A szék, amin az Apple jövőjét építik
Miért pont ezzel a modellel töltötte fel Jony Ive az Apple Parkot?
Mikor a legnagyobb cégek irodáinak berendezésére kerül sor, csak egy szék jöhet szóba: a méregdrága Herman Miller Aeron. Ő a munkára tervezett székek királya, mindenki ezt választja, ha megvan hozzá a kellő fedezete.
De nem az Apple. Jony Ive döntésének köszönhetően az Apple Park irodái egy teljesen más elképzelésen alapuló, és mást célt szolgáló ülőeszközzel lesznek feltöltve. A 12,000 darabból álló megrendelést már leadták, nézzük hát, az Apple miért tér el ismét az elvárttól.
A FastCo jelentése szerint a cégóriás választása a Vitra Pacific székére esett, melynek darabja potom 1200 dollár.
Sokak első benyomása lehet, hogy a Pacific kényelmetlenebbnek tűnik, mint a korábban említett “trón” - ez nem véletlen. Az ember azt gondolná, hogy egy ilyen nagy befektetés után az első szempont az lenne, hogy a szék minél kényelmesebb legyen, így hát a rajta dolgozók felállni se akarjanak, nem hogy abbahagyni a munkát. Jony Ive azonban nem így gondolja. Szerinte a hagyományos iroda-koncepció elavult, már nincs szükség hosszú időn át egy helyben ülő emberekre. Az Aeron híres arról, hogy szinte bármennyi időt tölthet rajta ülve az ember, mégsem válik meleggé vagy kényelmetlenné. Viszont ha a dolgozó egész nap a talpán, vagy konferenciatermekben van, ahol más emberekkel kollaborál, akkor szimplán nincs szükség a kényelemre. Az elvárás eltolódott az asztali robottól a kreatív, sok helyet igénylő munkafolyamatok felé. Ráadásul a Pacific tervezői úgy alakították ki a széküket, hogy nappali-hangulatot keltsenek, oldva az irodák kötöttségét.
“A lehető legjobb dolog, amit a beosztottjaiddal tehetsz, hogy minél fesztelenebb környezetet teremtesz számukra.” - Ed Osgerby, a Vitra egyik dizájnere
Mostmár értjük a mögötte húzódó gondolatmenetet, de miért pont a Pacific? Miért nem egy másik, hasonló ülőalkalmatosság? Nos, a döntés Jony Ive kiterjedt ismertségi hálójának köszönhető. Ő ugyanis ismeri a dizájn világ legnagyobb neveit, köztük két britet, Jay Barbert és Ed Osgerby-t. Ráadásul nem csak ismeri, de barátságot is ápol velük; nem csoda, hogy a páros megosztotta vele a terveiket. Egy közös italozásuk alkalmával elmondták Ive-nak, hogy a Vitra nevű bútorgyártó cég számára készítenek irodai széket, melynek a “csendesség” a koncepciója. Nem kell műszaki jellegűnek és feltűnőnek lennie, jobb ha az enyhe íveivel beleolvad a környezetébe. Ive eleinte érdekesnek találta az ötletet, néhány hónappal később pedig az Apple lett a Vitra legnagyobb megrendelője.
Az Apple esete is bebizonyítja, hogy változik a megfelelő iroda képe. Egy másik nagy dizájncég vezetője is ezen az állásponton van:
“A fiatalok rengeteg időt töltenek a munkájukkal, ezért törekszünk a lakóövezet-szerű munkakörülmények kialakítására. A munka és a munkán kívüli élet összemosása hatalmas divat mostanság. Ennek a generációnak a munka az, amin keresztül szocializálódnak és az reprezentálja azt, amit ismernek.”
-mondta Primo Orpilla, az Office O+A alapítója, aki a Microsofttól kezdve az Uberig rengeteg cégóriásnak tervezett irodákat.
Forrás: AppleRider/9to5mac
Kapcsolódó cikkek:
- Jony Ive ismét átvette a vezetést a dizájn felett
- Az Apple vezető dizájnerének nem tetszik az iPhone 7
- A GYŰRŰBEN: Bemutatkozik az Apple Park általunk sosem látott oldala