Bedurrantották a piacot az iPhone 15-ösök
Az Apple vadonatúj okostelefonjai igen jó hatást gyakoroltak az amerikai mobilpiacra.
A Canalys piackutató cég legfrissebb jelentéséből kiderül, hogy az idei esztendő harmadik negyedévében 21 százalékkal több okostelefon került forgalomba az Egyesült Államokban, mint az előző három hónapos időszakban. Szakértők szerint mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a negyedév végén az Apple piacra dobta vadonatúj idei készülékeit.
Érdekesség, hogy a harmadik negyedévben az USA-ban eladott almás logós mobiltelefonoknak több, mint 34 százalékát az iPhone 15, az iPhone 15 Plus, az iPhone 15 Pro és az iPhone 15 Pro Max tette ki, noha ezek a vadonatúj készülékek csak az említett időszak utolsó pár napjában váltak elérhetővé a kereskedelmi forgalomban.
2023 harmadik negyedévében 31 millió darab új smartphone talált gazdára az Egyesült Államokban, ami elsőre ugyan jól hangzik, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy 2022 hasonló időszakában még 32,5 millió új mobilt adtak el, vagyis a piac 5 százalékkal zsugorodott. Szakértők szerint ez többek közt annak tudható be, hogy a vásárlók egyre nagyobb arányban szavaznak bizalmat a remek ár/érték arányú korábbi generációs felújított készülékeknek, illetve adott esetben a korábbiaknál tovább használják meglévő régi telefonjaikat.
Az Apple 17,2 millió új okostelefont adott el a harmadik negyedévben, ami 8 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, illetve azt, hogy az amerikai vállalat piacrésze 57 százalékról 55 százalékra zsugorodott a saját hazájában.
Ettől függetlenül az Apple-nek nincs igazán mitől tartania, hiszen a Samsung igen komoly lemaradással követi a második helyen. A dél-koreai cég 6,8 millió új mobilt tudott piacra dobni, vagyis 12 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, így pedig 24 százalékról 22 százalékra csökkent a piaci részesedése.
A világpiacot egyébként továbbra is a Samsung dominálja, mely cég 2023 harmadik negyedévében 59,5 millió okostelefont adott el globálisan, és ily módon 19,7 százalékos piacrészre tett szert. Nem hangzik rosszul, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy egy évvel korábban még 65 millió készüléket dobott piacra a dél-koreai vállalat, ami akkoriban még 21,4 százalékos piacrészt jelentett. A Samsung eladási mutatói rekordmértékben, 8,4 százalékkal romlottak, miközben a második helyezett Apple 2,5 százalékos növekedést követően jelenleg 17,7 százalékos globális piacrészt birtokol.
A képzeletbeli amerikai dobogó harmadik fokára az a Motorola állhat fel, mely két nagy riválisától eltérően növelni tudta az eladásait, még pedig konkrétan 14 százalékkal. A Motorola 2,4 millió helyett ezúttal 2,8 millió új okostelefont adott el, melynek köszönhetően 7 százalékról 9 százalékra növekedett a piacrésze.
A negyedik helyen tanyázó TCL a korábbi 1,6 millió helyett csak 1,3 millió mobilt hozott forgalomba, ami 15 százalékos visszaesésről tesz tanúbizonyságot. A kínai vállalat piaci részesedése 5 százalékról 4 százalékra esett vissza.
A legkomolyabb, nem kevesebb, mint 117 százalékos növekedést produkált Google jelenleg az ötödik pozíciót tudhatja magáénak. A keresőóriás okostelefonjaiból a korábbi 600 ezer helyett immár több mint 1,2 millió példány fogyott, így aztán a Google piacrésze 2 százalékról 4 százalékra katapultált.
A Canalys elemzői úgy vélik, hogy az amerikai piac szép lassan stabilizálódik, de a negyedik negyedévben sem várhatóan komolyabb pozitív változás, 2024-ben pedig előreláthatólag gyenge növekedésnek lehetünk majd tanúi.
Az Apple igen komoly lemaradásban van flexibilis kijelzős szétnyitható készülék fronton, az amerikai cég ugyanis mind a mai napig nem rukkolt még elő ilyen modellel. Az androidos telefonok amerikai piacán jelenleg 12 százalékra tehető a hajlékony paneles mobilok részesedése, 7 százalékon állnak a Flip kialakítású-, illetve 5 százalékon a Fold kivitelű telefonok. A szektort nem meglepő módon a Samsung uralja, mely koreai cég részesedése eléri a 87 százalékot, miközben a Motorola 9, a Google pedig alig 4 százalékot hasít ki magának a piaci tortából.
Időről időre felröppennek olyan pletykák, melyek szerint az Apple a közeljövőben piacra fogja dobni első szétnyitható okostelefonját, erre azonban mind a mai napig nem került sor. És nagyon úgy néz ki, hogy egy darabig nem is fog változni a helyzet e tekintetben.
Egy biztos, az Apple-nél már jó ideje zajlik a hajlékony kijelzős mobilok fejlesztése. 2020 őszén arról szóltak a híradások, hogy az Apple flexibilis kijelző prototípusokat rendelt a Samsungtól, aztán pedig arról is hallani lehetett, hogy hasonló képernyőket szállított az Apple-nek az LG Display is. E tekintetben a Samsung és a Huawei komoly előnyre tett szert, ugyanis ez a dél-koreai és kínai gyártó már 2019 elején előrukkolt első ilyen jellegű fejlesztéseivel.
Kapcsolódó cikkek:
- Az Apple gyorsan lehűtötte a kedélyeket
- Végre aksi és töltés fronton is fejleszt az Apple
- Hogy áll most a Samsung, az Apple és a Xiaomi harca?