Az Apple indiai törekvései

Apple Hírek   |   2023.02.04 - 13:33   |   Írta: Hidasi Ákos   |   7285
04. feb Az Apple indiai törekvései

Miért érdeklődik ennyire a vállalat India iránt?

Tim Cook azt mondta, hogy "nagyon jó érzése van" az Apple indiai teljesítményével kapcsolatban. De pontosan hogyan teljesített az Apple Indiában? Mi az Apple indiai stratégiája?

 

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy "nagyon derűlátó Indiával kapcsolatban", illetve hogy az ország "rendkívül izgalmas piacot jelent" a vállalat számára. A vállalat első negyedéves eredményei után a befektetőkkel folytatott csütörtöki telefonbeszélgetés során Cook azt is elmondta, hogy az Apple "nagy hangsúlyt" fektet az indiai piacra, ahol negyedéves bevételi rekordot ért el. Ez azért is érdekes adat, mert a vállalat eredményei összességében negatívak voltak az egy évvel ezelőtti értékekhez képest.

 

A vállalatra nem jellemző módon az első negyedéves eredményei ugyanis az előző évhez képest visszaesést mutattak, egészen pontosan 5 százalékkal csökkentek. Összesen így ebben a negyedévben 117,2 milliárd dollárról számolt be az Apple csütörtökön. Cook a gyenge számokat három tényezőnek tulajdonította: a "devizapiaci szembeszélnek", a Covid-19-hez kapcsolódó kihívásoknak és a "kihívásokkal teli makrogazdasági környezetnek". Elmondta, hogy az Apple a legtöbb piacon a tavalyinál is jobb eredményeket jelentett volna, ha nem lett volna a devizaárfolyam közel 800 bázispontos hatása. Emellett a vállalat ellátási láncának szakadozása is egy komoly tényező volt a vállalat gyenge eredményeinek alakulásában. Az almás cég kínai gyártóüzemei ugyanis a tavalyi év végén sorban leállásra kényszerültek a koronavírus hatására. Azonban Cook azt is elmondta, hogy az ellátási lánc újra megfelelően működik, vagyis azzal szerencsére úgy tűnik, hogy több probléma egyelőre a közeljövőben nem lesz.

 

Hogyan teljesített az Apple Indiában?

Cook elmondása szerint viszont az Apple "nagyon jól érzi magát" azzal kapcsolatban, ahogyan Indiában teljesített, miután rekord negyedéves bevételt regisztrált az országban, és éves szinten (százalékos értékben) kétszámjegyű növekedést ért el. "Valójában elég jól teljesítettünk a Covid ellenére is Indiában" - mondta Cook.

 

Az Apple tapasztalatai és felmérései alapján Indiában rekordszámú ember váltott Androidról és más operációs rendszerekről iOS-re az elmúlt negyedévben – közölte szintén a vállalat. A Counterpoint Research piackutató cég szerint az Apple jelenleg piacvezető szerepet tölt be az indiai prémium okostelefonok piacán. A kategóriába a 30 000 rúpia feletti, vagyis nagyjából 130.000 forint feletti telefonok tartoznak, ami abból a szempontból érdekes, hogy a legtöbb nagy telefongyártó közép és felsőkategóriás telefonjai ide tartoznak. Így tehát az Apple valóban egy komoly piaci részesedést tudhat a magáénak. 2022 negyedik negyedévében pedig a szállítások értékét tekintve is vezette az ország okostelefon-piacát.

 

"Most még optimistább vagyok a történtek után. És ez az oka annak, hogy befektetünk a térségbe. Elvisszük oda az Apple kiskereskedelmet és az online áruházat is, és jelentős energiát fektetünk a területre. Nagyon optimista vagyok Indiával kapcsolatban" - tette hozzá.

 

 

Mi az Apple indiai stratégiája?

Cook megjegyzései úgy hangzottak el, hogy az Apple a hírek szerint köztudottan vizsgálja Indiát, mint potenciális készülékgyártási célpontot, hogy diverzifikálja lehetőségeit, illetve függetlenedjen Kínától, amely jelenleg a legnagyobb gyártási bázisát jelenti. Ezáltal pedig az egyik legnagyobb potenciális gyenge pontját is az almás óriásvállalatnak.

 

A cupertinói technológiai óriás egyébként olyannyira komolyan gondolja ezeket a lehetőségeket, hogy már meg is kezdte az iPhone 14 gyártását Indiában, és állítólag más termékeinek, például a vezeték nélküli fejhallgatójának, az Airpods-nak a gyártásával is kísérletezik az országban. A Bloomberg jelentése szerint az Apple több mint 2,5 milliárd dollár értékben exportált iPhone-okat Indiából 2022 áprilisa és ugyanaz év decembere között, ami közel kétszerese a térségből indított 2021-22-es pénzügyi év (FY22) teljes exportjának, ami nagyon jól demonstrálja, hogy mekkora hanfsúlyt fektet a cég a gyártása mihamarabbi Kínán kívülre történő áthelyezésére.

 

Az iPhone és más Apple készülékek indiai elterjedtségének további növelése érdekében a vállalat azon is dolgozik, hogy finanszírozási lehetőségeket és cserelehetőségeket dolgozzon ki, hogy termékei megfizethetőbbé váljanak az országban.

 

"India rendkívül izgalmas piac számunkra, és nagy hangsúlyt fektetünk rá. Az online áruházat 2020-ban hoztuk létre az országban. Hamarosan az Apple kiskereskedelmét is elvisszük oda. Szóval nagy hangsúlyt fektetünk a piacra. Sokat dolgoztunk a finanszírozási lehetőségekkel és a trade-inekkel, hogy a termékeket megfizethetőbbé tegyük, és több lehetőséget adjunk az embereknek a vásárlásra. Szóval sok minden van folyamatban az országban" – mondta Tim Cook.

 

A hírek szerint a kormány is azon dolgozik, hogy Indiát jövedelmező gyártási célponttá tegye. Az Indian Express korábban arról számolt be, hogy India kormánya tárgyalásokat folytat több más állam kormányával is, és arra ösztönzi őket, hogy dolgozzanak ki stratégiát az okostelefonok gyártása körüli kapacitások bővítésére, hogy India jövedelmező befektetési választás legyen más versenytársakkal, például Vietnammal szemben.

Forrás: Indian Express

 

Kapcsolódó tartalmak: 




Kommentek megjelenítése