„Nem nyúlhatsz az asztalokhoz!”

AlmaBlogger   |   2017.10.26 - 23:49   |   Írta: Pausch Rita   |   3737
26. okt „Nem nyúlhatsz az asztalokhoz!”

Már első nap Jony Ive durván Angela Ahrendts körmére csapott.

A Buzzfeed egy komplett portrét közölt Angela Ahrendts-ről, az Apple legfőbb női vezetőjéről. A róla készült írásból kiderül, hogy bizony közel sem volt könnyű dolga, amikor a céghez került 2015-ben. Amikor ugyanis „levadászták” az Apple kiskereskedelmi üzletágának megújítására, nagyon kemény és határozott instrukciókat kapott arra vonatkozóan, hogy min változtathat.

A legelső megbeszélések egyikén Jony Ive nagyon határozott álláspontra helyezkedett az Apple márkaboltokban található asztalokról:

„Ne szórakozz az asztalokkal! A tervező stúdióban is ugyanilyen asztalokat használunk, és szeretem, hogy mindkét helyen ugyanezek vannak. Ezek az asztalok szentek. – közölte Ive.”

 

Jobs nyomdokaiban

Ahrendts-nek teljesen új elképzelése volt az üzletek megjelenéséről. A megközelítése Steve Jobs nyomdokaiba lépne. Eszerint a márkaboltok tükrözzék a készülékeket, modellezzék az operációs rendszert, a processzort, ami futtatja a szoftvert, optimalizálva (és irányítva) a teljes felhasználói élményt.

Mikor megnyitották az indianapolisi üzletet, Angela körbemutatott, és azt mondta:

„Ez itt a hardverünk. De akkor mi az üzlet szoftvere? Hogyan lehet működtetni? Mert ez önmagában tényleg csodálatos, de igazából több annál, aminek látszik. Mert valójában ez inkább az, ahogyan hat, amit tesz.”

Ezzel persze az Apple azon törekvésére célzott, hogy a márkaboltokat május óta igyekeznek egyfajta közösségi terekké formálni. Olyan gyülekező helyekké, ahol a felhasználóknak lehetősége van tanulni, ismerkedni, jól érezni magát és persze nem utolsó sorban megismerkedni a termékekkel. Ugyanakkor Angela elképzelése nyilvánvalóan több annál, hogy piedesztálra emelje a helyet, sokkal inkább új arculatot szeretne.

 

 

Kinyírták a „store-t”

2016 februárjában például Ahrendts javaslatára elhagyták az ikonikus „store” elnevezést a boltok nevéből. Az Apple Store Union Square-t immár Apple Union Square-nek hívják. Angela pedig épp azt magyarázza a riportban, hogy már az Apple belső berkeiben (és a keynote-on) is inkább „városi tereknek” nevezik őket.

A „városi terek” elnevezés még helytálló is lehetne, hiszen összesen közel 500 millió ember fordul meg (csak) a márkaüzletekben évente. Ugyanakkor a kritikusok szerint „nevetséges komédia” egy olyan kiskereskedelmi egységet „városi (vagy akár közösségi) térnek” nevezni, ahol 400 000 forintért árulnak telefonokat. (Arról nem is beszélve, hogy a szaksajtó, és a közösségi médiában a hozzászólók nagy része is kitartóan „store-ként” emlegeti az Apple márkaüzleteket… ‒ a szerk.)

 

 

Az elképzelés és a realitás határán

A boltok személyzetének is megoszlik a véleménye új főnökük munkásságáról. Vannak, akik nem feltétlenül tartják reálisnak Ahrendts minden elképzelését. Earlvin Rivera, egykori Genius, aki már több mint 10 éve dolgozik az Apple-nek, egyike a kételkedőknek. Azt mesélte a Buzzfeednek, hogy Angela megszabadította a dolgozókat a nyakukban függő névkártyáktól. Helyette pedig a kapcsolatteremtést forszírozza azzal, hogy a dolgozóknak be kell mutatkoznia a vevőknek.

Rivera szerint, ez viszont inkább csak kevéssé hatékonnyá teszi az eladást. Valamint az új szabályok szerint a Geniusoknak mindösszesen 10 percük van diagnosztizálni a telefon hibákat, és 15 perc áll rendelkezésre a Mac problémák felderítésére. Ez az egykori Genius szerint egyáltalán nem reális.

Egy másik régi Apple „hangya” arról beszélt, hogy a vállalat látszólag vak arra, hogy kevés az emberük az egyébként igen nagy terű üzletekben.

 

 

Az ügyfelek akár 30-40 percig is várakoznak, hogy vásárolhassanak, mert annyira kevés a személyzet. Ráadásul hiába kérik, hogy vegyenek fel hozzájuk több embert a forgalmas időszakokra, mindig azt a választ kapják, hogy teljes a létszám, és nagyszerűen teszik a dolgukat.

Nyilvánvalóan abban azért igaza van Ahrendtsnek, hogy a boltokba nem csak vásárolni mennek az emberek.

Angela arról beszélt, hogy volt egy 80/20 szabály a bevásárlóközpontokban lévő üzletekben. Vagyis 80% vásárlás, 20% élmény. Most ennek az ellenkezőjét kell megcélozni, mivel immár online vásárolni sokkal gyorsabban és olcsóbban lehet.

Egészen bizonyos, hogy az üzletek arculata tényleg megváltozott, és bizonyos szinten ez köszönhető Ahrendts programjának is.

 

Forrás: AppleRider/ Buzzfeed

Kapcsolódó cikk:  




Kommentek megjelenítése