Disclaimer・AppleTV+
A múlt mindig rád talál ...
Catherine (Cate Blanchett) élete úgy néz ki végre sínbe ért, ennél boldogabb talán már nem is lehetne, szerető férjével Roberttel (Sacha Baron Cohen) éppen egy olyan díjat vesznek át, ami a dokumentarista újságíróknál nagy szónak számít. Jó munkahelye van, ahol megbecsülik és tisztelik őt, talán csak a fiával nem túl rózsás a kapcsolata, ugyanis többszöri unszolásra gyakorlatilag rákényszerítette arra, hogy elhagyja a mamahotelt, de tegyük szívünkre a kezünket, ki ne tette volna meg az ő helyében, hiszen a fia lassan harminc éves volt, nem volt se munkája, se barátai, se barátnője, néha kell egy kis lökés ahhoz, hogy a fióka kirepüljön végre a fészekből. Ettől eltekintve az élete tökéletes, egészen addig a pillanatig amíg valaki egy csomagot nem küld neki. Ennek a tartalma egy könyv, címe a „Tökéletes Idegen”, érdekesnek tűnik, rögtön rá is veti magát, majd nem sok idővel később az a kellemetlen érzése támad, hogy ennek a könyvnek a főszereplője ő maga, azzal a különbséggel, hogy a valóságban nem éppen ezek a dolgok történtek azon a titokzatos nyaraláson. Rögtön a férjéhez fordul akivel idáig mindent meg lehetett beszélni, hiába zaklatja fel a könyv és próbál őszintén beszélni a történtekről, még nem áll teljesen készen arra, hogy elmondja mi történt azon a bizonyos nyáron, amit próbált örökre elfelejteni.
Apple TV+ sorozata, a Disclaimer, egy pszichológiai thriller, amely Cate Blanchett karakterére, Catherine Ravenscroftra, egy oknyomozó újságíróra összpontosít. Az események középpontjában egy névtelenül küldött, önéletrajzi ihletésű regény áll, amely rég eltemetett titkokat tár fel Catherine életéből. Ahogy Catherine elolvassa a könyvet, megdöbbenve ismeri fel, hogy a főhős viselkedése kísértetiesen hasonlít saját fiatalkori tetteire, amelyek miatt múltja újra felkavarodik. Kevin Kline karaktere, Stephen Brigstocke, a regény szerzője, bosszúvágyától vezérelve próbálja Catherine-t romlásba dönteni, ami még feszültebbé teszi a történetet. A sorozat mesterien játszik az érzéseinkkel és folyamatosan olyan kérdéseket feszeget, amikre szinte az utolsó részig nem igazán fogunk választ kapni. Látni fogjuk a múltat, a történet több idősíkon és perspektíván keresztül tárja elénk a bonyodalmat, eleinte nem igazán fogjuk tudni hogy kinek drukkoljunk, csak azt fogjuk érezni, hogy itt valami bizony nagyon nem stimmel.
A sorozatot Alfonso Cuarón rendezte, akinek érzékeny vizuális stílusa erős atmoszférát teremt, jól illeszkedve a történet sötét tónusához. Bár a vizuális elemek és a színészi játék lenyűgöző – különösen Blanchett és Kline teljesítménye kiemelkedő –, néhány kritika szerint a történet kissé túlbonyolított és időnként hiányzik belőle a mélység. Egyes elemzők rámutattak, hogy a sorozatban felbukkanó témák, mint például az igazságkeresés és a morális következmények, nem kerülnek kellően kidolgozásra, így a néző könnyen elveszítheti az érdeklődését a főszereplők sorsa iránt.Mindeközben én úgy gondolom, hogy a sorozat az előtérbe helyezett izzó erotikával túlságosan sokat foglalkozik, miközben a karakterek sorsa és a jelen idő történései ennél sokkal fontosabbak. A Game of Thrones vezette be a tévézésbe ezeket a jeleneteket, amiknek valójában az ég világon semmi értelmük nincsen, nem mutatnak eleget ahhoz hogy izgatóak legyenek, viszont túlmennek az ízléses intimitás határán aminek igazából helye lenne egy ilyen történetben, szóval akkor mi is az értelme ennek a modern trendnek? Nem értem, soha nem is értettem és soha nem is fogom, csak kellemetlen nézni semmi több. Méltatlanok, értelmetlenek és céltalanok ezek a szoftpornó jelenetek, amikből túlságosan sok van a sorozatban.
