Divat? Alma – szubjektív

Tech Hírek   |   2014.07.07 - 08:03   |   Írta: Pausch Rita   |   993

Szeretem a nagy márkák oldalait böngészni. Még akkor is, ha nincs épp 2-3000 dollárom egy táskára vagy cipőre. Szépek, inspirálóak a termékeik és némi képet kapok a trendekről. Feltűnt azonban valami érdekes. A legtöbb neves divatház gyárt saját tervezésű kiegészítőket Apple termékekhez és alig-alig gyárt univerzálisakat vagy más gyártók készülékeihez. Mindebből levonható vajon a következtetés, hogy az Apple divatos?

Apple-Design-Boom

Nálam az Apple és a Samsung verseny már rég eldőlt, van valami ugyanis az Apple-nek, ami a Samsungnak egyáltalán nincs: stílusa. Elég csak besétálni egy Samsung üzletbe és utána egy Apple márkaboltba. A különbség azonnal nyilvánvaló. Persze tudom, van még egy csomó szempont, ami alapján még vizsgálni lehet a két márkát és ízlésről is nehéz vitatkozni, hiszen kinek ez, kinek az tetszik, ám a tény, akkor is tény marad. Az Apple sokkal kisebb termékpalettával sikeresebb, mint a Samsung egy jóval szélesebb körűvel. Ennek pedig van valami oka és itt pont nem hozhatóak fel azok az indokok, amiket szívesen lobogtatnak sokan kezdve az ár-érték aránytól.

Az Apple bár sokaknak pont ez szúrja a szemét benne, mindig is adott a megjelenésére. Mindig is ragaszkodott a stílushoz, sőt foggal, körömmel ragaszkodott hozzá. Talán ezzel érte el azt, hogy sokan nem tudják mi a különbség a tablet és az Ipad között. Ezen persze lehet nevetni, de mindez pontosan azt mutatja, hogy alkotott valami igazán jellemzőt, valami olyat, ami a márkanevet meghaladva fogalommá vált. 

Az Apple mindig is figyelt a részletekre, és bár mai szemmel a korai Macintoshok állati bénának tűnnek, azért a PC-k sem voltak szépek. Viszont idővel az asztali Mac egyre kisebb és tetszetősebb lett, míg a PC egy ponton lemaradt ebből a szempontból. Az hagyján, hogy az All-in-One gépek a praktikus használat ellenére sem terjedtek el különösebben, sőt egyik cég sem fektetett igazi energiát a fejlesztésükbe, de még a mostani PC házak sem térnek el sokban attól, ahogy mondjuk öt vagy hat éve kinéztek. Nagy csúnya doboz, korábban fehér, vagy krémszínűben, most feketében és a legszomorúbb, hogy alig kapható más. 

Nem volt rá igény. Talán a technikai fejlődés fontosabb volt, amit, ha az Apple nem is olyan mértékben tett, de mindenképpen lépést tartott vele, miközben odafigyelt a külsőségekre is. Persze mindennek megvan az ára is. Ami az USA-ban elérhetőbb, mire ideérnek a termékek Európában és rá kerülnek a vámok és adók, addigra egyre kevésbé az. Itt jön el az a pont, ahol meggondolja az ember, sőt, sokan még csak fontolóra sem tudják venni az alacsony keresetük miatt. 

Emlékeznek a kedves olvasók a videóra, ahol tizenévesek vallanak arról, hogy az számít menőnek, akinek iPhone-ja van? Ebben a furcsa kifacsart logikában is két dolog fut össze: a kiemelkedésre való vágy a többiek közül és a tény, hogy mégiscsak egy tömegcikkről beszélünk. Már nem csak az USA-ban rohangál sok ember Apple termékkel, hanem hazánkban is szép lassan a mobilszolgáltatóknak és a részletfizetési konstrukcióiknak köszönhetően elterjedt az iPhone, így azzal „menőzni” egyre inkább csak illúzió. Viszont mégis a termék stílusa elhiteti velünk azt, hogy legalább annyira különlegesek és egyediek vagyunk, ha van egy ilyen készülékünk, mint maga a dolog. Emberből és termékből is sok van és semmilyen termék nem tehet senkit különlegesebbé annál, amilyen. De azért van valami marketing zsenialitás abban, ha ezt valami mégis elfeledteti a fogyasztóval.   

Hogy divatos-e jelenleg egy iPhone? A telefon megjelenése mindenképpen nagyon stílusos és ízléses. Sokkal stílusosabb és ízlésesebb, mint a legtöbb készülék a piacon. A Samsung technikai erősségével nem szállnék vitába, de a külső megjelenését tekintve semmi egyedi, semmi különleges nincs a szinte ugyanúgy kinéző készülékei között. A Nokia bohókás, de közben kissé komolytalan, a többi gyártónál elvétve ugyan fel-felcsillan valami, talán a Sony az, ahol még szintén adnak a külcsínre, de valahogy mégsem ugorják meg azt a bizonyos lécet. A többi gyártó készülékei valahogy beleolvadnak abba a tömegbe, amiből az Apple kiemelkedik. Még akkor is, ha a felhasználása sokkal kötöttebb, mint például az Androidos készülékeké. Még akkor is, ha rengeteg érv felhozható ellene. 

Valahol egy ponton a divat és a technológia elkezdett összefolyni és nagyon úgy tűnik, hogy ez a trend erősödik és folytatódik a jövőben is a viselhető technológiák megjelenésével. Szép lassan a használati tárgyaink a technikai szempontokat meghaladva viseleti tárgyainkká lesznek, ezért igen jó pozícióból indulnak az olyan cégek, amelyek kellő figyelmet fordítanak a megjelenésre és a többi gyártónak lesz hova felkötni a nadrágot.


Kommentek megjelenítése