Jövőre érkezhet az Apple VR - második rész
Az Apple Glass előtt még lesz más érdekesség is.
Sok pletyka kering mostanában az Apple új termékei körül, legyen itt szó az Apple Car-ról, az Apple Glass-ról, vagy éppen az Apple VR-ról. Fontos hozzátenni, hogy az utóbbi két termék egymástól teljesen független, ugyanis érkezik majd egy mixed reality (AR és VR) headset, valamint rá nem sokkal egy kizárólag AR Apple szemüveg, amit akár az utcán is felvehetünk majd, anélkül, hogy furcsán néznének ránk az emberek.
A mixed reality annyit jelent, hogy a headset képes lesz VR módban működni, ahol egy teljesen idegen világba repít majd minket, valamint AR módban is, ahol kamerák segítségével az általunk is látott valóságban helyez majd el virtuális elemeket.
Ez a mixelt valóság eszköz minden bizonnyal hamarabb érkezik majd a piacra, mint az Apple okos szemüvege, ugyanis méretéből adódóan egyszerűbb lesz a gyártása, azonban többe fog kerülni, mivel itt a gép a saját processzorát használja majd a működéshez. A mai cikkünkben róla, vagyis az „Apple VR” -ról beszélünk majd, illetve szót ejtünk az Apple Glass-ról is, valamint arról, hogy miben fog majd különbözni a kettő eszköz egymástól. Ne felejtsétek el, hogy ez egy két részes cikksorozat második része, melyben a kamerákról, mozgás követésről, valamint a kijlezőről és a processzorról is beszélünk majd. Az első részt ezen a linken keresztül tudjátok majd elérni, ahol szót ejtünk az Apple Glass és Apple VR különbségéről, valamint a dizájnról, és a funkciókról is.
Kijelző és Processzor
A legfrissebb információk szerint az Apple olyan processzorokat is tesztelt a VR headset-jébe, amik teljesítményben felülmúlták a legújabb Mac-ekben található M1-es lapkákat is.
Az Apple VR képélességben is felülmúlja majd a jelenlegi headset-eket, ugyanis akár a 8K felbontást is elérheti majd. A manapság használt hétköznapi felhasználóknak szánt modellek közül a HP Reverb bír a legnagyobb felbontással, ami 2160 x 2160 pixelt jelent szemenként, vagyis 4320 x 2160-at összességében.
Ennél azonban jóval kevesebb a jelenlegi VR eszközök felbontása, ahol néha az egyes pixeleket is észrevehetjük, ha eléggé figyelmesek vagyunk. Ezt a problémát a 8K-s kijelző teljesen megszünteti, így sokkal könnyebben elmerülhetünk majd a körülöttünk lévő világban, amikor a sisakot viseljük.
Egy ilyen megjelenítő azonban jelentős számítási képességet igényel, amit talán még az Apple saját készítésű processzorja sem lesz majd képes kiszolgálni. Ezt a cég minden bizonnyal a fovetált rendereléssel oldja majd meg, ami annyit jelent, hogy az eszköz megfigyeli a felhasználó szemmozgását, és azt, hogy éppen hova néz, és az erőforrásokat a kijelző azon részére összpontosítja. A virtuális kép egyéb területei, amik a viselő perifériáján helyezkednek el, alacsonyabb felbontásban jelennek majd meg a kijelzőn, ezzel is csökkentve a headset által feldolgozandó adatot, amivel egy kevésbé erős lapka is elbír majd.
Ez a renderelési technika ultra pontos szem követést igényel, ami jelenleg még nem elérhető a tömeggyártott VR headset-ek esetében. Azonban amint a cégek rájönnek arra, hogy ezt a technológiát hogyan lehetne költséghatékonyan gyártani, abban az esetben sokkal élethűbb grafikákat láthatunk majd, kevesebb képminőség romlással.
Egy 2020-as jelentés szerint a Sony fogja majd szolgáltatni az Apple számára az OLED paneleket a VR és AR projektekhez.
Kamerák és Kéz-követés
Az Apple headset prototípusai rendelkeznek kifelé néző kamerákkal, amely lehetővé teszi majd az AR módot és a kéz felismerést valamint követést is egyaránt. A jelenlegi modellek első sorban mozgás érzékelőkön alapszanak, ami a kontrollerekbe van beépítve, ezek helyett pedig a virtuális térben kezeket látunk, amikkel irányíthatjuk a játékot a rajtuk lévő különböző gombok segítségével.
Az Apple minden bizonnyal elhagyná ezeket a kézben tartott kontrollereket, helyette pedig a kéz mozgását vizsgálná csupán a kamerák segítségével. Természetesen más szenzor is segítene a mozgás pontos leképezésében, még pedig a LiDAR, amit már láthattunk több korábbi iPad Pro, illetve iPhone Pro modellen is. Ez nagyban megkönnyíti majd a felhasználó kezeinek, valamint a környezeti elemek felismerését is, illetve pontosabban helyezhetünk majd el virtuális tárgyakat a valós térben.
A nagy kontrollerek helyett azonban elképzelhető hogy a cég inkább kicsiben gondolkozik. Egészen pontosan egy ujjhegynyi méretű gyűszűn is dolgoznak, amit felvéve navigálhatunk majd az eszköz felhasználói felületén belül.
