Kínát egyre kevésbé izgatja az iPhone
Gáz van: az Apple „jövendőbeli legnagyobb piaca” egyelőre erősen visszaesőben.
Tim Cook cseppet sem szégyenlősen Kínát az Apple jövendőbeli legnagyobb piacának nevezte. Ez pedig nem is túlzó, ha azt nézzük, hogy Kína jelenleg is az Apple profitjának 25 százalékát adja és a második legnagyobb piacának minősül.
Kína most viszont nem kis fejfájást okoz a kaliforniai cégnek. Az almás vállalat ugyanis visszaesőben van Kínában, mind a csökkenő eladások, mind a piaci részesedés tekintetében. Utóbbinál olyan helyi versenytársakkal néz szembe az Apple, mint a Huawei, az OPPO és a Vivo. A Gartner felmérése szerint például az iPhone készülék csak 14 százalékos piaci részesedéssel bír. A Bernstein elemzői szerint az utóbbi időben pedig az iPhone eladások 20 százalékos visszaesést mutatnak.
Márpedig az Oppenheimer elemzője, Andrew Uerkwitz és csapata szerint a kínai visszaesésért nagyban okolható az iPhone eladások csökkenése.
A legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentés alkalmával az almás vállalat 20 százalékos növekedésről beszélt a Mac eladások és kétszámjegyű növekedésről az almás szolgáltatások piacán Kínában. Uerkwitz szerint ez viszont egyben az iPhone és iPad legalább kétszámjegyű visszaesését is jelenti, ami az elmúlt 5 negyedévben minimum 20 százalékos kell, hogy legyen.
Nagyon úgy fest, hogy az Apple „realitás torzító mezője” tűnőben van Kínában. Ezt a kifejezést egyébként még magára Jobs-ra használták, akinek legendás képessége volt arra, hogy a környezetében az emberekkel elhitessen olyan dolgokat, amik nem igazak.
Az Apple számára ez a probléma nagyjából kétszer olyan súlyos, mint amilyennek tűnik.
Az elemző két tényezőt is említ a lehetséges okok között a keresleti visszaesésért. Az egyik jó az Apple számára, a másik nem.
Mivel a kínai vásárlókat legendásan vonzzák a legújabb termékek és technológiák, az egyik ok lehet akár a visszatartás. Vagyis az, hogy már az új iPhone érkezését várják, de nagyon és ezért nem váltanak korábbi készülékekről. Az iPhone 6 óriási népszerűségnek örvendett Kínában, ezért elképzelhető, hogy a felhasználókat sem a 6s, sem pedig az iPhone 7 nem hozta különösebben lázba. Ez lenne tehát az Apple számára a jobbik eset, mivel ha a legújabb iPhone valóban vonzó lesz a felhasználók számára, akkor óriási váltási hullám indulhat a negyedik pénzügyi negyedévben.
Viszont a másik forgatókönyv és ok kevésbé előnyös a cég számára. Ez jelentené ugyanis a fent említett „realitás torzító mező” eltűnését. Ennek oka pedig abban rejlik, hogy a legnépszerűbb kínai appok (például a WeChat) Android rendszeren teljeskörűen működőképesek, míg az iPhone-on csak korlátozottan. Bizonyos funkciók nem elérhetők.
Míg ez a nyugati piac számára nem hangzik nagy ügynek, Kínában bizony az. Például csak az említett WeChatnek nagyjából egymilliárd felhasználója van…
Vagyis lényegében az Apple szoftver és hardver szoros együttműködése, valamint a harmadik felek csak nagyon korlátozott és felügyelt beférkőzése ez esetben nagyban rontja a felhasználói élményt. Az iPhone 8-at mindenképpen nagy várakozás előzi meg. Ki fog derülni, hogy hogyan alakítja Kínában (és az egész világon) a piacot az új készülék.
Forrás: AppleRider/Business Insider
Kapcsolódó cikk:
- Az Apple letarolta Kínát
- Apple Pay, Kína: 3 millióan csatlakoztak 2 nap alatt
- Kínában tömegesen törik az iPhone-okat
MentésMentés