Így robbantotta fel 40 éve az Apple a Super Bowl-t - 2. rész

AlmaBlogger   |   2024.02.18 - 20:34   |   Írta: Hidasi Ákos   |   3090
18. feb Így robbantotta fel 40 éve az Apple a Super Bowl-t - 2. rész

Ezzel a reklámmal írta be magát a történelembe az almás vállalat

Az Apple 1984-ben adta ki az első Macintosh számítógépét és ennek hirdetésére egy ikonikus reklámfilmet készítettek. A film gyártásának folyamatáról, illetve az annak során felmerülő nehézségekről készült a közelmúltban interjú a forgatásban résztvevőkkel. Ebben az írásban annak fordítása és átírata található.

Ez az oldal egy korábbi cikk folytatása, így ha még nem tetted azt tanácsoljuk, hogy az első rész elolvasásával kezdj. Az első részt ide kattintva tudod elérni.

...

SCOTT Néhányan azt hitték, hogy ez egy millió dolláros projekt. Nem volt az. Nagyon takarékos voltam. Hajlamos vagyok a költségvetéshez igazodni.

HAYDEN Talált egy roncsolt Vulcan bombázót, és annak részeit szerelte fel a falakra és mindenfelé.

GOLDBERG [A költségvetés] négy reklámfilm volt 650 000 dollárért. Úgy gondolom, hogy az a reklám 350 000, talán 400 000 dollár volt.

SCOTT Nem engedhettem meg magamnak a kívánt szereplőgárdát, ezért egy csomó Nemzeti Frontost alkalmaztam - szélsőjobboldaliakat, akiknek mind leborotválták a fejét, és általában nem volt munkájuk. 200 Nemzeti Frontos volt a stúdióban. Azt hiszem, hálásak voltak a munkáért, reggeliztek, ebédeltek és vacsoráztak, és kaptak egy kis fizetést is.

GOLDBERG Összesen 10 000 dollárt fizettünk nekik, hogy három napig üljenek ott, és füstöt fújjanak az arcukba. A végére tényleg kezdtek elszabadulni az indulatok. A stúdió és a produkciós ház biztonságiakat hívott. Német juhászkutyákat küldtek, hogy megfékezzék ezeket a fickókat, mert kövekkel dobálták egymást.

RAJAH Nekem testőrre volt szükségem, mert mind igazi skinheadek voltak.

SCOTT Előző nap vettem fel [a diktátort] 16 milliméteresre, egy éjszaka alatt előhívattam, aztán nagyban kivetítettük a vászonra, így rosszul fényképeztem, a jó értelemben. Azt akartam, hogy nagyon lepusztultnak tűnjön.

HAYDEN A diktátor beszéde nem szerepelt a reklámfilm eredeti forgatókönyvében. Ridley Scott felhívott, és azt mondta: "Nagyon hasznos lenne, ha meg tudnál írni 30 vagy 60 másodperces szöveget". Elmentem a bátyámmal, aki épp Kínában tanított, mint jogászprofesszor. Mi ketten kitaláltunk kis idézetrészleteket Mussolinitől, Maótól, a People's Daily-től, Goebbelstől és magától Hitlertől.

SCOTT Elég nehéz volt megpróbálni elmagyarázni nekik, hogy mit csinálok, ezért azt mondtam: "Csak csináljátok, amit mondanak nektek. Lesz egy pillanat, amikor ez a sportoló egy kalapáccsal a képernyőre csap. A képernyő fel fog robbanni. Azt akarom, hogy mindannyian felkiáltsatok, hogy 'ahhhh'." És így is tettek.

RAJAH Egy igazi kalapácsot dobálni nem lett volna bölcs dolog, ezért végül egy papírmasé kalapácsot készítettek, amivel nekem kellett dolgoznom. A végső produktumban nem úgy néz ki, mint a papírmasé, szóval jól sikerült.

GOLDBERG Ez egy fantasztikus film volt. Az ügynökségnél mindenki imádta.

HAYDEN Steve Jobs izgatott volt, de meg is ijedt tőle. Steve Wozniak felajánlotta, hogy maga fizeti a reklámot.

SCULLEY Mielőtt a reklámot levetítették volna, el kellett vinnünk az igazgatótanács elé. Az igazgatótanács megnézte a reklámot, és aztán csak síri csend lett a tanácsteremben. Megfordultak, rám néztek, és [az egyik igazgatótanácsi tag] azt mondta: "Ugye nem fogod tényleg lefuttatni ezt a dolgot?".

HAYDEN Amikor a záró stáblista lepergett, az elnök, Mike Markkula a kezébe hajtotta a fejét, és a tárgyalóasztalra borult, majd lassan felegyenesedett, és azt javasolta, hogy vegyünk fel egy másik reklámügynökséget.

SCOTT Megcsináltam. Szerintem elég jó volt. De arra gondoltam, hogy "Tényleg? Ezt fogják leadni a Super Bowl-on? És mi nem tudjuk, hogy mire való?"

GOLDBERG Elvégeztettem velük egy színházi tesztet. Megkaptuk az eredményeket, és ez volt a legrosszabb üzleti reklám, amit valaha teszteltek, a meggyőzőképesség szempontjából.

SCULLEY A bizottság azt mondta: "Nem gondoljuk, hogy le kellene adnod. Próbáljátok meg eladni a reklámidőt."

GOLDBERG És Jay Chiat volt az, aki azt mondta nekünk, hogy alapvetően húzzuk az időt, amikor azt mondták, hogy adjuk el az időt a Super Bowlon.

HAYDEN Végre eldőlt, hogy az "1984" reklámot egyszer fogjuk lefuttatni.

GOLDBERG Miután lement a reklám, minden hírműsorban volt belőle klip. A reklám utána még napokig futott és futott és futott.

SCULLEY Ingyen futott, újra és újra.

GOLDBERG Az utólagos nyilvánosság értéke az, amit sok hirdető a nagyobb előnynek tekint.

SCOTT Azt hiszem, a Super Bowl-őrület ott kezdődött. Akkor körülbelül 1 millió dollár volt percenként. Most már 7 millió dollár percenként. [Egy Super Bowl-reklám átlagos költsége idén ennek a duplája: 7 millió dollár egy 30 másodperces szpotért.]

SCULLEY Amikor olyasmit csinálsz, amit még soha nem csináltak, és esély van arra, hogy megváltoztassa az emberek életét a munka, a játék és a kommunikáció szempontjából, akkor egy furcsának tűnő dolog elég jó ötlet - ha jól csinálod.

HAYDEN Azokat az eszközöket, amelyek eredetileg a szabadulásunkat hivatottak segíteni, most arra használják, hogy rabszolgasorba taszítsanak bennünket összeesküvés-elméletekkel, bizonyítatlan történetekkel és forrás nélküli hírekkel, amelyek valójában nem is hírek. Goebbels ötletét valósítjuk meg, annyira összezavarjuk az embereket, hogy fogalmuk sincs, miben higgyenek egy tekintélyes személyen kívül. Ebben az értelemben kudarcot vallottunk.

Forrás: The New York Times




Kommentek megjelenítése