A Szolgálólány Meséje・AppleTV (HBO GO)

AlmaBlogger   |   2021.08.02 - 08:50   |   Írta: Ca$h   |   1225
02. aug A Szolgálólány Meséje・AppleTV (HBO GO)

Többszöri elhalasztás után végre itt a negyedik évad.

Az első és legfontosabb csapás ami érte az emberiséget, hogy a nők legtöbbje képtelen volt gyereket szülni. Sokan sok mindent mondtak ezzel kapcsolatban, természetesen a vallásos emberek a világ végére hivatkoztak, a tudósok vállukat vonogatták, hiszen erre nem volt semmi magyarázat. A korházak szülészeti osztályai szinte üresek voltak, mégis néha lehetett hallani egy-egy felsíró kisbabát, talán mégiscsak van remény, hiszen voltak nők akik teherbe estek, de borzalmasan alacsony százalékban. Amerika volt az első ország ami teljesen összeomlott, vallásos fanatikusok csoportja fogott össze szinte minden államban, és egy összeegyeztetett hatalmas csapást mértek az országra. Washingtont és a fontosabb városokat atomcsapás érte, szinte egy nap leforgása alatt szűnt meg az ország ami korábban a szabadság szimbóluma volt. Fanatikusok vették át a hatalmat és a Biblia szent sorait félreértelmezve és eltorzítva egy olyan disztópiát hoztak létre, egy olyan diktatórikus, vallásos alapokon fekvő társadalmat, ami teljesen elnyomja a nőket, a termékeny nőkből rabszolgát csinál, fegyveres őrök vigyázzák a rendet minden egyes sarkon és ha valaki fel akarna szólni a rendszer ellen az azonnal a falon végzi felakasztva. Rettegésben és halálfélelemben éli az életét szinte mindenki. Csak a parancsnokok és a feleségeik azok, aki végtelen jólétben élnek, mindenki őket szolgálja ki, főleg a szolgálólányok akiket a termékeny nőkből neveltek ki. Az első lépések egyike volt, hogy ezeket a nőket befogták, a gyermekeiket elszakították tőlük és olyan parancsokokhoz kerültek akiknek a feleségeik terméketlenek voltak. Köszöntelek Gileádban, az egyetlen országban a Földön, ahol még születnek gyerekek!

Rögtön az elején le szeretném szögezni, hogy ez a kritika a negyedik évad után készült, tehát annak aki még nem látta a sorozatot számtalan spoilert tartalmazhat. Szóval vigyázat Spoiler veszély! Az eredeti regényt Margaret Atwood írta 1985-ben, alig egy év leforgása alatt hatalmas siker lett belőle, mindenféle díjat megnyert és 1990-ben meg is filmesítették. Érdekes fejlemény, hogy készült folytatása is, mégpedig 2019-ben, Testamentumok címmel, aminek a főszereplői között szerepel Lídia néni és Nicole aki ugye June második kislánya. A 2017-es Hulu által kiadott sorozat ugyancsak döbbenetes sikereket élt el, még akkor is ha ez a disztópia számtalan sebből vérzik. Mégis megbocsájtja az ember ezeket a ellentmondásos csuklásokat, mert a főszereplők és szinte minden karakter él és mozog és lélegzik, mindenki elképesztő fejlődéseken esik keresztül és maga a történet fő vonala annyira érdekes és egyedi, hogy ezt mindenkinek látnia kell. Jómagam is megéltem már szinte veszekedéssé fajuló vitákat, ahol voltak olyan nők (igen nők) akik fel voltak háborodva, mert nem tartották erőszaknak amin keresztül kellett esnie a szolgálólányoknak. Erről inkább nem is beszélnék most többet, mert ehhez olyan ostobának kell lenni hogy több szót nem is érdemelnek. Ugyanis mint az mindenki tudja a történet egyik legsokkolóbb és legfontosabb része, a szertartás, amin a szolgálólányoknak keresztül kell esnie, minden egyes hónapban amikor peteérésük van. A Parancsnok a Bibliából idézve felolvas pár sort, miközben a szolgálólányt az ágyra fektetik széttett lábbal, a fejét a feleség ölébe rakva, aki a kezeit lefogja, majd a parancsnok szinte oda se nézve bár, de mégiscsak megerőszakolja a szerencsétlen nőt. A cél szentesíti az eszközt, gyerekeket kell csinálni, mert különben kihal az emberiség. Ebben az elkeseredett világkrízisben Gileád vezetősége meg van győződve róla, hogy ez egy szent folyamat, ezzel Isten akaratát szentesítik, mindezt csak azért teszik hogy megmentsék az emberiséget. Elképesztően eltorzult és borzalmas formája ez az életnek. Hiszen mindeközben Gileád lakosságában kb. mindenki rabszolga, teszik a dolgukat, mindenki mindenkinek az ellensége, bárkit bármikor fel lehet jelenteni, ha lebuksz szinte biztos hogy a falon végzed. Tiltott dolog a szerelem, a melegségről nem is beszélve, ami halálos bűnnek számít.

