Vajon nagy siker vagy nagy bukás lesz az Apple AR/VR headset-je?

Almás Pletykák   |   2023.05.24 - 08:59   |   Írta: Hidasi Ákos   |   9455
24. máj Vajon nagy siker vagy nagy bukás lesz az Apple AR/VR headset-je?

Tim Cook öröksége vagy hatalmas siker, vagy katasztrofális bukás lesz a cég számára.

Története során az Apple sokszor értelmezte újra azt, amit a technológiáról gondolunk azzal, hogy új életet lehelt egy olyan meglévő termékkategóriába, amely még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Június 5-én Tim Cook, az Apple vezérigazgatója az Apple Worldwide Developers Conference virtuális színpadára lép, és megpróbálja megtenni a vegyes valóságot használó fejhallgatókkal azt, amit cége korábban a zenelejátszókkal, okostelefonokkal, okosórákkal és fülhallgatókkal tett. Az Apple eddigi eredményei ellenére azonban kétségek övezik a várhatóan Reality néven forgalomba kerülő készüléket. A headset egy új xrOS operációs rendszerrel fog futni, és körülbelül 3000 dollárba, azaz durván 1.200.000 forintba fog kerülni. Ugyanakkor a technológiai ipar legnagyobb vállalatai és a tőkeerős startupok eddigi, több milliárd dolláros befektetései az arcunkon viselhető számítógépek iparágába még nem hoztak áttörő sikert.

 

A Cook által bemutatandó eszköz - mondják a hét éven át tartó fejlesztési folyamatot ismerők - messze eltért az eredeti elképzelésektől. Az eredetileg egy egész nap viselhető, sima szemüveg-kinézettel elképzelt Apple-eszköz mára egy síszemüvegre emlékeztető, külön akkumulátort igénylő headset lett.

 

 

A tét nagy. Cook számára ez egy olyan régóta várt termék megjelenése, amely az Apple vezérigazgatójaként az egyik utolsó nagy dobása lehet, és hatással lesz örökségére, akár úgy, hogy egy újabb jelentős eredményt ér el, akár úgy, hogy aláhúzza azt a narratívát, miszerint a vállalat legnagyobb győzelmeit elődje, az Apple társalapítója, Steve Jobs alatt érte el. Az Apple számára ez egy több milliárd dolláros fejlesztési folyamat csúcspontja, és egyesek a vállalaton belül az iPhone utáni korszak lehetséges alapjaként jellemezték. A kevert valóságot és a metaversum-ot üldözők számára az Apple headset-je végre bebizonyíthatja, hogy a technológia beválthatja a régóta ígért, de eddig még meg nem valósult lehetőségeket.

 

"Jó érzés, hogy egy olyan szereplő is beszáll, mint az Apple, aki általában nem ugrik be csak úgy egy piacra, amíg az készen nem áll" - mondja Peggy Johnson, a Magic Leap Inc. vezérigazgatója. A Magic Leap egyébként egy kiterjesztett valósággal foglalkozó vállalat, amely 3,5 milliárd dollárt gyűjtött be azzal a nagyszabású tervvel, hogy egy általános használatú vegyes valóság headsetet épít, később viszont egy szerényebb, a vállalati piacra összpontosító elképzelés felé fordult. Johnson azt mondja, nem becsülné alá az Apple azon képességét, hogy tömeges fogyasztói közönséget alakítson ki a készülékének. "Nehéz lehet elindítani egy piacot, de meg kell adni az Apple-nek, hogy jók az ilyen dolgokban" - mondja.

 

Nem a Magic Leap az egyetlen vegyes valósággal foglalkozó vállalat, amelynek nehézségei vannak azonban a kiterjesztett valósággal kapcsolatos legnagyobb ambícióinak megvalósításával. A Facebook 2021-es átalakulása Meta Platforms Inc.-vé azon az elképzelésen alapult, hogy a Quest virtuálisvalóság-headset-családját a metaversum elsődleges kapujává tudja tenni, de ez a számítástechnikai paradigma még ma sem tűnik közelebbinek, mint akkor. Ráadásul vannak arra utaló jelek, hogy a vállalat elkötelezettsége az eredeti víziója iránt megingott.

 

A Microsoft Corp. 2016-ban adta ki a HoloLens első verzióját, abban a reményben, hogy a játék és a fogyasztói alkalmazások következő jelentős platformjává válhat, a vállalat  azonban mostanra már főként üzleti célú eszközként árulja a terméket, vagyis az átlagos felhasználók személyében ők sem találtak megfelelő keresletet.

