Mit tanulhatunk Steve Jobs legendás keynote-jából?
A legendás szónok egyik legjobb előadásának tanulságai.
Steve Jobs kétségkívül korunk egyik legnagyobb szónoka volt. Egyesek az ókori görög szónokokhoz hasonlítják, és nagyon nehéz azzal a ténnyel vitatkozni, hogy valóban lehengerlő előadásokat tartott. Az Apple 2000-es évek eleje óta tartó sikere és újjáéledése nem lett volna lehetséges, ha Steve Jobs nem tér vissza a vállalathoz annak idején. Természetesen az almás vállalatnak szüksége volt Jobs víziójára, határozott vezetésére és munkamoráljára is, azonban Jobs egyik legnagyobb értéke, amelyet visszahozott az Apple-nek, a nyilvános beszédkészsége volt, amelyet jól megfigyelhetünk az Apple korabeli előadásain. Ezeken a keynote-okon látható, hogy Jobs pontosan tudta, hogyan mutassa be az Apple legújabb készülékeit, és hogyan keltse fel a közönség érdeklődését irántuk.
2007-ben Jobs volt az, aki az iPhone-t bemutatta a világnak. Ezt a keynote-ot sokan Jobs egyik legjobb prezentációjának tartják, köztük egyébként én is. Ebben az időszakban az okostelefon-technológiák még bőven gyerekcipőben jártak. Az addigra már létező érintőképernyős okostelefonokat nevetségesnek tekintették a felhasználók, mivel azok gyenge érintésérzékelőkkel rendelkeztek, és egyáltalán nem volt praktikus a használatuk. Akkoriban a legelterjedtebbnek a nyomógombos telefonok számítottak, azonban az Apple ég a fizikai billentyűzettel ellátott okostelefonokat sem kímélte a kritikától, mivel a beviteli mechanizmus fizikai és merev jellege megnehezítette a felhasználók számára az okostelefon szoftverében való navigációt. Röviden, a felhasználónak kellett alkalmazkodnia az okostelefonjához, ahelyett, hogy az okostelefon alkalmazkodott volna a felhasználóhoz. Jobs kihasználta ezeket a problémákat, és úgy mutatta be az iPhone-t, mint a megoldást mindezekre a problémákra. Az iPhone-t úgy mutatta be, mint iPodot, telefont és internetes kommunikátort egy készülékben. Az iPhone előtt az olyan készülékek, amelyek mindhárom funkciót megpróbálták ötvözni, egyértelműemn sikertelenek voltak. Azonban valahogy a prezentáció közben az embernek az az érzése támadt, hogy ez a készülék valóban más lesz majd, mint a korábbi próbálkozások. Ez a készülék valami újat indít majd el. Ez a telefon olyat mutat majd nekünk, amilyet még nem láttunk, viszont nagyon szívesen látnánk.
Jobs iPhone-konferenciáját gyakran elemzik azok, akik javítani szeretnék nyilvános beszédkészségüket. Coach-ok és tanárok tömegei írja fel ezt a beszédet a tanítványainak és használja követendő példaként. Szinte egyedülállóan egyöntetű az egyetértés azzal kapcsolatban, hogy ez a beszéd szinte tökéletes. Én is követtem tehát az előttem járókat, és a keynote-ot különböző prezentációs technikákkal elemeztem. A keynote körülbelül egy órán át tartott, és egyetlen központi témája volt, az iPhone bemutatása. Az egy alapvetés a nyilvános beszéd felépítésével kapcsolatban, hogy a hosszú prezentációkat részekre kell bontani, hogy fenntartsák a közönség figyelmét. Jobs ezt hatékonyan teszi azzal, hogy a keynote-ot több részre osztja. A keynote minden egyes fő témáját termékdemókkal és más előadók időnkénti rövid megjelenéseivel választja el. Ez időt ad a közönségnek arra, hogy kifújja magát és meg tudja tartani a fókuszt.
A keynote első szegmense az iPhone fő előnyeit mutatta be a már létező okostelefonokkal szemben. Ez a szegmens a probléma-megoldás prezentációs struktúra egyik változatát követi, ahol az előadó az előadás felét egy probléma, a másik felét pedig a megoldás megvitatásával tölti. Ahogy fentebb említettem, Jobs kidomborította az akkoriban a piacon lévő okostelefonok hiányosságait és hibáit, felvázolta az azok használatából eredő problémákat. Ezután Jobs bemutatja az iPhone-t, mint olyan okostelefont, amely megoldja ezeket a problémákat. Jobs ezt a nyilvános beszédben használt szerkezetet hatékonyan használta arra, hogy elmagyarázza, miért jobb az iPhone, mint a többi okostelefon.
A prezentáció során Jobs végig hatékony előadásvezetési készségeket alkalmazott. Jobs nagy szenvedéllyel tartotta a keynote-ot, és ez a hanglejtésén, a nyitott testbeszédén valamint a közönséggel való szemkontaktusán is látszik. A beszédritmusa is tökéletes volt, jól időzített szüneteket tartott, hogy a közönség reagálhasson arra, amit éppen bemutatott. Humorral is hozzájárult ahhoz, hogy barátságos légkört teremtsen a közönség számára, ugyanakkor lekötötte őket az érdekes információkkal és adatokkal. Az előadáshoz használt diákról alkotott véleménye is jól visszatükröződik az előadáson, ugyanis egyszerű és könnyen érthető slide-okat prezentált a közönség számára, melyek a legfontosabb elemeket illusztrálták ugyan, de nem tartalmaztak felesleges szövegeket és vázlatpontokat. Azt szóban fejtette ki.
Összességében Steve Jobs egy olyan látnok volt, aki az Apple révén maradandó hatást gyakorolt a világra. Azonban egy másik területen is maradandót alkotott, nyilvános beszédkészségét ugyanis mind a mai napig sokan tanulmányozzák és tanítják. Az is jól mutatja a hatását, hogy számtalan könyvben szerepel, amelyek célja az, hogy megtanítsák az olvasóikat úgy prezentálni, mint a már-már legendás Steve Jobs tette. Bár ő már nincs közöttünk, még mindig sokat tanulhatunk Steve Jobs-tól.
Forrás: Medium
Kapcsolódó tartalmak:
- Watchmyband.hu - Apple Watch szíjak a nyárra
- Az egyik legizgalmasabb iOS 17-tel érkező funkció
- Az Apple nevetséges jogi vitája a svájci almák szellemi tulajdonjogairól