Ebben az eltorzult valóságban ismerhetjük meg June-t (Elizabeth Moss) akinek gyönyörű családját rögtön az első részben háromfelé szakítják. Férjéről azt hiszi meghalt, kislányát elveszik tőle, majd piros ruhába öltöztetik, erőszakkal szolgálólányt nevelnek belőle, nem lehet szava, nem lehet véleménye, nem lehet akarata, csak érett petéi lehetnek meg széttett lába, a szent cél érdekében. A Waterford családhoz kerül ahol kénytelen azt tettetnie hogy szerelmes Fredbe (Jospeh Fiennes), kénytelen barátságot színelni a ház kegyetlen, szívtelen, szociopata feleségével (Yvonne Strahovski) akiről később kiderül hogy alapvetően fontos szerepe volt ennek a rendszernek a kialakításában, lévén ő írta azt a könyvet, hogy a nőnek milyennek kéne lennie és hogy mi a szerepe a férfi mellett. Viszont lángoló szerelem alakul ki közte és a titokzatos „szem” között, Nick (Max Minghella) igazi férfi, bármit megtenne azért hogy June életben maradjon és meg is fog tenni mint ahogyan azt a korábbi évadokban számtalanszor be is bizonyította. Éppen ezért lesz borzalmas azt látni, hogy June hiába kapja meg a szabadságot végre, mégis továbbra is rabszolgának érzi magát, lévén nem szabadította ki kislányát Hannaht (Jordana Blake), igaz visszatért halottnak hitt férjéhez, Luke-hoz (O-T Fagbenle) de a szíve már Nické, újra együtt lehet újszülött kislányával, de nem tud örülni neki, mert a régi férje neveli őt, nem pedig az igazi apja, mindenki akit valaha is szeretett vagy halott vagy pedig továbbra is rabságban él Gileádban. Egészen elképesztő milyen személyiség fejlődésen esik keresztül főhősünk, vagy nevezzük inkább személyiség torzulásnak? Lehet ez lenne inkább jellemző arra ami vele történik, ugyanis bevallom a negyedik évadban nem volt olyan rész amikor kedveltem volna őt, vagy egyet értettem volna cselekedeteivel, teljesen megbomlott az elméje, félelmetes milyen ember lett belőle, sokkal inkább ő lett a történet főgonosza, mint főhőse. De így realisztikus a történet, mert nem sok ember van aki ép ésszel képes lenne túlélni mindazt amin ő keresztül ment. Szokták mondani a hősökről hogy szerencsés helyzetben időben meghalnak vagy pedig megélik hogy ők maguk legyenek a főgonoszok.

A sorozatot szinte azonnal megújították egy ötödik évadra, elvileg messze van még a vége, és bevallom én már nem nagyon tudom hogyan lehet ezt folytatni. Kicsit olyan rétestészta nyújtásnak tűnik nekem, főleg hogy a főhősünk már teljesen elmeroggyant lett a hosszú évek alatt. Azt se tudja már az ember kinek drukkol, kivel érez együtt, mit is szeretne valójában. Borzalmasan nyomasztó, sötét és elkeserítő a helyzet, főleg hogy a megoldás az sehol nincsen, nem beszélnek már róla, de továbbra se nagyon születnek gyerekek a világban, szóval szépen lassan megöregszik mindenki, majd meghalnak. Egy ilyen elkeseredett borzalmas helyzetben vajon mi lenne a jó megoldás, vajon mit kéne tenni? Vajon tényleg elítélendő ami Gileádban történik? Természetesen igen, mert embertelen ami ott folyik. A negyedik évad az első résztől az utolsóig izgalmas és bár nem nagyon történik benne semmi (az egészet három mondatban el lehetne mesélni), a színészek alakítása nagyon hatásos, mint June szavai mely mint a kés olyan élesek, nagyon elkelne már egy Oscar díj ennek a nőnek, mert átütő, szinte már folytogató az alakítása. Ugyanez elmondható mindenki másról is, tény hogy nem nagyon jutott előre a történet, mégis eltelt tíz rész és izgalmas tudott maradni, szóval izgatottan várom a folytatást és hogy mit lesznek képesek ebből még kihozni. Nem kérdéses, hogy jelenleg a világ legjobb sorozatai között van a helye a szolgálólánynak. Legyen bármilyen borzalmas és nyomasztó, ezt mindenkinek látnia kell!

 

Szerintünk: 4/5 | IMDb: 8.4 | Rotten Tomatoes: 82% | Metacritic: 92
The Handmaid’s Tale (season 4 | 2017 -)

Rendezte: Mike Barker, KariSkogland, Daina Reid, Reed Morano, Colin watkinson
Írta: Bruce Miller, Lynn Renee Maxcy, Margaret Atwood (regény), Nina Fiore, John Herrera
Zene: Adam Taylor
Szereplők: Elisabeth Moss, Yvonne Strahovski, Joseph Fiennes, Ann Dowd, Madeline Brewer, Amanda Brugel, Max Minghella, O-T Fagbenle, Samira Wiley, Nina Kiri, Bahia Watson, Alexis Bledel, Bradley Whitford, Stephen Kunken, Ever Carradine

Játékidő: 10x 1óra

 

 

Ha rendelkezel HBO GO előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is! Fontos tudni, hogy HBO GO-t itthon csak a magyar applikáció letöltésével tudod nézni mobilon, tableten, illetve AppleTV-n keresztül is.

 

Kapcsolódó tartalom:

>>> Eladó AppleTV választék az oldalunkon

>>> HBO GO magyar applikáció

>>> Lisey's Story sorozatritika

>>> Loki sorozatkritika

>>> The Tomorrow War filmkritika


Kommentek megjelenítése