Biztonsági okokból automatikusan sötétedő ablakokat kaphat az Apple Car

Almás Pletykák   |   2020.11.30 - 11:43   |   Írta: ARPII   |   451
30. nov Biztonsági okokból automatikusan sötétedő ablakokat kaphat az Apple Car

Hasznos újítást kaphat az alma mobil.

A kupertínói cég egy olyan intelligens ablak sötétítésen dolgozhat, ami folyadékkristály technológiát használ a napsugarak és egyéb külső fények ellen. Ez elősegítheti a jobb látási viszonyokat világosabb környezetben, illetve a magán szféránkat is növelheti, hiszen így kedvünkre tudjuk majd besötétíteni az autónkat. Utóbbi nagyon népszerű lehet majd a celebek, hírességek és politikusok körében. Azonban nem csak a sztárok vehetik ennek hasznát, mi halandók is ki tudjuk használni ezt a hasznos funkciót, például parkoláskor, amikor is az besötétített ablak elrejti az esetleges értékeinket az autóban a kíváncsi szemek elől.

Az ablak színezés és sötétítés mint olyan, nem újdonság, már régóta alkalmazzák a járműveken ezt a technológiát, azonban a hagyományos eljárásnak nem egy hátránya van. Első sorban nem állítható, ha egyszer már fel lett rakva, akkor bizony azon az ablakon már nem igen fogunk belátni. Persze léteznek elektronikus vagy mechanikus redőnyök is, de ezek általában mozgó alkatrészekkel járnak, ami nem biztos hogy az a módszer, amit a tulajdonos használni szeretne.

 

A probléma elektrokromatikus hardverrel is megoldható lenne, ahol a fény átviteli értékeit lehetne állítani  a feszültség megváltoztatásával. Az Apple szerint azonban ez a megoldás vagy túl lassú lenne, vagy pedig homályos, zavaros átlátást eredményezne az üvegen keresztül.

A US Patent and Trademark Office által bejegyzett szabadalmakban, az Apple egy másik eljárást javasol a színezés problémára az Apple Car esetén.

 

Folyadék kristályos színezés

Az első szabadalomban egy „eszköz, vendég-gazda folyadék kristály modulátorral” -ról beszélhetünk, itt az Apple több rétegben szeretné megoldani az ablak elsötétítését, ahol a rétegek különböző típusú fényeket blokkolnak majd. Ezt látható és nem látható hullámhosszokra lehet majd bontani.

A nem látható részen, a változtatható filterezés az UV fényeket blokkolhatja, közeli és távoli infravörös fényekkel együtt. Itt az említett hullámhosszokat mind képes lesz majd kezelni, amiket a nap és a kis energiájú transzmitter hoz létre. Az infravörös sugarak gátlásával megelőzhető vagy csökkenthető a jármű belsejének felmelegedése, illetve a már említett UV sugarak káros hatásai is elkerülhetőek lesznek egy ilyen ablakokkal felszerelt autóban.

A látható fény blokkolása pedig eléggé kézenfekvő, itt az emberi szem számára is észlelhető fényeket blokkolja majd az üveg, ami segíthet a privát szféra növelésében és a sofőr is könnyebben kilát majd az ablakon egy verőfényes nap során.

 

Ezek több rétegű kristályos fémből készülhetnek, amik kristályos oxid magon helyezkednek majd el, köztük korlátozó rétegekkel. Ez nagyrészt statikus elemekből tevődik majd össze, például az UV védő réteg, azonban lesz lehetőség állítható részek alkalmazására is.

Az Apple egy „vendég-gazda folyadék kristályos fény modulátort” szeretne alkalmazni mint réteg, ebből pedig egy tartalmazhatna folyadék kristályos anyagot festék interpódokkal a polimer szubsztrát rétegek között. Ezek a polimer szubsztrátok termoplasztikusak is lehetnének, így könnyedén formázhatóak lennének az ablakok különböző formáira, amíg a festék dikroikus vagy egy azo és antrakinon keverékű is lehetne.

Lényegében az Apple hasonló technológiát használ az LCD paneljei mögött is. A fekete szöveg például  úgy keletkezik a kijelzőn, hogy szelektíven  alkalmaz feszültséget az elemekre a folyadék kristály mátrixban, hogy blokkolja az átmenő fényt a háttérvilágításból ami a szemünkbe juthatna. Az alap elgondolás itt is ugyan az, a különbség csak annyi, hogy itt egy egész ablakról van szó, nem csak egy pixelről.

Ahogyan egy kijelzőnél, úgy a rendszer itt is képes váltani különböző intenzitás szintek között, így lehetővé téve a fény teljes vagy részleges kizárását, valamint lesz lehetőség teljes átlátásra is, amikor az ablak úgy fog festeni, mint bármelyik másik átlagos autó ablak.

A szabadalom egyébként a következő feltalálókat jegyzi: Khadijeh Bayat, Cheng Chen, Ibuki Kamei, Shih-Wei Chang, Avery P. Yuen, és Zhibing Ge. A bejegyzés pedig 2016-ban, október 17-én történt.

 

Szelektív színezés

A második szabadalom egy „rendszer és eljárás, dinamikus privát és ablak színezés” -ről szólt, ami meglehetősen összefügg az előzővel, itt viszont magáról a rendszerről tudhatunk meg többet.

Az Apple azzal indokolja a szabadalmat, mivel a hagyományos színezés „nem védi és óvja megfelelően az utasokat a napsütéstől és más egyéb fényektől”, amelyek a járművön kívülről érkeznek, illetve nem biztosít „megfelelő szintű privát szférát.”

A szabadalom egy eszköz használatát mutatja, ami egy színező hardver modulhoz csatlakozna, ez képes lenne állítani a színezettség mértékét a feszültség megváltoztatásával. Több a járművön lévő szenzor segítségével történő mérések alapján, az eszköz képes lenne felismerni bizonyos szituációkat, amihez automatikusan képes lenne beállítani egy előre meghatározott színezettséget.

 

Ezek a szenzorok lehetnek akár a következőek is: GPS, hőmérő, légnyomás mérő, csapadék mennyiség mérő, környezeti fény mérő, 2D, illetve 3D kamera, írisz szenzor, súly mérő, mikrofon, EKG és egyéb más szenzorok is.

Ez a szenzorarzenál egy megfelelő algoritmussal párosítva eldöntheti, hogy az adott helyzetben a vezető számára túl világos van, ezért besötétíti az ablakot, de itt beszélhetünk hőmérsékleti vagy más átlagostól eltérő körülményről is. A GPS esetében például az algoritmus ki tudja kapcsolni az ablak sötétítést az autópályán, hiszen akkor nincsenek annyira potenciális leskelődők, amint viszont beérünk a városba és lecsökken a sebességünk, akkor ismét láthatatlanná tudunk válni az automatikusan sötétedő ablakoknak hála. Persze ez akkor is bekapcsolhat, ha valaki (nem az autó tulajdonosa) megközelíti a járművet, ezzel is megakadályozva az illetéktelen kutakodást.

A szabadalom egyébként a következő feltalálókat jegyzi: Clarisse Mazuir, Budhadipta Dan, Khadijeh Bayat, Matthew E. Last, és Ryan J. Garrone. A bejegyzés pedig 2016-ban, december 1-jén történt.

Ti mit gondoltok az Apple Car-ról, szerintetek valósággá válhat a közeli vagy távoli jövőben? Írjátok meg nekünk kommentben!

 

Forrás: appleinsider

 

Kapcsolódó tartalom:




Kommentek megjelenítése