 

A cikkben szereplő következő részletek az Apple headset-jének fejlesztésében részt vevő emberekkel folytatott beszélgetésekből származnak, akik névtelenséget kérve nyilatkoztak a Bloomberg-nek, mivel az Apple tiltja a még ki nem adott termékekről való nyilatkozást. A források elmondták, hogy az Apple azzal a meggyőződéssel kezdte a projektet, hogy a kevert valóság fontos lesz a jövőben, de aggódott amiatt, hogy az eszközök szociálisan elszigetelhetik a felhasználókat. Az almás vállalat kezdetben egy könnyű, kiterjesztett valóságot megjelenítő valódi szemüveg kiadását tűzte ki célul, azonban a technológiai korlátok és a belső nézeteltérések miatt fokozatosan valami olyan felé sodródott a vállalat, ami egyre inkább a meglévő eszközökhöz hasonlított.

 

Pontosan hogyan változott a koncepció?

 

Az Apple ambíciója továbbra is az, hogy a vásárlók végül egész nap viseljék majd az eszközt, amely kiváltja az iPhone-on vagy Mac-en végzett folyamatokat, például a játékokat, a webböngészést, az e-mailezést a FaceTime videohívásokat, edzéshez használt appokat, és valójában nagyjából mindent, amire jelenleg a telefonunkat vagy laptopunkat használjuk. A koncepció szerint a készülék kézzel és szemmel is vezérelhető lesz, és számos olyan alkalmazást futtat majd, amelyek már az Apple más eszközein is megtalálhatóak. Az azonban egyelőre még kérdéses, hogy az ambíciót mennyire sikerül a közeljövőben megvalósítania a vállalatnak.

 

Az Apple szerint a headset ugyanis nem lesz olyan azonnali piac-átalakító hatással, mint anno az iPhone volt. A belső előrejelzések szerint azonban potenciálisan nagyjából olyan nagy dobás lehet, mint az iPad vagy az Apple Watch volt. Ez a termék tehát évente több mint 25 milliárd dolláros hozzájárulást jelenthet majd a vállalat bevételéhez. A vállalat eredetileg azt remélte, hogy a kezdetektől fogva évente körülbelül 3 millió darabot tud majd eladni, később viszont ezeket a becsléseket 1 millióra, majd 900 000 darabra csökkentette. Összehasonlításképpen: a vállalat évente több mint 200 millió iPhone-t ad el.

 

Az alacsonyabb kezdeti becslések részben azzal magyarázhatóak, hogy a vállalat a headsetet nagyjából önköltségi áron értékesíti majd, nem pedig veszteséggel, mint azt korábban fontolgatta. A termék kialakítása egyben annak hallgatólagos beismerése is, hogy az Apple - a többi, vegyes valóság-headsetet gyártó vállalathoz hasonlóan - nem tudott megoldani néhány alapvető technológiai problémát. Az olyan funkciók, mint például a külső Mac-monitorként való működés és a többszemélyes videohívás, kevésbé fejlettek, mint ahogyan azt a vállalat eredetileg tervezte, bár a tervei szerint ezeket a funkciókat a jövőben továbbfejleszti majd. A projektet ismerő személyek szerint az Apple eredetileg az akkumulátort is szerette volna a headsetbe integrálni, de a súly csökkentése és a készülék túlmelegedésének megakadályozása érdekében egy nagyon nem a vállalazhoz méltó formatervezési kompromisszumot kötött: az akkumulátort iPhone méretű csomagként tervezte újra, amely a felhasználó zsebében helyezkedik el, és egy tápkábellel csatlakozik hozzá.

 

Michael Gartenberg, az Apple korábbi marketingvezetője, aki jelenleg független tanácsadó, arra figyelmeztet, hogy az eszköz "minden idők egyik legnagyobb technológiai bukása" lehet, hivatkozva a kevert valóságot használó headsetek valódi piacának hiányára, valamint a Magic Leap és a HoloLens eszközök teljesítményére. "Gyanítom, hogy nagy belső nyomás nehezedik a következő nagy dobásra" - mondta.

 

Összefoglalva tehát egy kétségkívül jól hangzó eredeti koncepció után egyelőre úgy tűnik, hogy a kevert valóság – headset-be talán az Apple-nek is beletörhet a bicskája. Minderről azonban kétségkívül többet fogunk tudni, amint a headset bemutatásra kerül majd.

 

Forrás: Boloomberg

 

Kapcsolódó tartalmak: 




Kommentek megjelenítése