Képmutatás vagy felelősségvállalás? - Az Apple és a fenntarthatóság - 1. rész

AlmaBlogger   |   2023.10.17 - 14:22   |   Írta: Hidasi Ákos   |   2992
17. okt Képmutatás vagy felelősségvállalás? - Az Apple és a fenntarthatóság - 1. rész

Vajon mik az Apple legújabb fenntarthatósági húzásai?

Az Apple cég nevét meghallva talán sokunknak az iPhone-ok, iPad-ek, esetleg MacBook-ok vagy Apple Watch-ok jutnak eszébe. Kevesen lehetnek a világon, akik az almás óriáscég nevét meghallva először a környezetvédelemre gondolnak. Márpedig a Cupertinói székhelyű vállalatóriás az elmúlt években egyre több olyan döntést hoz, aminek megindoklásakor előkelő helyen szerepel a környezetvédelem.

Ebben a kétrészes cikksorozatban azt járjuk körül, hogy milyen döntésekkel és tevékenységekkel igyekszik az Apple hozzájárulni ahhoz, hogy a bolygó a lehető legtovább lakható állapotban maradjon az emberiség számára, és hogy vajon ezek a húzások valóban felelősségteljes gondolkodásmódról és helyes értékrendről, vagy csak okos marketing stratégiáról és üzleti haszonlesésről szólnak.

 

Az Apple ismertebb húzásai

Először mindenkinek komoly fejfájást és bosszúságot okozott az, amikor az Apple eldöntötte, hogy sem fülhallgatót, sem töltőt nem ad többé a telefonjai mellé, hogy ezzel minimalizálja az ezáltal estlegesen feleslegesen termelődő elektronikai hulladékot.

Az Apple emellett drasztikusan csökkentette a karbonlábnyomát is az elmúlt években, 2015 óta ugyanis összesen 45%-kal csökkentette a karbonkibocsátását, emellett azt is elérte, hogy már léteznek olyan termékei, amelyek gyártása és forgalmazása teljesen karbonneutrális. Mindezt pedig amellett sikerült kiviteleznie a vállalatnak, hogy a profitábilitását 65%-kal növelte ugyanebben az időszakban. Ezzel egy fajta "jó példaként" van jelen az iparban, azt bizonyítva, hogy a fenntarthatóság nem okoz negatív gazdasági hozamokat. Ráadásul az almás óriásvállalat 2030-ra teljesen karbonneutrálisan szeretne működni, márpedig az Apple az a makacs barátunk, akiről mindenki tudja, hogy ha egyszer valamit a fejébe vesz, abból történhet bármi, úgysem enged.

A vállalat egyébként az idei USB-C csatlakozóra való átállás ellen is azzal az indokkal tiltakozott többek közt, hogy ezáltal haszontalanná és így hulladékká válik a cég által eddig termelt és használt sok Lightning kábel és Lightning csatlakozóval felszerelt kiegészítő.

Ezek a sokak szerint megkérdőjelezhetőbb és a cég közvetlen működéséhez kapcsolódó környezetvédő törekvések. Ugyanakkor a közelmúltban valami másról is lehullott a lepel. Az üggyel kapcsolatban ráadásul nem más, mint Tim Cook, az Apple ügyvezető igazgatója is megszóllalt. A továbbiakban egy vele folytatott beszélgetés nyomán kiderült információkat közvetítünk.

 

A kevésbé egyértelmű vállalás

A texasi Brown megyében - sík, száraz hely, az állam földrajzi középpontja közelében - az Apple egy olyan vállalkozásba fektetett be, ami azt tűzte a zászlajára, hogy 100 000 otthont tiszta energiával lásson el.  A cég egy négy mérföld hosszúságú napelemes szakaszt - közel egymillió darab napelemet - telepít, ami egyesek számára merész lépésnek tűnik majd a tiszta energia jövője felé, mások számára pedig társadalmi lelkiismeretességnek álcázott marketingnek, amit a profi cinikusok "virtue signaling"-nek neveznének.

 

 

"Egyáltalán nem szoktam virtue signaling-et használni" - mondta Tim Cook, az Apple vezérigazgatója ezzel kapcsolatban. "Nem hiszek benne. Kemény munkát akarunk végezni."

Cook a kemény munka alatt azt érti, hogy a környezetvédelmi döntéseknek legyen üzleti értelme: "Szeretném látni, hogy ez kiadja a matekot, mert azt akarom, hogy mások is lemásolják. És tudom, hogy nem fognak lemásolni egy olyan döntést, amely nem jó gazdasági döntés".

Az Apple hasonló beruházásokat hajt végre a tiszta energiával kapcsolatos céljai érdekében Oregontól Kaliforniáig az USA több pontján is, emellett Kínában és Szingapúrban is. Cook az Apple termékei által kibocsátott minden szén-dioxidot tiszta energiával és szén-dioxid-leválasztással (a vállalatot ezáltal karbonsemlegessé téve) akarja kiegyenlíteni, a bányászattól kezdve a gyártáson, a szállításon át egészen az újrahasznosításig. Emellett pedig annyira elkötelezi magát, hogy ígéretet tett arra, hogy mindössze hét év alatt eléri ezt a célt. Azt is elmondta, hogy reméli, hogy az Apple példája másokat is követésre ösztönöz majd.

"Meg lehet csinálni" - mondta. "És úgy is meg lehet csinálni, hogy mások is meg tudják ismételni, ami nagyon fontos számunkra. Mi akarunk a tó fodrozódása lenni. Azt akarjuk, hogy az emberek ránézzenek erre, és azt mondják: 'Ezt én is meg tudom csinálni', vagy 'ennek a felét én is meg tudom csinálni'. Azt akarjuk, hogy az emberek ránézzenek erre, és lemásolják."

 

Összefoglalás

Összességében tehát az Apple elsődleges célja a fenntarthatósággal kapcsolatban hogy olyan pozitív irányú változást produkáljon, amit más kisebb vagy nagyobb vállalatok is könnyedén lemásolhatnak az Apple korábban elkészített tervrajzai alapján. Ritka az, hogy egy vállalat (különösen egy technológiai vállalat, mint amilyen az Apple is) arra játsszon, hogy mások lemásolják a lépéseit, azonban ha valami, akkor a fenntarthatóság mindenképp van elég nemes ok ahhoz, hogy egy ilyen szokatlan lépést hozzanak a vállalatok.

 

Ne feledd, hogy ez a cikk egy kétrészes cikksorozat első része csupán, a második részben további érdekes kapcsolódó témákat fogunk érinteni a vállalat múltbeli tapasztalatait és jövőbeli terveit illetően. A második rész ide kattintva lesz elérhető, amint felkerül az oldalunkra.

Forrás: CBS News

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése