A GYŰRŰBEN: Bemutatkozik az Apple Park általunk sosem látott oldala
Jony Ive olyan bennfentes infókat árult el, melyeket sehol máshonnan nem lehetne megtudni.
A megszokottnál is nagyobb elvárásokkal indult meg szeptemberben az újságírók tömege az Apple vadonatúj főhadiszállása felé. Nem is csoda, a Szilícium-völgy techóriásai között előkelő helyet elfoglaló cég a saját bevallása szerint készen állt leleplezni az iPhone-ok történetének legnagyobb frissítését. Ez a tíz év olyan változtatásokat hozott a világ működésébe, amilyet egy elemző sem tudott megjósolni; megkezdődött az okostelefonok forradalma. Most pedig ez a gyártó mondta azt, hogy eddig sosem látott mértékben fogja megreformálni a saját termékét. Nagy volt az izgalom, na.
Most azonban nem az iPhone X-ről lesz szó - beszéltünk arról eleget. Azon a bizonyos szeptemberi napon egy másik Apple “termék” is lelepleződött. A sajtó körbenézhetett ugyanis a gigászi Apple Parkban, ami az 5 milliárd dolláros építési költségével és a Foster + Partners által tervezett futurisztikus dizájnjával a világ egyik legfelismerhetőbb építményéve lépett elő. Az érkező vendégeknek először fel kellett mászniuk a mesterséges dombra, ami a több mint 700,000 négyzetméteres telken fekszik - ezen a területen korábban csak parkolók és csupasz irodák álltak. Most azonban a kaliforniai álomnak megfelelő paradicsom borítja az egészet, kezdve a földrengésálló alaptól egészen a több mint 9000 ültetett gyümölcsfáig. Láttunk drónvideókat, láttunk kiszivárgott képeket. Mégis, semmi sem készíthet fel arra a letaglózó élményre, amikor először látod meg az Apple Park monumentális tömegét. Tényleg olyan, mintha egy űrhajó landolt volna Cupertinóban.
Maga az előadás a Steve Jobs-ról elnevezett, föld alatti teremben kapott helyet, ami önmagában is kisebb csodának számít mérnöki szempontból (már ami a találékonyságot és az elképesztő részletességet érinti).
“Ha az egész létesítmény egy város lenne, akkor ez lenne a városháza és a kincstár egyben.”
- mondta Stefan Behling, az egyik vezetőmérnök. A föld fölött mindössze egy üveg rotunda áll, amit semmilyen szemmel látható támfal vagy pillér nem támaszt.
“Csináljunk egy lebegő tetőt! Legyen egy vékony lap, ami a föld domborulatai között lebeg; ez volt az alapötlet. Az alapötlet, ami végül a karrierem legnagyobb kihívásává nőtte ki magát.”
Egy 44 vezetékből álló rendszer kapott helyet az üvegben, melyek egy mindössze 2 cm-es alumínium “házban” futnak, így szállítva elektromosságot és információt a falakon keresztül. A tető szénszálas, az elemeket Dubajban szereltek össze majd szedtek szét - hasonló módon készült, mint a versenyjachtok hajóteste, és mindössze 80 tonnát nyom.
“Még sosem készült ehhez hasonló az emberiség történelme során. Ha valami hasonlót akarsz elkészíteni, tényleg mindent bele kell adnod.”
Behling izgatottsága és büszkesége szinte tapintható - az előadó és a nagytestvére tényleg mesterművek. Persze elismeri, hogy a projekt egy hatalmas kollaboráció volt.
“Minden, amit itt láttok, Jony Ive és dizájnerei segítségével készült. Az elmúlt kilenc év alatt szinte egyek lettünk. Együtt sétálgatunk, ülünk és tervezünk.”
A felső, nyitott térből egy mészkő csigalépcsőn lehet leereszkedni a mélységbe. Faragott korlát a külső oldalon, finoman hajló bemetszés a belsőn.
“Az egész lépcső olyan érzést áraszt, mintha egy hatalmas kőtömbből faragták volna ki.”
Az 1000 férőhelyes auditórium bőrborítású ülésekkel és hajlított fa padlóval kelt prémium hatást. A színpad mögött annyi hely van, mint előtte - mindent tökéletesen be tudnak mutatni.
