Cowboy Bepop・AppleTV (Netflix)
Egy igazán jól sikerült Anime adaptáció
A nem túl távoli jövőben (2071) a naprendszerünk minden egyes bolygója és holdja terraformálva lett, tehát lakhatóvá vált, a megnövekedett népességnek köszönhetően a bűnözés is hatalmas méreteket öltött. A szindikátus irányítja és fogja össze a legtöbb bűnszervezetet, melyet az ősök tanácsa vezet. A rendőrségnek esélye nincsen arra hogy fenntartsa a rendet éppen ezért a legtöbb nehéz munkát fejvadászoknak adja ki busás bevétel reményében, ezeket az embereket Cowboyoknak hívják. Számos fejvadász csapat van, a versengés erős, csak a legjobbak maradhatnak fent illetve életben. Spike Spiegel (John Cho) és Jet Black (Mustafa Shakir) a legjobbak közt is a legjobbak, mégis valahogy úgy jön ki a lépés, hogy hiába sikeres egy-egy fogás éppen hogy csak üzemanyagra és kajára futja a bevételből. Kitartásuk és lelkesedésük viszont végtelen, senki sem állhat az útjukba, vagy mégis?
A Japán Animék manapság már legendának számítanak, köszönhető ez nagyrészt a világhírű Mátrixnak aminek legfőbb célja az volt hogy sikeresen megfilmesítsék azt az egyedi hangulatot és egészen elképesztő mélységet amit csak egy Anime képes nyújtani az embernek. Eltekintve pár nevesebb és tehetségesebb rendezőtől a Japánok köztudottan nem éppen a filmjeikről híresek. Sokat lehetne azon vitázni hogy vajon miért nem képesek normális mozikat csinálni, ebbe most inkább ne menjünk bele, tény viszont hogy a Japán képregények amiket Mangának hívnak képesek voltak pótolni sőt mi több, magasan túlszárnyalni mindazt amit az amerikai popkultúra filmekkel valósít meg. Később jöttek az Animék amiknek legtöbbje eleinte Mangából készült, így születhettek meg olyan legendák mint például a világsikeres Akira. Kicsit sajnálatra méltó hogy még a mai napig kevesen vannak akik ismerik és még kevesebben vannak akik rajonganak az Animékért, de én valahogy úgy gondolom vagy inkább csak reménykedek benne hogy ha valakit egyszer elkap az sose szabadul. Egészen elképesztőek, még a legrosszabb Anime is tízszer többet ér mind mondanivalóban mind pedig látványban mint egy kimagaslóan jó amerikai mozi. Mondom ezt minden elfogulatlanság nélkül, úgy hogy jómagam is maximum csak a legsikeresebbeket ismerem. A Cowboy Bepop mára már-már legendának számít, sokan ismerik, megnézték és szerelmesei lettek, pedig valójában ez is csak egy Anime a sok közül, mert ezeknek ilyen magas a színvonala, nincs mit ezen szépíteni, egyszerűen a legtöbb egy mestermű.
A Cowboy Bepop stílusa szerint eléggé nehezen bekategorizálható, elvileg Neo-Noir Space Western, de ehhez nálam még hozzájött egy jó nagy adag 80-as évekbeli hangulattal megfűszerezett őrült steam-punk szabadelvűség. Elképesztő a látvány, látszik hogy a Netflix minden pénzt megadott a készítőknek a CG trükkök döbbenetesek, a közelharci koreográfák már kevésbé, de amint megszoktuk a sorozat világát már ez is sokkal de sokkal jobban fog tetszeni mindenkinek. Az Animékra jellemző, hogy a jó karakterek nagyon jók, a rosszak meg őrülten rosszak, eleinte mindenki olyan bot egyszerűnek, sablonosnak, két dimenziósnak tűnik, de ahogy haladunk előre a sztoriban és lassan megszeretünk mindenkit jön a csavar, mélyítenek a sztorin és belemegyünk olyan érzelmi mélységekbe amik miatt szerelmesek lehetünk a sztoriba. Megjegyezném hogy az Animék legtöbbje sokkal de sokkal mélyebb annál amit a Cowboy Bepop nyújtani tud, mert ez valójában egy könnyed, laza komédiának számít a többihez képest mégis képes hatni az emberre és néha még el is gondolkodtat. Persze senki nem gondoljon itt Schindler Listához fogható személyes drámákra és mondanivalóra, de ahhoz képest hogy ez csak egy eszement, őrült rágógumi mozi, meglepően deep tud lenni.
