Szép új világ・AppleTV (Netflix)
Aldous Huxley örök sci-fi klasszikusa végre filmen is megelevenedik.
A jövőben járunk, de nem tudjuk pontosan, hogy melyik évben, ahogyan azt sem, hogy mi történt a múltban, ami miatt ide jutottunk. A helyszín Új London, egy elképesztően fejlett város, ahol az emberiség fennmaradó tagjai egy disztópikus közösségben élnek. A születéseket szabályozzák, gyakorlatilag tenyésztik az embereket és a kromoszómáik alapján csoportokba osztják őket. A vezető felső kaszt az Alfák, az őket kiszolgáló középvezető és egyben szexuális segédeszközként használt réteg a Béták, akiket kicsi koruk óta arra kondicionálnak, hogy az Alfákat szolgálják.
A három további csoport a Gamma, a Delta és az Epszilon, akik lényegében az Alfák és Béták cselédei. Minél lejjebb állnak a rangsorban, annál alacsonyabbak a szellemi képességeik, lévén az a szaporítás során az úgynevezett Bokanovszki-módszert alkalmazzák. Ennek lényege, hogy egyetlen megtermékenyített petesejtből akár száz embriót állítanak elő úgy, hogy az embriók közben alkoholos kezelést kapnak, mesterségesen lecsökkentve értelmi és fizikai képességeiket annak érdekében, hogy tényleg csak a legegyszerűbb, mechanikus feladatok elvégzésére legyenek alkalmasak.
A közösség minden egyes tagja le van szedálva, egy úgynevezett „Szoma” tablettával szabályozva az érzéseiket. Pár egyszerű szabály szerint élnek, tilosak az érzelmek, tilos monogám kapcsolatba kerülni valakivel, illetve mindenki mindenkié. Az egész város és társadalom arra van berendezkedve, hogy az érzéseket, amelyek emberré tesznek minket, teljes mértékben kizárják.
Lenina Crowne (Jessica Brown Findlay) egy Béta+, ami azt jelenti, hogy osztályán belül a legjobbak közé tartozik. Hihetetlenül gyönyörű, csinos, még a bőre tapintása és illata is úgy lett beállítva, hogy képtelenség legyen neki ellenállni. Mint a legtöbb Béta, ő is a keltetőben dolgozik, a megtermékenyített petesejteket ellenőrzi és dönt arról, hogy milyen társadalmi osztályba kerüljenek. A nap végén pedig kicsinosítja magát és megy bulizni. A partik és a tömeges orgiák ugyanis természetes részei Új London mindennapi életének, hiszen az alfák felelősségteljes és komoly munkája okozta feszültséget valahol le kell vezetni.
A történetbe ott kapcsolódunk be, amikor Leninát behívja az irodájába az Alfa+-osztályba tartozó Bernard Marx (Harry Lloyd), akinek az a feladata, hogy felügyelet alatt tartsa, illetve csírájában elfojtsa az emberek közt kialakuló monogám kapcsolatokat, amelyek mint tudjuk, kivétel nélkül szélsőséges érzésekhez szoktak vezetni. Leninát felelősségre vonják, kap pár erősebb Szomát és megtiltják neki, hogy továbbra is találkozzon Henry Fosterrel (Sen Mitsuji), aki egy igencsak szemrevaló és ígéretes Alfa+. Közös beszélgetéseik során Bernard észreveszi Leninán, hogy ő valahogy más, mint bárki, akivel idáig találkozott, vonzódni kezd hozzá, ami az egyik legnagyobb bűnnek számít ebben a társadalomban.
A történések közben bonyolódnak: Bernardot kényszerszabadságra küldik a városon kívüli barbár világba, egy olyan „vidámparkba”, ahol megpróbálják szemléltetni a Szép Új Világ lakóinak, hogy milyenek is voltak az emberek annak idején. Az itt élő személyzet tagjai maguk is barbárok, akik a régi szabályok szerint élik az életüket és gyakorlatilag színészként tengetik napjaikat, bemutatva, milyen borzalmas is volt a világ annak idején. Itt dolgozik a fiatal, ambiciózus, érzelmekkel teli, hihetetlenül szenzitív John (Alden Ehrenreich), aki egyedül él édesanyjával, Lindával (Demi Moore). Linda valahogy mindig is más volt, mint a többi ember, de hiába mondott magáról bármit, soha senki nem hitt neki. Csak egy elkeseredett alkoholista, aki a piának él és azt várja, hogy szerelme egyszer majd visszatér hozzá. Egyik az előadás során valami váratlan történik, olyan, amire senki sem számított. John és Linda sorsa ekkor fonódik össze Lenináéval és Bernardéval, majd a dolgok örökre megváltoznak. John, a barbár bekerül Új London szép új világába, és a vég már körvonalazódni látszik.