Az újságírók hada már rég eltűnt, a Gyűrű becenevű főépületen pedig még mindig végzik az utolsó simításokat. Egyszerűbb úgy elképzelni az elképesztő méreteit, hogy veszünk egy 50-60 emelet magas épületet, az oldalára döntjük, majd egy körré kanyarítjuk a földön fekvő monstrumot. Erre a döntésre és kanyarításra helyeződik a hagsúly, amikor az ember a Gyűrűbe lép. Ez ugyanis nem más, mint egy négyemeletes, körkörös folyosó. Ráadásul a nyitottságának köszönhetően az, ami kívülről zárt doboznak tűnik, belülről valójában egy természetes fényben úszó irodakomplexum. 12,000 alkalmazott dolgozik majd az építményben, ami körkörösen ismétli önmagát; ha elindulunk az egyik irányba, nyolcszor fogunk ugyanolyan részeket taláni addig, amíg vissza nem érünk. Körbemenni pedig a több mint egy kilométer hosszú sétányon lehet, ami a Gyűrű belső élén fut végig.
Az épület homlokzata 800 darab, német gyártmányú üveglapből készült, amiken keresztül gyönyörű kilátás nyílik a parkra és a Santa Cruz hegységre. A tető persze napelemekkel is el lesz látva, melyek fedezik az épület energiaellátásának 80%-át. A napalemek és a természetes légkondícionáló rendszer gondoskodnak majd arról, hogy (az extrém eseteket leszámítva) mindig kellemes 20-25 fok legyen a belső hőmérséklet.
Volt olyan is, mikor több mint 250 Foster + Partners építész dolgozott az Apple Parkon - sokan közülük Európából repültek egészen Kaliforniáig, hogy egy állandó lakhelyet kialakítva Jony Ive csapatával dolgozhassanak együtt. Hogy egészen pontosak legyünk, Ive-on kívül még volt egy személy, akinek az ötletei nélkül a projekt nem valósulhatott volna meg: ez a személy nem más, mint Steve Jobs. A látomása az volt, hogy ezen a helyen a munka olyan érzés legyen, mint egy kellemes séta a parkban. Gyakorlatiasabban megfogalmazva: legyen egy olyan épület, ami 100 elkülönített irodakomplexum forrásaival operál, majd ezt a hatalmas munkaerőt egymásba és önmagába integrálva képes mozgásba lendíteni. A Gyűrűn belüli terek ugyanis bizonyos keretek között konfigurálhatóak. A csapatok eldönthetik, hogy zárt vagy nyitott irodákat szeretnének-e. A falként szolgáló panelek természetesen csúsztathatók, hogy a dolgozók ki legyenek téve a friss levegő jótékony hatásainak. Minden nagyobb szegmens közepén van egy tölgyfa tárgyalóasztal és néhány hatalmas TV-képernyő. Az épület igazi központja azonban az étkező, amiben egyszerre 4000 ember is le tud ülni - az ottani az USA egyik legnagyobb konyhája.
Az új főhadiszállás valójában a valaha volt legnagyobb Apple termék
Néhány nap múlva az Apple legfőbb dizájnere egy Carlyle hotelszobában ül Manhattan keleti részén, az egy legAppletelenebb helyen, amit csak el lehet képzelni - alig lehet lépni a fehér kesztyűs liftkezelőktől és a 20-ik századi pucctól. Az 50 éves Ive bár igencsak impozáns fizikumú, hangja barátságos és kedvelhető. Saját elmondása szerint rettenetesen izgul az épület nyújtotta lehetőségek miatt. Persze tisztában van vele, hogy egyes részek akár már most elavultnak tekinthetők (az egy darabból álló, mozdíthatatlan, rögzített kialakítás miatt), mivel a jövő az átlátszó, variálható kampuszokban rejlik, melyek képesek úgy változni, hogy a benne dolgozókat a lehető legnagyobb mértékben segítse. Minél nyitottabb, annál jobb - az emberek kapcsolatban maradhatnak a környezetükkel és a közösséggel. Ive azonban úgy gondolja, hogy az Apple Park állíthatósága beépített, és ezért nem rendeznek nagy show-t körülötte.
“Nem hiszem, hogy mindenképpen hangsúlyozni kell a rugalmasságot, azonban ez a rugalmasság kulcsfontosságú olyan épületeknél, melyek egyik elsődleges szerepe a ‘Hé, ezt át tudnád állítani?’ - kezdetű kérdés kiszolgálása.”
