Miért kellett annyira a WhatsApp a Facebooknak?

Tech Hírek   |   2014.03.04 - 16:39   |   Írta: H.A   |   605

Kepernyofoto 2014-03-04 - 17.39.18

Amikor Mark Zuckerberg azt hajtogatja, hogy közelebb akarja hozni egymáshoz az embereket a világ minden szegletéből, az nem valamiféle kedves, humánus üzenet, hanem sokkal inkább fenyegetés. Zuckerberg fejébe vette, hogy a ma ismert világunk minden kommunikációs csatornáját uralni akarja. Így bizony nem sajnált több mint 16 milliárd dollárt a WhatsApp nevű üzenetküldő okostelefonos applikációért! A Facebook mára a világ elsőszámú közösségi oldala, és most már övék a világ talán legnépszerűbb, legnagyobb forgalmú privát üzenetküldője. Ez naponta kb. 1 milliárd fotót és 30 milliárd szöveges üzenetet jelent. Mindemellett napi 200 millió audió üzenetet is küldenek WhatsAppon keresztül, tehát sokak számára már nem csak az SMS-t váltotta ki ez az app.

whatsapp chart 1

Ez a felvásárlás több mint egy átlagos bekebelezés. A Facebook fogja/akarja uralni az átlagember privát és publikus kommunikációját egyaránt. A jelenlegi Facebook modell ugyan nem tesz lehetővé olyan anonimitást, szabadságot mint például az Instagram vagy a WhatsApp. Az ilyen felvásárlásokkal viszont sikeresen tömi be a lyukakat Zuckerberg cége. Így a Facebook nem csak a termékpalettáját diverzifikálja, hanem az üzleti modelljét is, sőt talán az egész céget. Most meg lett volna a lehetősége Zuckerbergnek, hogy ingyenessé tegye a WhatsAppot, de nem tette. A WhatsApp vezér Jan Koum biztosított mindenkit (http://blog.whatsapp.com) az 1 dolláros rendszer megmaradásáról. Most hogy Koum felszállt a Facebook hajóra, talán az egész cég megfontol hasonló bevételi forrásokat. A WhatsApp megkérdőjelezhetetlen sikere a saját üzleti modelljével megmutatta, hogy van még előrelépési lehetőség a "without-ads" vagy "in-app purchases" világában.

Érdekes lesz látni, hogy mennyi beleszólása lesz a dolgokba Koumnak. Ugyanis a Facebook filozófiája szöges ellentéte a WhatsAppénak. A Facebooknál a folyamatos "mozgásban", változtatásban, újításban hisznek, ezzel szemben a WhatsApp egyetlen egy célt tűzött ki maga elé: helyettesíteni az SMS-t. Míg például a Fb Messenger folyamatosan változik, kap új funkciókat, majd azokat törlik egy újabb frissítéssel, majd ugyanez újra és újra, addig a WhatsApp megmaradt az aminek indult. Bár a cél, hogy kinyírják az SMS szolgáltatást, még mindig óriási. Az SMS továbbra is egy 100 milliárd dolláros üzlet globálisan. Jóllehet, a WhatsApp van jelenleg a legjobb pozícióban, hogy ennek véget vessen. Talán ha a WhatsApp nem ezt az utat követte volna, hanem mondjuk elkanyarodott volna játékok vagy fotómegosztás felé, lehet ma korántsem lenne a mai vezető pozíciójában.Elszórni a piaci tőkéd majdnem egy tizedét egy üzenetküldő appra igen nagy rizikó. Viszont egy olyan appra költi el legalább ezt a felfoghatatlanul sok pénzt a Facebook, ami még a nála is sokkal közösségibb.

HasznaltAlma.hu

CS.Z


Kommentek megjelenítése