Így robbantotta fel 40 éve az Apple a Super Bowl-t - 1. rész

AlmaBlogger   |   2024.02.18 - 20:24   |   Írta: Hidasi Ákos   |   2703
18. feb Így robbantotta fel 40 éve az Apple a Super Bowl-t - 1. rész

Ezzel a reklámmal írta be magát a történelembe az almás vállalat

Négy évtizeddel ezelőtt a Super Bowlból “A Super Bowl” lett.

Ez nem azért történt, mert a meccsen történt volna valami: 1984. január 22-én a Los Angeles Raiders 38-9-re legyőzte a Washingtont a Super Bowl XVIII. mérkőzésén, amely már a félidő előtt véget ért. A CBS közvetítése alatt azonban egy 60 másodperces reklámfilm, amelyet lazán George Orwell híres regénye ihletett, felrázta a reklám- és a technológiai ágazatot anélkül, hogy a reklámozott terméket valaha is megmutatta volna. A Chiat/Day reklámügynökség által tervezett és Ridley Scott által rendezett "1984" című Apple-reklám, amely az új Macintosh számítógépet hivatott bemutatni, a "Blade Runner" című sci-fi noir film forgatásán túl, a valaha készült egyik legelismertebb reklámfilm lett. Ez a reklám hozzájárult a Super Bowl hagyományának elindításához is, amely szerint a nagy meccs a Fortune 500 vállalatok méregdrága reklámjainak éves bemutatóhelye. Az egész azzal kezdődött, hogy az Apple társalapítója, Steve Jobs arra vágyott, hogy a vállalat riválisaival vívott csatát egy olyan látványos televíziós adásba vigye, amelyről semmit sem tudott.

A közelmúltban adott interjúkban az "1984" szpot megalkotásában részt vevő több ember - Ridley Scott; John Sculley, az Apple akkori vezérigazgatója; Steve Hayden, a Chiat/Day reklám egyik írója; Fred Goldberg, a Chiat/Day Apple account managere; és Anya Rajah, a színész, aki a híres kalapácsot dobta - visszatekintett arra, hogyan jött össze a reklám, milyen inspirációra talált, és milyen belső ellenvetések miatt nem került majdnem adásba. 

 

 

Ennek a beszélgetésnek egy fordított és szerkesztett átirata a következőképpen néz ki:

JOHN SCULLEY 1983. október 19-én mindannyian ott ülünk Steve [Jobs] épületében, a Mac épületében, és a Businessweek címlapján ez áll: "A győztes ... az IBM". Eléggé le voltunk törve, mert ez volt az IBM PCjr bevezetése, és mi még be sem mutattuk a Macintosh-t.

STEVE HAYDEN Jobs azt mondta: "Olyasmit akarok, ami megállítja a világot." A médiaigazgató, Hank Antosz azt mondta: "Nos, erre csak egyetlen hely van, a Super Bowl." Erre Steve Jobs azt mondta: "Mi az a Super Bowl?" [Antosz] azt mondta: "Nos, ez egy hatalmas futballmeccs, amely az év egyik legnagyobb közönségét vonzza." Erre [Jobs] azt mondta: "Még sosem láttam Super Bowlt. Nem hiszem, hogy ismerek bárkit is, aki látott már Super Bowlt."

FRED GOLDBERG Az eredeti ötlet valójában 1982-ben született. Bemutattunk Steve Jobsnak egy reklámot, amelynek a főcíme a következő volt: "Miért nem lesz 1984 olyan, mint '1984'", és ő nem gondolta, hogy az Apple III méltó lenne erre az állításra.

SCULLEY Azt mondták: "Sokan talán George Orwell "1984"-jével akarnak valamit kezdeni." Ha ki tudjuk használni, hogy januárban bemutatjuk a Macintosh-t, talán olyan látványos lehet a reklámjainkban, hogy senki másnak eszébe sem jut majd megpróbálni lemásolni minket.

HAYDEN Elkezdtük elképzelni, nos, mit gondoltunk, milyen lesz az 1984, Orwell írása alapján? És úgy gondoltuk, hogy nem is lesz annyira más, mint az a világ, amiben akkoriban éltünk. Oroszország megszállta Afganisztánt. Az orosz emberek számára lehetetlen volt, hogy bármilyen pontos információt kapjanak a saját hírszolgálataiktól arról, hogy mi történik.

GOLDBERG Lee Clow, aki akkoriban a Chiat/Day kreatív igazgatója volt, felügyelte a reklámfilm elkészítését, amely ebből a nyomtatott koncepcióból született.

HAYDEN Tekintettel az átlagember jó természetére, nem lenne ez a termék egy nagyszerű eszköz a kormány túlkapásai elleni lázadásra, különösen a világ azon részein, ahol a híreket elhallgatják, manipulálják vagy olyan szigorúan ellenőrzik, hogy az az emberek számára használhatatlan?

RIDLEY SCOTT Azt kérdeztem: "Egy számítógép, miért? Hogy megírja a bevásárlólistát? Mi a baj a ceruzával és a papírral?" Nevettek. Milyen nagyot tévedtem. Akkor kellett volna részvényt vennem.

HAYDEN Abban az időben Ridley éppen a "Blade Runner"-en dolgozott, amikor a jövő értelmével és azzal foglalkozott, hogyan lehet a technológiákat jóra vagy rosszra fordítani.

SCOTT Meglepett, hogy az ügynökség volt olyan bátor, hogy egy ilyen igényes irodalmi művet vett elő, hogy eladjon egy műanyag dobozt, amiről még soha nem beszéltek, soha nem mutattak képet, soha nem mondták, hogy mire való.

HAYDEN Eredetileg úgy képzeltük el, hogy ez egy komikus szituáció lesz, ahol drónszerű emberek hangosbeszélőn keresztül kapják az utasításokat, hogy hova menjenek, mit csináljanak, melyik szobában van a találkozó, és így tovább. [Scott] elővett egy gyönyörű könyvet a "Metropolis" című filmről, így az ő inspirációja, kombinálva az eredeti forgatókönyvünkkel, amelyben az embereket olyan erők irányítják, amelyeket nem tudnak megérteni, nagyon sokat segített nekünk abban, hogy a technológiát a szabadság eszközeként értelmezzük.

SCOTT Szükségem volt egy olyan emberre, aki egy szélsőjobboldali diktátor. Azt akartam, hogy a képernyőn ő tartsa a szónoklatát, miközben egy tiltakozó a hatalom folyosóin halad végig, miközben a rendőrség üldözi.

ANYA RAJAH A válogatáson csak annyit tudtunk, hogy látni akartak minket diszkoszt vetni. Régebben gerely- és diszkoszvető voltam az iskolában, ezért elmentem. Elég jó voltam, és nyilván jól is néztem ki.

SCOTT A karrierem során általában nagyon erős, erőteljes nőket alkalmazok. Inkább sportolót kerestem, mint modellt.

RAJAH Ridley adott egy képet a frizuráról és a hajszínről, amit szeretett volna rajtam, és elküldött a londoni Vidal Sassoonhoz, hogy vágassam le és színezzem be a hajam. Bár már rövid szőke hajam volt, ő rövidebbet és majdnem fehérszőkét akart. Igaza volt - tökéletes volt a szerephez!

A beszélgetés további része a cikk második részében olvasható, amit ide kattintva tudsz megnézni.

Forrás: The New York Times

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése