Egészségmegőrzés a figyelem központjában

Tech Hírek   |   2014.07.25 - 09:55   |   Írta: Pausch Rita   |   823

Elég csak körbenéznünk magunk körül, hogy lássuk, egyre többen sportolnak, egyre több termék kapható az egészségmegőrzés témakörében és egyáltalán az emberek egyre komolyabb figyelmet fordítanak a testükre.

Google Apple Fitness  

A Venture statisztikája alapján az egészségmegőrzés szektorban a különféle új kezdeményezések értéke már 2014 első félévében elérte a 2,3 milliárd dollárt, ami 2013-ban az egész évre volt ennyi.
Az viszont még lényegesebb, hogy a technika jelenlegi legnagyobb cápái - az Apple, a Google és a Samsung – figyelmüket egyre inkább erre a területre fordították, és mind az eszközök, mind pedig a platformok terén komoly fejlesztésekbe kezdtek.

Harry Wang, a Park Associates egyik vezető elemzője szerint, sarkalatos ponthoz érkeztünk az egészségmegőrzés terén. Bár a terület gyorsan fejlődik, még mindig egy relatív szűk piacról van szó. Az új fejlesztéseken fog múlni, hogy felrántják-e a szektort a főáramba. A siker viszont egyáltalán nem garantálható. A kilátások ugyan jók, hiszen olyan erős cégek kezdeményezéseiről van szó, mint az Apple (HealthKit) vagy a Google (Fit). A szakértő szerint viszont ez mindenképpen olyan terület, aminek lesznek nagy nyertesei és nagy vesztesei a végén.

A digitális egészségipart sokáig a hordozható, hordható eszközök jellemezték, mint a Fitbit, a Nike Fuelband és a Jawbone Up karperecek. Azonban, ha az okostelefon gyártóknak sikerül egy erős, minden igényt kielégítő platformot fejleszteniük, a fitnesz és egészségügyi adatok gyűjtésére és rendszerezésére, akkor az önmagukban csak hordható eszközöket gyártó cégek komoly bajba fognak kerülni. Ha egy termék képes lesz az összes olyan adatot begyűjteni, amit eddig a többi csak külön-külön tudott, az alaposan átrendezi majd a piaci viszonyokat. Különös tekintettel arra, ha ez egy okostelefon lesz.  

Ezt például a Nike elég hamar felismerte ezért viszonylag gyorsan le is álltak a hardverek gyártásával és inkább a szoftverfejlesztésre álltak át, és nem ők az egyetlenek. A kisebb fejlesztők egyre inkább alkalmazásokban látják a kiutat és nem próbálkoznak saját gyártású eszközökkel.

A fitneszeszközök gyártói viszont mind úgy igyekeznek a rendszerüket létrehozni, hogy azok a nagyok (Apple, Google) rendszereivel kompatibilisen, azt kiegészítve tudjanak működni. Mindezek mögött persze a felhasználók köre és az ő szokásaik állnak. Az elemzők szerint a jelenlegi vásárlók legnagyobb része már az új tech generációhoz tartozik, minőségi életszínvonallal és a legtöbben a sportteljesítményük javítására fókuszálnak. Ugyanakkor olyan emberek, akik nem szeretnek azzal vacakolni, hogy állandóan illesztgessék a különféle eszközöket és több alkalmazással is bajlódjanak. Ha a telefonjuk képes lesz minderre, akár egy standard alkalmazásként, azt fogják választani. A gyártók persze nagyban számítanak ezeknek az embereknek a versenyszellemére és a közösségre is, aminek részei.

Az alkalmazások fejlesztői olyan világ ígéretéért fordulnak az Apple vagy a Google céghez, ahol a különféle kisebb appok egymással összeköttetésbe kerülnek, és a begyűjtött adatok rendszereződnek a felhasználó számára. Ugyanakkor emellett a fejlesztők is minél több adattal dolgozhatnak, annál pontosabban szolgálhatják ki az igényeket. Ezt vallja például az egyik legsikeresebb életmód alkalmazás, a MyFitnessPal, vezérigazgatója, Mike Lee is. Lee szerint, ha a futások, az alvás és egyéb általuk begyűjthető adatokon túl rendelkezésre állnának a felhasználók egészségügyi adatai is, akkor még dinamikusabban fejleszthetnének.

A Google még 2008-ban Google Healt néven indított el egy kezdeményezést egészségügyi adatok rendszerezésére, de végül 2013 januárjában mégis leálltak vele. Az új projekt a Google Fit már más hozzáállással közelíti az egészségügyi adatok rendszerezését és inkább a kifejezetten orvosi jellegű adatok helyett, a sport és étkezéssel kapcsolatosak felé fordul.

Az Apple ezzel szemben, ahogy tőle megszokhattuk, hajlandó a nehezebb utat bejárni és végigvinni azt, amibe a Google belebukni látszott. Az Apple rendszere részévé akarja tenni a kifejezetten orvosi jellegű adatok gyűjtését és kezelését is. Pontosan ebbe az irányba mutat, hogy a mostani WWDC konferencián bejelentették együttműködésüket az Epic céggel. Ez a vállalat kezeli a betegnyilvántartások 51 százalékát az USA-ban. Így az Apple egy megfelelő megállapodással, egy új rendszer létrehozásakor az Egyesült Államok népessége felének egészségügyi adataival indíthat. Az orvosok pedig láthatnák, hogy a betegeikkel mi történik két vizit között, ami viszont jelentősen megkönnyíthetné a dolgukat. Ezt a megoldást egyébként a kórházak és az orvosok is örömmel üdvözölnék.  

Ez a verseny tehát igazán még csak most kezdődik.

Forrás: www.theverge.com

Kép forrása: Mashable Composite, Apple, Getty Creative, studiogstock

Kapcsolódó cikk: Apple vs. Google - térkép háború élesedik a harc


Kommentek megjelenítése