Hibázik azzal Tim Cook, ha nem vásárol fel cégeket tömegesen?

Tech Hírek   |   2014.02.28 - 11:33   |   Írta: H.A   |   788

iphone gold hands

Érdekes cikk jelent meg a Businessinsideren a napokban (http://www.businessinsider.com). A cikk lényege, hogy Tim Cook rosszul teszi amit tesz, nem reagál elég gyorsan a versenytársak lépéseire. Aztán ilyen erős kezdés után, még erősebb a folytatás! Leszögezi, hogy jelenleg öt tech cég van a piacon, aki számít, erősorrendben pedig ők lennének azok: Apple, Google, Facebook, Amazon, Microsoft. Majd gyorsan összeszedi, hogy mit is mutattak ezek fel nemrégiben:

  • Microsoft új vezérigazgatót kapott
  • Amazonnál drónokkal szeretnék a csomagokat kivinni a jövőben
  • Google megvette a Nest nevű céget 3 milliárd dollárért, miközben eladta a Motorolát ugyanennyiért, plusz még megvett egy csomó kisebb robottechnikával foglalkozó céget
  • Facebook 19 milliárdért megvette a WhatsAppot
  • Apple bejelentett 14 milliárd dollár értékű részvényvisszavásárlást

És ekkor jött el a cikk csúcspontja. Megállapításra kerül, hogy az Apple lépése különbözik leginkább a többiekétől és inkább unalmasnak mondható, mint előremutatónak. Sőt a szerző egyfajta konklúzióként sürgeti az Applet, hogy költsön végre a rengeteg pénzéből, hiszen semmi értelme ilyen sokat tartogatni. Nos, én azt mondom, nézzünk ennek utána egy kicsit jobban.

Szóval a Microsoftnál új főnök van, rendben. Na most ez akkor izgi? Vagy éppen bátor és menő dolog? Vagy lehet, ez éppen annak a jele, hogy a cégnél kapkodva igyekeznek kitalálni valamit az évek óta tartó vergődés ellen? Egy végső kísérlet a mellettük egyre gyorsabban elhúzó, változó világhoz és piachoz való felzárkózásra?

Mi a helyzet az Amazon drónjaival? Hát ez kétségkívül nagy überség. Főleg az ehhez kapcsolódó reklámvideó, senki ki ne hagyja! Tudjátok mi volt jó még? Jeff Bezos az Amazon főnökének PR érzéke! Hogy miért is? Mert a legnagyobb shopping szezon eleje-közepén dobta be ezt a videót, természetesen masszívan ellátva Amazon logókkal. Az pedig már nem az ő hibája, hogy valaki komolyan el is hiszi azt, hogy mondjuk öt éven belül tényleg drónok fognak házhoz szállítani.

http://youtu.be/Le46ERPMlWU

 A Google megvette a Nestet. Oké, elismerem, végre egy valóban izgalmas lépés.Először is, ami jó vétel a Googlenek, az nem feltétlenül lenne jó vétel az Applenek. El kell fogadnunk: a két cég nagyon más. Másodszor, nem volt-e ez a Google saját hardverrészleg deficitének enyhítése, miután a Motorlával finoman szólva is befürödtek?

Végül pedig a Facebook 19 milliárdnyi zöldhasút sem sajnált a WhatsAppért. Lehet én vagyok régimódi, de pontosan azért van több mint 100 milliárd dollár az Apple bankszámláján, mert nem költ el ilyen iszonyatos összeget egy másik cég megvételére.

Úgy vélem elég nevetséges számonkérni az Appleön, hogy miért nem bánik vagányabb módon a pénzével. Mintha egy vad felvásárlás mindig egyből ravasz üzleti lépésbe fordulna.

Azért maga Tim Cook sincs teljesen a nagy felvásárlások ellen, ezt már többször is hangsúlyozta. De mindemellett azt is, hogy egy ilyen üzletnek bizonyítottan jónak is kell lennie. A már említett cikk írója sürgeti az Applet, hogy márpedig azonnal vegyen valamit. Mondjuk a Dropboxot vagy a Twittert. Miért is? Na, erre nem kapunk választ.

Sose felejtsük el, nagy különbség van merészség és okosság közt. Jóllehet néha együtt jár a kettő: 2013-ban minden eddiginél több céget vásárolt fel az almás birodalom (http://en.wikipedia.org). WifiSlam megvan? PrimeSense? Számtalan kis térkép app fejlesztő vállalkozás? Egyértelmű, hogy Cupertínóban sem restek betömködni a termékcsoportok lyukait ilyen felvásárlásokkal. Ugyan ezek nem dollár milliárdos felvásárlások, mégis gyakrabban vezetnek sikerre. Itt van nekünk a Microsoft, aminek hosszú hosszú története van a felvásárlások terén. Sok-sok milliárdért olyanokat nyeltek be az elmúlté években, mint aQuantive, Skype, Hotmail, WebTV. Nem mondanánk, hogy igazán ki lett ezekkel segítve a Microsoft. Egy érdekes adat: 1997-2007 között 101 (!) céget vásárolt fel a cég!

Összegezve: az Apple máshogy csinálja. Nem a médiafelhajtásra, hanem az aktuális produktumaira koncentrál. Éppen ezért butaság azt gondolni, hogy semmi igazán "cool" nem készül a cupertínói boszorkánykonyhán. Másrészről pedig, az össze-vissza felvásárlósdi egyszerűen nincs az Apple "vérében". A cég modellje az összpontosításon alapul, nem vicceltek amikor azt mondták: "nálunk minden igenre jut ezer nem". Aztán, ahogyan azt már korábban kifejtettem, semmi igazán nagyot nem léptek a versenytársak, amire egyből reagálni kellene.

Ha viszont valaki ezek után is úgy gondolja, hogy előbb lesznek Amazon drónok, mint egy következő nagy Apple dobás, akkor annak ugyanitt eladásra kínálok némi Bitcoint!


Kommentek megjelenítése