Itt a legjobb Facebook app: teszteltük a Papert!

Tech Hírek   |   2014.02.12 - 14:03   |   Írta: H.A   |   825

A Paperrel Mark Zuckerberg végre megcsinálta. Hosszú időn át tartó mobilos szerencsétlenkedés után, végre elkészült a "hordozható Facebook app". Jóllehet, alig tudunk fellelni valamit, ami a Facebookra emlékeztetne, az elsőre velünk szembejövő Helvetica Neue Ultralight betűtípus nagyon távol áll a már 2005 óta használatos FB dizájntól. Egy új kezdet.

Kepernyofoto 2014-02-12 - 15.18.04

A mára tizedik életévét betöltő és 1.25 milliárd aktív felhasználóval rendelkező közösségi oldal sokak szemében egy hanyatló óriás. Sok piaci szereplő hiányolja az újítás, az oldal nem elég menő mostanra, egyesek hatalmas Facebook felhasználói  exodust is jósolnak. Nos, ez az új app bizony ezeknek a hangoknak szeretne beinteni. "Egy sikeres termék sem indult még több milliárddal felhasználóval, sokkal inkább csupán néhánnyal" - vallja Michael Reckhow, a Paper termékmenedzsere. A nulláról indulva, olyasmit igyekeznek létrehozni amit eddig a Facebooknak nem sikerült.

Formabontás

paper2

apper1paper 3A Paper tulajdonképpen a Creative Labs első produktuma. Ez a nem túl sok főt foglalkoztató kis facebookos csapat feladata igazából nem más, mint hogy szabadjára engedjék kreativitásukat. 2011-ben azt a megbízást kapták, hogy egyszerűen tegyék "jobban kinézővé" a Facebook felületét. Nos, a Paper a következőt alkotta meg: továbbra is megmarad a hagyományos hírfolyamunk, viszont kijelölhetünk további 20 kategóriát hogy mit szeretnénk látni. Például kultúra, cukiság, főhírek, Tech, Pop life, Sport eredmények stb. A különböző szekciók kis kártyákon helyezkednek el, tehát jobbról balra tekerünk, nem fentről lefelé, ahogy azt már a FB-n megszoktuk.
Egyszerűen több a hely, mint a régi, egy hírfolyamos változatnál. Az új hírfolyam struktúra sokkal interaktívabb és egyben szebb is. Minden egyes szekció egy remek mix a legutóbbi és legkedveltebb posztoknak barátainktól, a kedvelt oldalaktól vagy más egyéb nagy "publisherektől", például New York Times. Persze itt sem maradunk le a legújabb Grumpy Cat mémről sem! Külön kiemelendő, hogy nem csak mondjuk a 40 legnagyobb oldaltól válogat nekünk a Paper, hanem az egész Facebook hálózatról. A rengeteg hír, és úgymond nem hagyományos FB poszt miatt egyértelműen szembetűnik, hogy a Paperrel valami elképesztő szintre emelkedett a "külsős" tartalom mértéke. Tulajdonképpen a Paper alkalmazással élvezhetjük a Facebook mérnökei által összerakott világot anélkül, hogy az alap Facebook termék benne lenne. Úgy tűnik, a Facebook szépen lassan lerázza magáról a dot-com éra identitását. A barátok és megszokott FB tartalom egyre inkább háttérbe szorul. Talán úgy vélheti a cég, hogy a Facebook többre hivatott, mint egy-egy baráti kör közötti kapcsolattartó platform, ebből a hangsúly eltolódásból pedig a cégek, vállalkozások fognak profitálni. Persze nem olyan szörnyű ez, okosan használva a Paper adta lehetőségéket, sokkal több értékes tartalmat kaphatunk nap mint nap.

Minden egyes kis kártya saját dizájnt kapott, hogy azt a napi legalább negyven különböző tartalmat jól megkülönböztethessük egymástól. A képek nagyon hangsúlyosak, gyakran az egész képernyőt betöltik, amolyan Flipboard stílusban. Ha felfele húzunk egy kártyát, akkor megnyílik a link, ha lefelé akkor bezárhatjuk, ami olyasmi érzést kelt, mintha egy borítékot zárnánk le. Természetesen kedvelhetjük, megoszthatjuk, kommentelhetünk a különböző sztorikhoz. Sőt, elmenthetjük őket későbbi elolvasásra, ezzel is erősítve bennünk azt az érzetet, hogy a FB igen komolyan veszi a Papert, mint egy új hírolvasó app. Jelenleg reklámmentes az alkalmazás, persze a Facebook nem zárkózott annak a lehetőségétől, hogy ez később változik.

Sima vitorlázás a Newsfeed tengerén

Minden egyes gesztus, a húzogatástól, a zoomoláson át, precíz és tökéletes. Minden gyorsan betöltődik, még az igazán nagy képek is. A számtalan animáció és átmenet szintén remekül hat, ebben nagy szerep volt Loren Britchernek, korábbi Apple alkalmazottnak. Érdekes viszont, hogy több Britcher találmányt elhagytak a Paperban. Ilyen például a "húzd le a frissítéshez" funkció. Továbbá frissítés gomb sincs, ami először sok felhasználót összezavarhat. Az új tartalomkártyák seperc alatt "berepülnek", mintha csak egy kaszinóban dobálnák őket, szóval aggodalomra semmi ok. Cserébe kaptunk egy rakás új "ficsört", amiből a jövő fejlesztői fognak ötletet meríteni.

A posztok miután rájuk böktünk, úgy nyílnak ki mint egy újság. Aztán, amikor rányomunk a Reshare gombra, a poszt beleugrik egy kis dobozba, majd például "Hasznaltalma shared this" betűről betűre megjelenik a képernyőn, mintha éppen mi gépelnénk ezt.Aztán a kis kártya tovaszáll a képernyőről. Mint már tudjuk, nem szórakoznak a srácok a Papernél, még a "vissza" gombot is kinyírták és lecserélték egy sima "lefeléhúzós" gesztussal, amivel visszatérhetünk az előző oldalra.

Persze meglehet, hogy sokaknak ez még túl szeszélyes. Mi azt mondjuk: a megszokott Facebook app a Paper mellett egyenesen őskövületnek tűnik. Továbbra is elérjük barátaink idővonalát, csoportokat, eseményeket stb., egy szó mint száz, tudja ugyanazt, mint a régi FB alkalmazás, csak még sokkal többet és egyben irányt mutat a jövőbe.

Pozitív:

teljesen új dizájn és interfész
tudja ugyanazt, mint az alap Facebook app, így teljesen ki is válthatja
izgalmas és hasznos tartalom

Negatív:

úgy tűnik preferál néhány hírpotált, kiadót
új kategóriák, mint "Family Matters" vagy "Well Lived" egyelőre kissé túl giccsesnek tűnnek
nincs offline mód a hírolvasáshoz
jelenleg csak US iTunes verzió....

Amint elérhető lesz a Magyar iTunes áruházban jelezni fogjuk az oldalon.

Ingyenesen ltölthető: US iTunes Store




Kommentek megjelenítése