Az Apple bőven uralja a tabletpiacot
Az almás logós tabletek iránt világszerte komoly kereslet mutatkozik.
Az IDC piackutató cég legfrissebb jelentéséből kiderül, hogy az idei esztendő harmadik negyedévében globálisan mintegy 39,6 millió tabletet adtak el, ami igen jelentős, konkrétan nem kevesebb, mint 20,4 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábban regisztrált 32,9 milliós mennyiséghez képest.
A szektort továbbra is egyértelműen az Apple uralja, bár megjegyzendő, hogy az amerikai vállalat piaci részesedése az elmúlt időkben némileg megcsappant.
2024 harmadik három hónapos időszakában világszerte mintegy 12,6 millió iPad talált gazdára, vagyis az Apple piacrésze jelenleg 31,7 százalékra tehető. Nem rossz, azonban egy évvel ezelőtt még 37,7 százalékon állt az Apple, mely akkor 12,4 millió iPadet tudott eladni. Az Apple éves szinten csak 1,4 százalékkal tudta növelni az eladásait, ami jelentősen elmarad a cikk elején említett 20,4 százalékos piacnövekedésnél.
Az Apple termékkínálatából az iPad Air kiválóan teljesített az iskolakezdési időszakban, ellenben az új iPad Pro eladásai elmaradtak a várakozásoktól. Utóbbi elsősorban annak következménye, hogy ez a high-end kategóriás termék sok régióban egyszerűen már túl drágának számít.
A képzeletbeli dobogó második fokára az örök rivális Samsung állhat fel, mely dél-koreai cég három hónap alatt 7,1 millió darab Galaxy táblagépet hozott forgalomba, és ily módon egy 7,1 százalékos szeletet hasított ki magának a piaci tortából. A Samsung egy évvel ezelőtt 6 milliós eladási mennyiséget és 6 százalékos piacrészt virított, vagyis az elmúlt 12 hónapban mintegy 18,3 százalékot tudott növekedni.
A Samsung eladásokat nem az olyan nagy tudású és drága modellek pörgették, mint amilyen a Galaxy Tab S10+ vagy a Galaxy Tab S10 Ultra, hanem sokkal inkább például az elérhető árú Galaxy Tab A9.
A legkomolyabb meglepetést a bronzérmes Amazon okozta, mely amerikai vállalat 111,3 százalékkal javított korábbi eladási mutatóin – köszönhetően többek közt a remek Prime Day akcióknak. Az elmúlt negyedévben konkrétan 4,6 millió Amazon tabletet adtak el, ami 11,6 százalékos piacrészről tesz tanúbizonyságot. Tavaly ilyenkor még csak 2,2 millió ilyen eszközt tudott piacra dobni az Amazon, ami mindössze 6,6 százalékos részesedéshez volt elegendő.
A MatePad SE 11-gyel komolyát gurító Huaweinek sincs oka panaszra, hiszen a tavalyi év hasonló időszakához képest 44,1 százalékkal javultak az eladási mutatói. A kínai gyártó 2,3 millióról 3,3 millióra növelte az eladási mennyiséget, melynek köszönhetően a piaci részesedése 6,9 százalékról 8,2 százalékra növekedett.
Az ötödik helyezett Lenovo 14,7 százalékot tudott javítani (köszönhetően a kínai és a nyugat-európai régiónak), miután 2,6 millió helyett kereken 3 millió tabletet adott el, miközben a piacrésze 8 százalékról 7,6 százalékra olvadt.
Az Apple legutóbb október végén dobott piacra új tabletet, konkrétan az enyhén fű alatt leleplezett hetedik generációs iPad minit.
A 128 GB-os csak wi-fi-s alapmodell magyarországi hivatalos listaára 250 ezer forint, a mobilos változat pedig 325 ezer forintba kerül. A 256 GB-os középső modell árcéduláján kiviteltől függően 300-375 ezer forintos összeg szerepel, az 512 GB-os csúcsverzióért pedig 400-475 ezer forintot kérnek el.
Ez egyébként az iPad 14 éves történelmének egyik leginkább visszafogott termékfrissítése, melynek legfontosabb hozománya az az Apple A17 Pro chipset, mely a tavaly szeptemberben debütált iPhone 15 Pro és iPhone 15 Pro Maxekben volt elsőként tetten érhető.
A Purple, Starlight és Space Gray mellett új Blue változatban is elérhető újdonság teljeskörű Apple Pencil Pro támogatással bír, és a legolcsóbb alapmodellben immár nem 64 GB, hanem 128 GB flashmemória található. Csatlakoztathatóság fronton említést érdemel többek közt a Wi-Fi6E és Bluetooth 5.3 támogatás, illetve a korábbiaknál gyorsabb USB-C 3.1 Gen2 mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A legtöbb specifikáció változatlan marad, így például régi ismerősünk a 8,3 colos képátlójú, 500 nites fényerejű Liquid Retina IPS LCD, mely maradt 2266x1488 pixeles felbontású és 3:2 képarányú. Sokak bánatára a képfrissítési sebességet sem növelték meg, vagyis maradt a régi 60 Hz, a 120 Hz továbbra is a nagyobb és drágább almás tabletek kiváltsága.
A két darab 12 megapixeles kamera szintén az elődből lett átemelve, bár az új iPad mini képalkotás fronton némi előrelépést jelent, ugyanis az A15 Pro chipben komolyabb, Smart HDR 4 támogatású továbbfejlesztett képfeldolgozó hardver rejtőzik. Szintén megmaradt a jó öreg Touch ID, illetve a 10 órás wi-fi-s böngészési, illetve videónézési időt biztosító 19,3 Wh-s akkumulátor, és az alapcsomagban többek közt egy 20 W-os USB-C töltőfej is található.
Kapcsolódó cikkek:
- Samsung, Apple, Xiaomi az aktuális mobil erősorrend
- Leszerepeltek a legdrágább iPhone 16-osok kijelzői a teszteken
- Épp csak lecsúszott a dobogóról az iPhone 16 Pro Max kamerája