- Az épületünk nagy mértékben személyre szabható, így az ember épp olyan könnyedén kreálhat nagy, nyitott termeket, mint apró, egyszemélyes irodákat - mondta - Az Apple Park változni és fejlődni fog. Biztos vagyok benne, hogy az elkövetkezendő 20 évben az is befolyásolni majd a bázisunk kinézetét, hogy éppen milyen termékeket tervezünk és gyártunk. Őszintén szólva jobban érdekel a terep rendezése, szerintem az egy sokkal fontosabb aspektus.
Míg az Infinity Loop, az Apple előző otthona több különálló épületből áll, a Gyűrű egy egynemű egész. Akár úgy is fel lehet fogni a formaválasztást, hogy az Apple zárt rendszere és titoktartása valósággá vált.
Az Apple nem célozta meg a lehetetlent, nem jelentették be a rák ellenszerének kutatását vagy az általuk szervezett Marsexpedíciót. Csöndben dolgozunk - állítja Jony - ilyen szempontből már-már feltűnően eltérünk a konkurenciától, ez pedig egy fontos aspektusa az általunk kialakított önképnek. Sokan, akik az Apple Park szigetszerű egyedülállóságát kritizálják, félreértik a főhadiszállás szerepét. Az Apple Park ugyanis a fejlődésről szól. Ive biztos benne, hogy minden egyes ott dolgozó alkalmazottnak egy új féle módot fog jelenteni a munkájuk elvégzésére.
“Ez az egyik dolog, amivel kapcsolatban rettenetesen izgatott vagyok. Régebben több különálló dizájnstúdiót kellett összehangolnom, az Apple Parkban ez a sok ember mind egy légtérben tud együttműködni. Az ipari formatervező mellé beültethetjük a projekt front-end dizájnerét, akinek az asztala a mozgókép-grafikusé mellett van, aki pedig a színekkel foglalkozó szakembertől jobbra foglal helyet. Minden zárt irodacsoport mellett van egy nagyobb nyitott tér, ami megkönnyíti a kollaborációt. A Gyűrű nem csak egy folyosó: ezek a nyitott részek többször is megismétlődnek az épület körvonalának folyamán. "
Az kialakítás arra is folyamatosan emlékeztet, hogy éppen egy nyitott, összefüggő térben vagy.
“Sikerült mindössze négy emeletre kihoznunk a magasságot. Rengeteg időt töltöttünk el a lépcsők tökéletesítésével; rengeteg az összeköttetés a szintek között. Ezektől függetlenül a Gyűrű nem a nyitott rendszerek vagy a kreatív munkafolyamatok metaforája. A Gyűrű egy kész termék. Az Apple sikere abból származik, hogy gyönyörű és úttörő dolgokat gyártanak hatalmas adagokban, állandó konzisztenciával. Rengeteg olyan anyag lett beleépítve az új főhadiszállásba, melyeket a laptopjaiknál és a telefonjaiknál használnak.
Ive mindenek felett egy alkotó - imádja közel tudni magához a CNC marógépeit. Ez a hozzáállás tette lehetővé az Apple és a Foster + Partners által közösen felépített “hibrid stúdiókat”, melyekben egész alakos modelleket készítettek a felépítendő Apple Parkról, így tapasztalva ki például bizonyos anyagok használatának előnyeit és hátrányait. “A szinte megszólalásig hasonlító problémamegoldó képességünk volt az, mely villámgyorsan összehangolt minket a partnereinkkel. Ezek az értékek azok, melyeken keresztül képesek vagyunk végrahajtani az előttünk álló feladatot, majd a következőt, majd a következőt…”
Forrás: wallpaper.com
PHOTOGRAPHY: MARK MAHANEY
INTERVIEW: NICK COMPTON
Kapcsolódó cikkek:
- Íme a legfrissebb infók az Apple Parkról, Johny Ive tolmácsolásában
- Novemberi Apple Park 4K drónvideó
- Eddig sosem látott képek tűntek fel az iPhone X bemutatójának színteréről
MentésMentésMentésMentés
MentésMentés
MentésMentés
MentésMentés
MentésMentés
MentésMentés