Úgy gondolom ahogyan a legtöbb esetben lenni szokott azok járnak a legjobban akik nem ismerik az eredeti művet, mondom ezt annak ellenére hogy a Netflixes feldolgozás meglepően hű maradt az eredetihez, legyen szó díszletekről, egyes képbeállásokról vagy éppenséggel az elmebeteg főcímről. Mindig azzal a példával szoktam élni, hogy Quentin Tarantino régi álmát valósította meg amikor elkészítette a Kill Billt, ugyanis az volt a célja hogy egy Anime Westernt csináljon, míg a Cowboy Bepop egy Western Anime , sok hasonlóságot lehet találni a kettő alkotás között, de a Bepop még a Kill Billnél is elmebetegebb mert olyan sok stílus keveredik benne, hogy az már szinte nevetséges. Kezdjük azzal, hogy az egész egy sci-fi űrhajókkal meg űrbázisokkal, miközben mindenki úgy öltözködik és olyan külsővel rendelkezik mintha a nyolcvanas években lennénk, miközben minden fegyver olyan mintha egy mai filmet néznénk és ha mindez nem lenne elég akkor zenei aláfestésben meg folyamatosan Jazz szól, sokszor a filmes trükkök a Noir detektív stílust idézik fel bennünk amikor a közelharci jelenetek meg ugye kőkemény Kung-Fuval vannak megoldva. Ez egy keleti és nyugati popkultúra szerelemgyerek ez nem vitás, egyszerre vicces, látványos, elgondolkodtató és mindeközben piszkosul szórakoztató. Persze nem fog mindenkinek tetszeni, eléggé rétegmozinak számít, de egyszerű a helyzet, mert ha az első rész nem kap el akkor jobb ha abbahagyod, viszont ha elkapott akkor meg képtelen vagy abbahagyni.
Azért írtam korábban hogy az jár a legjobban aki nem ismeri az eredetit, mert annak ellenére hogy meglepően hű hozzá mégis vannak benne olyan változtatások amik a rajongóknak fájdalmas lehet. Ott van például Vicious (Kőszív) karaktere aki a kétségkívül tehetséges ámbátor ide tökéletesen nem illő Alex Hassel kelt életre. Aki ismeri a eredeti Kőszívet azt borzalmasan zavarni fogja aki meg hozzám hasonlóan nem ismeri csak tátott szájjal nézi ezt a karaktert aki sokkal inkább pojáca minthogy egy vérengző és félelmetes főellenfél legyen. Ugyanez mondható egy Juliáról, aki az Animéban sokak kedvence volt, itt a sorozatban viszont olyan harmatgyenge hogy szinte azért drukkol az ember hogy meghaljon már végre, ráadásul a hozzá társuló romantikus vonal úgy ahogy van el lett cseszve, módosították eléggé durván és sajnos nem jó irányba. Kettő ilyen fontos karakteren eszközölt változtatás nem tett túl jót az összhatás szempontjából, de minden másban olyan jól teljesít a sorozat, hogy bűn lenne kihagyni. Amondó vagyok hogy sok ilyen és ehhez fogható feldolgozásra van szükség, hogy az emberek megismerjék és esetlegesen megszeressék a távol keleti kultúra ékköveit. Mit nem adnák egy végre jól sikerült „Dead Note”-ért vagy egy igazán jó „Attack on Titan”-ért. Az előbbire már több próbálkozás is született felemás eredménnyel az utóbbit meg bárcsak ne filmesítették volna meg soha. De ne kalandozzunk el, a Cowboy Bepop szerintem szemtelenül jól sikerült, ki ne hagyjátok!
Szerintünk: 4/5 | IMDb: 6.7 | Rotten Tomatoes: 49% | Metacritic: -
Cowboy Bepop (season 1 | 2021 -)
Rendezte: Alex Garcia Lopez, Michael Katleman
Írta: Sean Cummings, Karl Taro Greenfeld, Christopher L. Yost, Javier Grillo-Marxuach, Alexandra e Hartman, Jennifer Johnson, vival Lee, Liz Sagal
Szereplők: John Cho, Mustafa Shakir, Daniella Pineda, Elena Satine, Alex Hassell, Ann Truong, Hoa Xuande, Tamara Tunie, Geoff Stults, Mason Alexander Park, John Noble, Molly Moriarty
Játékidő: 10x 58perc
Ha rendelkezel Netflix előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is!
Kapcsolódó tartalom: