Hogyan terheli le az Apple a segélyszolgálatokat
Az Apple Crash Detection funkciója életeket menthet, viszont komoly hátrányai is vannak.
Az iPhone 14 egyik legtöbbet emlegetett funkciója a Crash Detection volt, amelynek célja, hogy riassza a segélyszolgálatot, ha a telefon azt érzékeli, hogy a felhasználó súlyos autóbalesetet szenvedett. A legújabb iPhone telefonok megjelenése óta azonban több hírt hallottunk téves riasztásokról, mint tényleges balesetekhez történő riasztásokról.
A probléma az, hogy minden téves hívás indokolatlan terhet ró a helyi segélyszolgálatokra. A legutóbbi eset kapcsán a japán Naganóban található Kita-Alpes tűzoltósága közölte, hogy december 16. és január 23. között 134 téves hívást kapott, főként azért, mert az iPhone 14 balesetérzékelő rendszere tévesen aktiválódott, amikor a tulajdonosok a sípályákon lefelé tartottak.
A japán segélyhívó egység összesen 919 hívást kapott ebben a körülbelül egy hónapos időszakban, ami azt jelenti, hogy az iPhone Crash Detection funkció által okozott nagyjából 100 téves hívás a munkamennyiségük több mint egytizedét tette ki.
Japán azonban nem az egyetlen hely, ahol fennáll ez a probléma. Nemrég az Egyesült Államokból is érkeztek beszámolók a téli sportok közbeni téves Crash Detection riasztásokról. A hamis jelzések másik legjellemzőbb forrása a hullámvasutazás volt.
A Kings Island és a Dollywood vidámpark vezetősége is észrevette az iPhone 14 és az új Apple Watch készülékkel rendelkező ügyfelektől származó trendet. A Kings Island legalább hat alkalommal tapasztalta, hogy a park hullámvasútjai tévesen indították be a Crash Detectiont, a Dollywood pedig annyiszor tapasztalta a problémát, hogy táblákat helyezett ki, amelyek arra kérik az embereket, hogy ne vigyék magukkal a készülékeket a hullámvasutakra, vagy kapcsolják ki őket.
Ennek oka valószínűleg az, hogy az algoritmusok az ilyen tevékenységekkel járó nagy sebességet és ütközéseket könnyen összetévesztik a vezetési mintákkal és az autóbalesetekkel.
Az Apple elmondása szerint ugyanis, mind laboratóriumi töréstesztek, mind pedig valós baleseti adatokat alapul véve, négy különböző típusú adat felhasználásával elemzi a különböző helyzeteket. A négy adattípus a következő:
Hirtelen sebességváltások: Egy új, sok G-erősségű gyorsulásmérő érzékeli a szélsőséges gyorsulásokat vagy lassulásokat, akár 256 G-ig.
Hirtelen irányváltozások: Egy nagy dinamikatartományú giroszkóp figyeli az autó irányának drasztikus változásait.
Az utastéri nyomás változása: A barométer képes érzékelni a légzsákok kinyílása által okozott nyomásváltozásokat.
Az ütközés hangereje: Vezetés közben a mikrofon azonosítja az ütközés szélsőséges hangszintjeit. Az adatvédelem érdekében egyébként minden feldolgozás az iPhone-on történik.
Amikor az iPhone úgy véli, hogy baleset történt, a felhasználó készülékein egy visszaszámlálás kezdődik (hangos figyelmeztető szirénával), mielőtt az automatikus segélyhívás elindul a segélyszolgálatok felé, és a felhasználónak lehetősége van a folyamat elutasítására, amennyiben mégsem helyesen ítélte meg a készülék a helyzetet. De olyan intenzív tevékenységek során, mint a hullámvasutazás vagy a síelés, a felhasználó sok esetben nem hallja a szirénát, és ezért nem is tudatosul benne, hogy a készüléke mit érzékelt, így pedig nem állítja meg a hívás indítását.
Az Apple egyébként állítólag együttműködik a helyi segélyszolgálatokkal, amelyek rendszeresen szembesülnek a Crash Detection hibás hívásaival, hogy megpróbálják tovább enyhíteni a problémát.
A probléma egyébként tényleg az, hogy az iPhone és Apple Watch tulajdonosok általában nem tudják, hogy a hívás megtörtént, mivel a készülékük a télen viselt ruharétegek alatt van, és nem hallják a riasztást.
Amikor a tulajdonos nem veszi észre, hogy a telefonja tárcsázza a 911-et (vagy a helyi segélyhívó számát), a rendőrök DiPerna szerint olyan lépésekhez folyamodnak, mint például az Apple-készülék helyének lekövetése és megosztása a hegyi járőrökkel, mentőszolgálatokkal.
"Legrosszabb esetben megpróbáljuk kitalálni, hogy hol van, mi a probléma, és milyen erőforrásokat kell kiküldenünk, hogy gondoskodjunk róla. Ez egy 30 másodperces telefonhívástól Isten tudja, mennyi ideig tarthat" - mondta a 911 kommunikációs igazgatója, Jim DiPerna [...]
Mint említettük, Japán nincs egyedül ezzel a problémával. A Pennsylvania Carbon megyei kommunikációs központja mostanában naponta akár 20 automatikus baleset-érzékelő hívást is fogad a Jack Frost, Big Boulder és Blue Mountain síterepek sportolóitól - ez a növekedés Justin Markell, a 911 igazgatóhelyettes szerint "megterhelő" a csapata számára.
A segélyhívó központoknak pedig minden esetben a legrosszabbat kell feltételezniük, így ha az iPhone vagy az Apple Watch tulajdonosa nem hallja a visszahívást, a mentőcsapatoknak ki kell indulniuk megkeresni őket.
Az Apple már tett kísérleteket a probléma megoldására, és elmondta, hogy a 911 központoktól gyűjti a visszajelzéseket ezekről a téves riasztásokról, hogy lássa, mivel tudja finomhangolni a funkciót. December végén az iOS 16.1.2 kiadásakor a frissítás megjegyzéseiben jelezték, hogy az "Crash Detection optimalizációkat tartalmazott az iPhone 14 és iPhone 14 Pro modelleken".
Természetesen minden olyan jelentéshez, amely a problémákat okozó hamis pozitív jelzésekről szól, rengeteg olyan történet is társul, amelyben a Crash Detection rendeltetésszerűen működik, és életeket ment.
Épp a napokban számolt be például az ABC News arról, hogy az iPhone automatikus ütközésérzékelése riasztotta a mentőszolgálatokat egy ausztráliai autóbalesethez, így a rendőrség a baleset bekövetkezésétől számított mindössze nyolc percen belül a helyszínre érkezett.
A Crash Detection funkció elérhető az iPhone 14, iPhone 14 Pro, Apple Watch Series 8, Apple Watch SE (2. generációs) és Apple Watch Ultra készülékeken. Bár az általános ajánlás az, hogy hagyjuk bekapcsolva a funkciót, ha mégis ki akarjuk kapcsolni, azt a Beállítások -> SOS vészhelyzet -> és a "Hívás súlyos baleset után" beállítás kapcsolójának kikapcsolásával tehetjük meg.
Forrás: 9to5Mac
Kapcsolódó tartalmak:
- Minden, amit a hamarosan érkező új iMac-ről tudunk
- 5 DOLOG, amit UTÁLOK az iPhone-ban
- Az Apple harmadik társalapítójának tragikus története