Ming Chi Kuo szerint az Apple VR 15 különálló kamerát használ majd a mozgás lekövetésére, amiből nyolc a headset-en belül megjelenített kép összeállításáért lesz felelős, hogy a viselő láthassa a külső világot is. További hat kamera biometrikus célokat szolgál, ami egyelőre tisztázatlan, hogy pontosan mit is jelent majd, végül pedig az utolsó, ami a környezet felismerésért és leképezésért lesz majd felelős.
Hűtés
Az Apple úgy tűnik ventilátort is épít majd az eszközbe, ami egyáltalán nem jellemző a gyártó mobil eszközei esetében. Egy rendes hűtőrendszer azonban elengedhetetlen még egy mai önálló VR headset esetében is. A hő eloszlatása nélkül ugyanis egy rendkívül hatékony mobil processzor is képes túlmelegedni, komolyabb igénybevétel mellett.
A lencsék látóterének ellátásához a VR rendszernek két különböző képet is ki kell renderelnie, eltérő szögekben. Mind a két videó adás megterhelő grafikai szempontból, ugyanis ennek a játékos hirtelen mozgásait is le kell tudnia képezni, magas felbontásban, legalább 60 képkockában másodpercenként.
Mivel ez egy önálló headset lesz, így akkumulátorra is szüksége lesz, ami tovább növeli majd a melegedési tényezőt, így a mai technikai megoldások mellett elengedhetetlen az aktív hűtés használata, különösen akkor, ha komolyabb igénybevételnek van kitéve a gép.
Receptre kapható lencsék
A headset méretének csökkentése érdekében, az Apple elhagyta a helyet, amit a legtöbb VR eszköz azért hagy meg, hogy a szemüveget viselők is élvezhessék a VR nyújtotta élményeket. Ennek az eltávolítása azonban arra enged következtetni, hogy a gyártónak saját megoldása van a látás javítására, az eszköz segítségével.
Feltehetően az Apple lehetővé teszi majd a felhasználói számára, hogy receptre kapható lencséket rendeljenek, amiket majd behelyezhetnek a headset-en belülre, a kijelző elé. Ez azonban meg kéne hogy feleljen az eltérő országokban lévő szabályozásoknak, az Apple azonban még nem döntött el pontosan, miszerint lenne hajlandó ezt végbe vinni online illetve offline.
A valósághoz talán legközelebb álló választás egy szabadalomban található, amit az Apple jegyzett be, itt nyomás alá helyezett folyadékkal tennék lehetővé a dioptria megváltoztatását, akár a felhasználó által. Az azonban egyelőre tisztázatlan, hogy az Apple ezt a szabadalmat a VR, AR, mindkettő vagy egyik szemüvegében sem használja majd a jövőben.
Árak és Megjelenés
Az Apple jóval a 100 000 Ft – 300 000 Ft-os árkategória fölé szeretné pozícionálni a termékét, ami akár 650 000 Ft és 1 000 000 Ft között is mozoghat majd az elemzők szerint. A jelenlegi egyetlen önálló VR headset a körülbelül 170 000 Ft-os Oculus Quest 2, aminél az Apple terméke sokkal magasabb anyagminőséget és felbontást fog nyújtani a felhasználók számára.
Az Apple egy réteg termékként tekint a kezdeti VR headsetjeire, amik minden bizonnyal kis példányszámban kelnek majd el, akárcsak egy Mac Pro. A vállalat nagyjából egy headset eladására lehet majd képes naponta, Apple Store-onként. Ez nem hangzik annyira soknak, azonban arra kiváló lesz, hogy kitapossa az utat az Apple Glass számára. Ugyanis a sok év és fejlesztés során a cég képes lehet a technológiát szemüveg méretűre zsugorítani, ami lényegében a végső cél lenne.
Számos cég mozdul el a virtuális, és kiterjesztett valóság irányába, illetve a nemrég beharangozott „multiverse” felé. Utóbbi esetében az Apple még nem foglalt állást, arra azonban mérget vehetünk, hogy nem fogják a kispadról végig nézni, ahogyan a többi vállalat egy új birodalmat épít fel körülöttük.
Az Apple jelenleg még nem véglegesítette a terveit az Apple VR megjelenésével kapcsolatban, azonban az eddigi információk arra utalnak, hogy akár már 2022 végén is megpillanthatjuk az első modellt, az ezt követő egy-két évben pedig az Apple Glass-t.
Ne felejtsétek el, hogy ez egy két részes cikksorozat második része, melyben a kamerákról, mozgás követésről, valamint a kijlezőről és a processzorról is beszéltünk. Az első részt ezen a linken keresztül tudjátok majd elérni, ahol szót ejtünk az Apple Glass és Apple VR különbségéről, valamint a dizájnról, és a funkciókról is.
Ti mit gondoltok az Apple VR-ról, szívesen kipróbálnátok? Írjátok meg nekünk kommentben!
Forrás: appleinsider
Kapcsolódó cikkek:
- iPhone Árak és Vásárlás a HasználtAlmán
- Javíthatja a szemüvegesek látását az Apple Glass
- DJI Osmo Pocket – első benyomások [videó]