Részletes pénzügyi jelentése az Apple negyedik negyedévéről
A 2013-as pénzügyi évet 37.5 milliárd dolláros bevétellel, ebből 7.5 milliárd dollár nettó profittal zárta az Apple. Mindez a hihetetlen felívelő pályán lévő iPhone eladásoknak és a kínai piacra való berobbanásnak köszönhető. Összegezve, a cég bevételei nőttek a tavalyi negyedik negyedév adataihoz képest, egészen pontosan 4 százalékkal - ez egyébként elég is volt, hogy a legtöbb elemzői számítást áthúzza a vállalat. Viszont, a nettó profit 8 százalékkal csökkent.
Az iPhone továbbra is az Apple húzóterméke; a cég közleménye szerint az utolsó negyedévben 33.8 millió darabot adtak el - ez abszolút rekord, tavaly ugyanekkor 26.9 millió volt ez a szám. Ezzel szemben az iPad-ek eladása stagnál 14.1 millió példánnyal - mindössze százezres növekedés az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A Mac eladások továbbra is csökkennek, a tavalyi 4.9 millióról, idénre 4.6 millióra csökkenve - tegyük hozzá, hogy a Mac eladások idén mindegyik negyedévben alacsonyabbak, mint tavalyiakban. Ki lehet jelenti, hogy az iPhone-t és az iTunes-t kivéve, minden Apple produktum eladása csökkenést mutat évről-évre.
Nézzük meg picit részletesebben, mennyire is fontos termék az iPhone! A teljes 2013-as pénzügyi évben az Apple telefonjaiból származó árbevétel 13 százalékkal nőtt tavalyhoz képest (80.4 millió dollárról, 91.3 millióra), az eladott készülékek számát tekintve pedig 20 százalékos növekedés következett be (125 millióról 150-re). Összességében, az Apple teljes árbevételének 53 százalékát tette ki az iPhone, ugyanez a szám 51% volt 2012-ben és mindössze 43% 2011-ben! Sőt, idén minden negyedévben az árbevétel több mint felét tették ki a telefonok. Ehhez természetesen nagyban hozzájárult az iPhone 5s és 5c piacra dobása, amely modellekből hatalmas sikert hozva, 9 millió darabot adtak az első hétvégén - ez abszolút rekord. Tegyük hozzá azt is, hogy a két új telefon eladásai mindössze csak a piacra dobástól számított első kilenc napon számítottak bele az utolsó negyedév pénzügyi jelentéseibe!
Érdekes a helyzet iPad fronton. Míg az eladott készülékek darabszáma jelentős növekedést mutatott - 58.3 millióról 71 millió darabra, ez 20%-os növekedés - addig az árbevétel tulajdonképpen stagnál, vagy kis növekedése nem arányos az eladott példányok számával - 30.9 milliárd dolláról 32 milliárdra. Mindez valószínűleg a "jóárasított" iPad mini tavaly őszi bemutatásának köszönhető. Viszont, a most novemberben esedékes iPad Air és új iPad mini piacra dobása valószínűsíthetően sokat fog javítani a számokon - jóllehet mindez már a következő pénzügyi év adatait fogja kozmetikázni.
Mac-eket tekintve rossznak tűnik a helyzet, ha pusztán a számokat nézzük. 10%-al kevesebbet adtak el belőlük idén, mint tavaly (16.3 milliót 18.1 millióhoz képest), az árbevétel pedig tavalyhoz képest 8%-ot esett (23.2 milliárd dollárról 21.4 milliárdra). Nem túl rózsás, igaz? Ha viszont jobban belegondolunk, rájöhetünk, hogy ebben a pénzügyi évben nem igazán voltak jelentős fejlesztések vagy új Mac termékek piacra dobása. Ezen kívül, arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az elmúlt 30 pénzügyi negyedévből 29-ben (!) folyamatosan növelni tudta az Apple a személyi számítógépek piacán való részesedését. Azért így nézve az adatokat, tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy a kis veszteség egy egyébként folyamatosan hanyatló ágazatban, igazából növekedésnek fogható fel.
Halott-e már az iPod? Egyáltalán árulnak még ilyesmit? - kérdezhetné a laikus. Azt kell mondanunk, hogy nem, nem halt még meg az iPod és ugyan szerény mértékben, de még mindig adnak el belőlük. Jóllehet, mára mindösszesen csak 3%-át teszi ki az iPod az Apple árbevételének. Így azért elmondható, hogy marginális jelentőségű termékké vált, aminek kimutatásai különösebben nem fogja érdekelni a befektetőket.
Az Apple termékeinek többsége mutat egyfajta szezonalitást. Mármint, ezen termékek eladásai a hagyományosan őszi bejelentésekkel, illetve az ünnepi időszakokban pörögnek fel. De ez alól van egy produktum szekció, ami kivételt képez, amely negyedévről negyedévre jobbnál-jobb kimutatásokat generál. Nem más ez mint az iTunes és egyéb szoftverek, szolgáltatások szekciója. A sosem hazudó számokat tekintve, tavaly ugyanekkor 3.5 milliárd dollárt hozott a konyhára ez a vonal, idén ez már 4.26 milliárd dollár! Az elmúlt 3 évet tekintve pedig megduplázódott az ilyen típusú eladásokból származó bevétel.
Viszont az Apple kiskereskedelmi hálózata klasszikusan szezonális biznisz, ennek ellenére kicsi gyarapodást mutat összességében is. 2012-ben 19 milliárd dollárt generáltak ezek az üzletek, 2013-ban viszont 20 milliárd dollár volt ez a szám.
Mi a helyzet az eladások földrajzi eloszlásával? Nos, az Apple volt az egyik azon kevés cégek közül, amelyeknek sikerült jelentős növekedést elérni a kínai piacon. Ugyan enyhe visszaesés tapasztalható az amerikai piacon, viszont ezt bőven ellensúlyozza a felpörgő távol-keleti piac, legfőképpen Kína.