, hogy a kütyü-őrült világban gyakran a társadalmi kapcsolatok is veszélybe kerülnek és bármennyire is jók a műszaki újdonságok, néha kicsit túl sok belőlük. Ezért egyszerűen egy tükröt tartottak az emberek elé.
A reklámspot egyébként egy kampány része, amihez tartozik még újság, rádió, mozi és kültéri plakátok is. Egy egész csapat dolgozik és dolgozott rajta.
Persze a spot vízhangja sokkal nagyobb lett a vártnál. A nemzetközi média az egekig magasztalta, de a reklámszakma jeles képviselői is elismerően nyilatkoztak róla. Nem könnyű megszólítani a felgyorsult technológiai fejlődés felnövő generációit. Talán ezzel sikerül, bár én személy szerint minden évben úgy várom az IKEA katalógust enélkül is, mint a Karácsonyt.
A két reklámfilm itt látható: