Apple Car: Minden, amit eddig tudunk - második rész
Saját gyártású autóval szeretne belépni a piacra az Apple.
Ahogyan múlik az idő , úgy tudunk meg egyre több információt a legendás Apple Car-ról, ami bizonyára egy igazán forradalmi jármű lesz. Ahogyan azt már megszokhattuk, az iPhone gyártó vállalat megpróbál mindent a legnagyobb titokban tartani, azonban már túl sok embert vettek fel, üzletet kötöttek meg, vagy éppen szabadalmat jegyeztek be ahhoz, hogy ez négy fal között tudjon maradni. Mi most összegyűjtöttünk Nektek mindent, amit erről az autócsodáról tudni érdemes.
Ne felejtsétek el, hogy ez egy két részes cikksorozat második része, aminek az előzményét ezen a linken találjátok, itt beszélünk a Project Titan-ről, és arról, hogy pontosan honnan is indult az ötlet.
Ki fogja gyártani?
Az Apple-nek nincsenek saját autó gyárai, legalábbis most még. Ez azt jelenti, hogyha gyártani szeretne valamit, akkor ahhoz szüksége lesz egy külsős cégre, partnerre. Az elmúlt évek során számos vállalattal beszéltek ezügyben, többek között a BMW-vel, a Nissan-nal, újabban pedig a Hyundai-jal és a Kia-val is, valószínűleg sikertelenül. Az érdekesség az egészben az, hogy volt egy időszak, amikor nem csak a gyártásról esett szó, de a közös fejlesztésről is, azonban a Maeil Economic Daily szerint az Apple végül egyedül tervezi ezt a részt megvalósítani. Illetve azt se felejtsük el, hogy most a legtöbb gyártó az elektromosítással van elfoglalva, így nem csoda ha nem szeretnének az Apple-nek segíteni, aki egy potenciális konkurencia lehet majd a jövőben.
A gyártáson túl a vállalat alkatrészek terén is nézelődött már a piacon, olyan cégeknél mint az LG, Panasonic, Samsung, vagy éppen az SK Innovation, írta a Korea Times. A gyártásra a legnagyobb esélye egyelőre a Toyota-nak van, és/vagy a Magna International-nek, utóbbi egy független cég. Az LG és a Magna egy vegyes vállalatot alkot, az LG Manga e-Powertrain-t, nagy valószínűséggel ők lesznek majd felelősek az Apple Car projektért gyártás téren, persze még semmi nincs visszaigazolva, így ezt az információt kezeljük fenntartással.
Mennyibe fog kerülni?
Ez az amit valószínűleg még az Apple sem tud pontosan, ugyanis még évekre vagyunk a megjelenéstől. Azt persze már most is lehet tudni, hogy az elektromos autók drágábbak mint benzines és dízeles társaik, az önvezetésről már nem is beszélve, így olcsó biztosan nem lesz. A piaci árak folyamatosan alakulnak, ahogyan egyre több gyártó ugrik bele az elektromos ágazatba, azonban nehéz elképzelni, hogy az Apple Car olcsóbb lenne, mint egy Tesla Model 3, ami megközelítőleg 16 000 000 Ft-ról indul. Persze ennél vannak olcsóbb elektromos autók, nem is egy, viszont az Apple először biztos hogy nem egy pénztárcabarát modellt fog gyártani, az SE modellre bizonyára várni kell még 5-10 évet.
Amennyiben az Apple valóban a „prémium” piacra fog fókuszálni, ahogyan a többi termékénél is, akkor az árak még magasabbak is lehetnek. Összehasonlításképpen a komolyabb (nem teljes) Autopilot önvezető csomag 1 430 000 Ft-ba kerül egy Model 3 esetében, a teljes önvezetés pedig 2 860 000 Ft. Ami a hajtást illeti, a kétmotoros Long Range (hosszú hatótáv) verzió már 19 859 900 Ft, míg a Performance változat húszmillió forint felett van, egészen pontosan 22 859 900 Ft. Mi nem lepődnénk meg azon sem, hogyha az Apple autója innen, vagy ennél magasabb árról indulna, Tesla Model S vagy Porsche Taycan mértékekbe azonban nem valószínű, hogy emelkedik majd az Apple Car ára.
Tudjuk, hogy fog majd kinézni?
Erre a kérdésre sajnos egy határozott nem a válaszunk, ugyanis a vállalat eddig csak az önvezető rendszereit tesztelte Kalifornia útjain, ehhez pedig már meglévő járműveket használtak, amiknek a megjelenése egyáltalán nincs összefüggésben az ő jövőbeli dizájnelképzelésükkel. Persze nem elképzelhetetlen, hogy létezik már prototípus az almás autóból, ezt azonban minden bizonnyal hét lakat alatt őrzik. Azonban nem kell csüggedni, ugyanis ahogyan közeledünk a gyártáshoz, úgy lesz egyre nehezebb, hogy ne szivárogjon ki egy-egy lesifotó a munkásoktól, akik összeszerelik majd az Apple Car-t. Gondoljunk csak az iPhone-okra, amikről általában 1-2, vagy akár 3 hónappal is megjelennek fotók a megjelenés előtt, most akkor képzeljük el mi lesz majd egy autó méretű dologgal.