Rengeteget lehetne írni Aldous Huxley klasszikusáról, érdemes mindenkinek elolvasni a könyvet a sorozat megtekintése után. Hangsúlyozom: utána, nem pedig előtte, mert különben a sorozat sajnos piszkosul gyengének fog hatni. Kivételesen most tényleg ezt ajánlanám: először a sorozat, aztán a könyv! Így egy egészen elképesztő háttértörténetet kaphatunk az Új Londonban működő rendszerről, a könyv félelmetes részletességgel mutatja be a társadalom működését, egészen máshová fókuszál, mint a sorozat, amely nyilvánvalóan látványos akart lenni és szerintem túlontúl nagy hangsúlyt fektetett a bulikra és orgiákra, olyan szinten túltolva a biciklit, hogy néha szinte már szoftpornóba hajlik.
Akit ezek a dolgok nem zavarnak, annak szerencséje van, de engem egy idő után már nagyon bosszantott ez a vonal, főleg, hogy mindig is tudtam, hogy a történetnek nem ez a lényege. Igen, valóban állandóan szexelnek a főszereplők meg amúgy mindenki, mert a szex egyfajta feszültséglevezető funkció ebben a társadalomban, örömszerzési forma, olyan, mint nekünk egy jó üveg bor a kandalló mellett üldögélve. A könyvben olvasva nem annyira durva, mint így képkockákon megjelenítve. Igaz, a fiatalok gyönyörűek, csinosak, mesterien megkomponált jelentek ezek, csak kicsit túl sok van belőlük és egészen mást érnek el vele, mint ami a cél volt. Hiszen mi nem vagyunk kondicionálva, számunkra ezek a jelenetek egészen mást fognak jelenteni, mint Új London lakói számára. A könyv sokkal alaposabban és pontosabban kitér a társadalmon belüli különbségekre, pontosan látni és érteni fogjuk az okokat és a miérteket, a karakterfejlődések éppen ezért sokkal hatásosabbak lesznek.
A sorozatot végignézve egyfajta ürességet éreztem, kismillió kérdőjellel a fejem felett. Jók a színészek, fantasztikus a látvány, elképesztőek a díszletek, a zenék, a gondos aprólékosság, amivel megalkották ezt a világot, csak épp az nem jött át, aminek a legfontosabbnak kellene lennie: a szellemiség és a mondanivaló. Végignézzük a sorozatot pezsgő vérrel, felizgulva, majd villámgyorsan el is felejtjük és gyakorlatilag elmesélni se tudjuk, mit láttunk. Szóval ekkor ajánlanám én mindenkinek inkább a könyvet, aminek az elolvasása után már a sorozatra visszaemlékezve is egészen más lesz a véleményünk erről a fantasztikus és elgondolkodtató történetről. Ha betartjátok ezt a tanácsot, teljesebb lehet az élmény. Tény, hogy nem kevés disztópikus, manapság divatos tiniregény-sorozat született ebből a lassan száz éves történetből. Ennek megfelelően kezeljük a neki járó tisztelettel, főleg mi sci-fi rajongók!
Szerintünk: 3/5 | IMDb: 7.1 | Rotten Tomatoes: 45% | Metacritic: 54
Brave New World (season 1 | 2020)
Rendezte: Owen Harris, Aoife McArdle, Andrij Parekh, Craig Zisk, Ellen Kuras
Írta: Nina Braddock, Aldous Huxley (író), Grant Morrison, Elaina Perpelitt, Brian Taylor
Zene: Jordan Gagne, Jeff Russo
Szereplők: Alden Ehrenreich, Jessica Brown Findlay, Harry Lloyd, Nina Sosanya, Joseph Morgan, Kylie Bunburry, Sen Mistuji, Hannan John-Kamen, Sophie McIntosh
Játékidő: 9x 45perc
Ha rendelkezel Netflix előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is!
Kapcsolódó tartalom:
>>> Eladó AppleTV választék az oldalunkon
>>> Yellowstone sorozatkritika