Minden szem az Apple-re szegeződött az idei CES-en, pedig a cég ott sem volt
A történelem ismétli önmagát.
A Vision Pro headset február 2-i megjelenési dátuma Las Vegas felett lebegett már a CES alatt is, beárnyékolva a VR/AR híreket a hatalmas kiállításon, felidézve az iPad és az iPhone bevezetésének emlékét.
A jelenlegi helyzet kísértetiesen emlékeztet a 2010-es CES-re, mondhatni. Látványos volt azon a Lenovo innovatív táblagép/netbook hibridje, az IdeaPad U1 Hybrid. Én emlékszem rá, de te valószínűleg nem. Ez nem kisrészben azért van, mert hetekkel később az Apple bejelentette az iPadet, miután a CES felett felhőként lebegett a várakozás. A táblagépek világa ezután eléggé megváltozott. Úgy tűnik, ez most újra megtörténik.
Egy nappal a CES 2024 hivatalos kezdete előtt, amely várható volt, hogy sok AR és VR újdonságot tartoga, mint mindig, az Apple bejelentette a Vision Pro megjelenési dátumát. A headsetről olyan részletek is elhangzottak, amelyek egyértelműen arra irányultak, hogy beárnyékoljanak mindent, amit Las Vegasban bejelentettek, beleértve a Samsung közelgő, a Google-lel és a Qualcommal együttműködésben készülő vegyes valóságot használó headsetjének lehetséges részleteit.
Ez bizonyára taktikai lépés volt. De ez is jelzi, mennyire bizonytalan még mindig az AR/VR tájkép, egy évtizeddel az Oculus Rift első bemutatója után a 2013-as CES-en.
A telefonok ma már megszokott árucikkek, de 2007-ben az Apple hasonló mutatványt hajtott végre, amikor a MacWorld-ön jelentette be az iPhone-t, miközben a CES máshol zajlott. Ez megalapozta annak újradefiniálását, hogy milyenek a telefonok, és mit tudnak.
Az iPad 2010-es bejelentése, bár kezdetben az iPhone származékának tűnt, végül ugyanezt tette a táblagépek esetében is - ráadásul januárban, nem sokkal a CES után.
Érdekes egyébként, hogy az Apple egyáltalán nem tervezett semmilyen eseményt a közelgő Vision Pro-hoz. Ehelyett, miután tavaly az Apple WWDC fejlesztői konferenciáján jelentették be a headsetet, és ott, valamint később ősszel tartottak néhány bemutatót, a készülék már elérhető az Egyesült Államokban és nemsokára Európa egyes részein is elérhetővé válik. Arra vonatkozóan azonban sajnos nincs biztos információnk, hogy Magyarországon mikor lesz hivatalosan is elérhető az eszköz.
A VR viszont mint olyan már létezik, és néhány hardver már némileg sikeres is. A Meta Quest 2 és a Quest 3 rengeteg családi otthonba bekerült tudomásom szerint, és annak ellenére lett népszerű játékkonzol a gyerekek körében, hogy nem a kisebbeknek szánták. Emellett elég jó fitneszeszköz is, bár azokban a szemüvegekben eléggé meg lehet izzadni. A Sony PlayStation VR, és rengeteg PC-hez csatlakoztatott Steam headset is évek óta jelen van a VR-játékokkal.
De a felhozatal nagy része kihívásokba ütközött. A Microsoft nagyjából véget vetett a saját vegyes valóságra irányuló hardveres és szoftveres törekvéseinek, amelyeket a HoloLens és a Windowshoz csatlakoztatott VR-headsetekkel kezdett el, és bezárta az AltSpaceVR metaversus platformot is.
A Meta nagyrészt eltávolodott a PC-alapú VR-től, és az önálló Quest-headseteken futó alkalmazásokra támaszkodik, de az AR-szemüvegekkel kapcsolatos jövőbeli tervek még nagyobb hardver- és szoftveres változások felé terelhetik a Metát a következő években.
Az Apple érkezése más iparági változásokkal is összefonódhat: a VR-t és a való világot zökkenőmentesebben összekapcsoló vegyesvalósági képességekkel, ami például a Meta ősszel megjelent Quest 3-on már meg is kezdődött. Az Apple iOS-t futtató headsetje a fejhallgatók jobb eszköz- és alkalmazásközi támogatásának lehetőségét is megnyitja. A Samsung és a Google valószínűleg még idén követi a példát saját headsetjével, amely valószínűleg Androidot és Google Play alkalmazásokat futtat majd.
Az Apple a kéz- és szemkövető technológiát is olyan módon finomítja, amely úgy tűnik, hogy egy lépéssel előrébb jár, mint ahová az olyan cégek, mint a Meta, már most is hajlanak. A Meta headsetjei valószínűleg hamarosan valóban kontrollerrel válnak elérhetővé, és az elkövetkező években a gesztusfelületekkel ellátott, fejlettebb okosórák együttműködhetnek majd a fejlett AR-szemüvegekkel, hasonló gesztusfelületekre támaszkodva. A Vision Pro munkája itt előnyt jelenthet.
Az is igaz viszont, hogy épp elég nehéz meggyőzni az embereket, hogy vegyenek egy 500 dolláros VR headsetet; az Apple 3499 dolláros VR headsetjét a legtöbb ember meg sem fontolja majd, hogy megvegye. De a jelenléte -- és a lehetőségei -- már most futurisztikusnak tűnnek. Bizonyos értelemben ez már egyfajta élő CES bemutató termék formájában. Mi lett volna jobb időpont egy ilyen eszköz bevezetésére, mint egy olyan kiállítás utáni időszak, amelyet a valóságosnak is beillő kísérleti termékeknek szenteltek?
Jelenleg az AR és a VR területén bárki másnak nehéz lesz versenyezni az Apple által meghatározott feltételekkel. Kevés jelenlegi headset rendelkezik olyan csúcskategóriás kijelzővel, mint amivel a Vision Pro büszkélkedhet. És egyik sem rendelkezik ilyen mély szoftverintegrációval a mindennapi mobilalkalmazásokhoz. Több headset is jobb mikro-OLED kijelzőt fog kapni, és a Google lehetséges Android és Google Play megnyitása a kevert valóság felé több headset számára nyitja meg az utakat, hogy úgy érezzék, hogy képesek együttműködni a telefonjainkon már használt alkalmazásokkal.
Ez volt a Meta legnagyobb akadálya: A Quest OS és annak alkalmazásboltja elkülönül az általunk már használt számítógépektől, telefonoktól és táblagépektől. Még ha a Meta be is hajtogatta a Microsoft Office alkalmazásokat és számos 2D-s alkalmazást, ez nem ugyanaz, mintha felpattintanánk egy olyan headsetet, amelyen már fut az összes olyan szoftver és app, amelyet már használunk a többi eszközünkön.
Ebben az értelemben a Vision Pro talán egy funkcionálisabb változást jelez a headsetek terén. Vagy ez egy kísérlet lesz, amely nem lesz sikeres? Akárhogy is, ezt csak a jövő dönti majd el.
Forrás: CNET