Valóban Apple Car lesz a neve?
Ezt nehéz lenne ilyen korán megmondani, de valószínűleg igen. Jelenleg is számos termék létezik „Apple” jelzővel előtte, lehet itt szó az Apple Music-ról, az Apple Watch-ról, vagy éppen az Apple TV-ről, miért éppen az Apple Car ne lehetne valóság. Ezzel a cég követné a saját maga állította trendet, valamint könnyű lenne később folytatásokat vagy más modelleket megjelentetni, például Apple Truck, vagy Apple Car 2.
Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy ez a kifejezés annyira nem indítja be az emberek fantáziáját, mint például a Mustang, Aventador, vagy éppen a Civic. Akár még iCar is lehet, bár ez nehezen elképzelhető. Jó választás lehetne még a Model kifejezés, bár ezzel kapásból a Tesla jutna eszünkbe, illetve akár a Ford is, hiszen ők kezdték ezt a trendet anno. Az első Ford ugyanis a Model A volt, ami akár az Apple Car-nak is jól állhatna.
Egy harmadik stratégia lehetne még a macOS-es témamegjelölés, ugyanis sok évig ez a rendszer nagy macskákról kapta a nevét, majd átálltak a Kaliforniai helyszínekre, úgy mint az El Capitan, Mojave, és Big Sur. A kulcs abban rejlene, hogy találjanak egy jó témát, ami átültethető az autós világba is.
Mikor jelenik majd meg?
2020 végén, Ming-Chi Kuo, a remek kapcsolatokkal rendelkező Apple elemző azt mondta, hogy a megjelenés 2025 és 2027 között várható, ugyanis az Apple Insider szerint a fejlesztés már most folyamatban van. Azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy ez akár 2028-ra vagy akár későbbre is csúszhat, attól függően, hogy miként változik az elektromos autó piac, és az önvezető rendszerek, amihez az Apple-nek is igazodnia kell.
Ezeket a számokat persze mind kezeljük fenntartással, amíg az Apple nem nyilatkozik valamit a járművel kapcsolatban. Voltak még idők 2015 környékén, amikor olyan nagy lapok is, mint a Wall Street Journal azt írták, hogy az autó akár 2019-2020 tájékán is bemutatkozhat. Ez természetesen azt igényelte volna, hogy a projekt teljes gőzzel haladjon előre.
Természetesen mint minden fejlesztés, így az Apple Car is ütközött nehézségekbe. Itt nem csak a projekt céljának változtatására gondolunk, hanem vezetői cserére is, ami nagyban megnehezítette az előrehaladást. Steve Zadesky, a projekt egyik fejese még 2016 januárjában hagyta el a céget, a legfrisebb váltás pedig 2021 szeptemberében volt, Doug Field személyében, aki megragadott egy lehetőséget a Ford-nál. Így jelenleg Kevin Lynch, az Apple szoftveres vezetője felelős a projektért, aki eddig az Apple Watch háza tájékán tevékenykedett.
Összefoglaló
Ebben a történetben rengeteg megválaszolatlan kérdés van, még azokon túl is amiket mi feltettünk. Akár az, hogy milyen rendszert fog futtatni az Apple Car, vagy éppen az hogy lesz-e kijelző a szélvédőbe integrálva, de persze olyan egyszerűbbek is, minthogy milyen gyorsan, és milyen messzire megy majd az autó egyetlen töltéssel?
Ahogyan az Apple is egyre inkább gatyába rázza ezt a projektet, úgy fogunk mi is egyre több információt kapni a specifikációkról, árakról és megjelenésről. Az sem lehetetlen, hogy a vállalat visszalép a fizikai formától, és csak egy önvezető platformot fog kínálni a többi gyártó számára. Tim Cook azonban nem olyan embernek tűnik, aki visszalépne a nagyobb kihívásoktól, így pár éven belül legyünk felkészülve valami nagy dobásra a cégtől!
Ne felejtsétek el, hogy ez egy két részes cikksorozat második része, aminek az elejét ezen a linken találjátok, itt beszélünk majd a Project Titan-ról, és arról, hogy pontosan honnan is indult az ötlet.
Forrás: AndroidAuthority
Kapcsolódó tartalom:
- Apple Car koncepció: Siri elvisz téged salátázni
- iPhone Árak és Vásárlás a HasználtAlmán
- Javíthatja a szemüvegesek látását az Apple Glass