Mindezek ellenére, mind a rendezés, a forgatókönyv, a briliáns színészekről nem is beszélve bőségesen viszik a pálmát, ha véleményt kell mondani a sorozatról. A káprázatos Cate Blanchettet talán még sose láthattuk ennyire megtörtnek, ilyen elveszettnek, ilyen átlagosnak. A plasztikai sebészet jövőbeli áldozatai példát vehetnének róla, mert bizony meg lehet úgy is műteni egy nőt, hogy mindeközben szép maradjon, ne pedig egy püffedt, mimika és ránc nélküli, kölyök macska. Kevin Kline borzalmasan megöregedett, talán egy kicsit meg is öregítették a szerep kedvéért, az idővonalak miatt két korban is látni fogjuk, mind a kettő nagyon természetesen áll neki, szóval bevallom nem tudtam elképzelni hogyan is nézhet ki a valóságban, de nem is ez a lényeg most, hanem az hogy pontosan olyan amilyenre emlékeztünk. Pimasz, szemtelen, vicces, pazar színész, akinek a mellényzsebében van ez a szakma. Stephen Brigstocke bosszúhadjárata elképesztően félelmetes, az intelligencia magasiskolája, amikor gondos tervezés találkozik a féktelen haraggal, nem számít a kor, nem számít a külső, a hidegvér, a beszédkészség, a gyors kapcsolás mindig kihúzzák a bajból, amikor meg eldobja a képzeletbeli gránátot, ennek a látványa képviseli mindazt amire Kevin Kline-ból emlékeztünk és annyira szerettünk.
Összességében a Disclaimer izgalmas atmoszférát kínál, bár a mélyebb pszichológiai és etikai kérdések kevésbé hangsúlyosak, ami vegyes reakciókat eredményezett a nézők körében. Az Apple TV+ sorozata vizuálisan impozáns, és olyan színészek kiváló alakításait vonultatja fel, mint Blanchett és Kline, még ha a történet nem is mindig elég erős ahhoz, hogy teljes mértékben kielégítse a nézőket, még ha a fülledt erotika kínosan túl sok jelenetben képviselteti is önmagát, ki kell mondani hogy ez egy piszkosul jó sorozat. Nem véletlen a nagy siker, gondolom Reneé Knight aki az eredeti regényt 2015-ben írta is elégedett vele. Bevallom nem olvastam a könyvet, nem tudhatom mennyire tértek el tőle, de van egy olyan érzésem hogy nem igazán, ennek köszönhetően ilyen jó. Úgy gondolom hogy a Disclaimer egy rétegsorozat, nem való minden korosztálynak, legfőképpen a gyengébbik nemben fog igazi rajongókra találni, de szerintem sok házas férfit is megfognak majd a történések.
Szerintünk: 4/5 | IMDb: 7.5 | Rotten Tomatoes: 77% | Metacritic: 70
Disclaimer (miniseries | 2024)
Pszichológiai thriller, Dráma, Misztikum, Thriller
Rendezte: Alfonso Cuarón
Írta: Alfonso Cuarón, Renee Knight (regény)
Zene: Finneas O’Connell
Szereplők: Cate Blanchett, Kevin Kline, Sacha Baron Cohen, Lesley Manville, Louis Partridge, Leila George, Indria Varma, Kodi Smit-McPhee, Bertie Haarer, George Haarer, Hoyeon, Art Malik, Michael Spicer
Játékidő: 7x 55perc
A sorozatot vagy filmet az AppleTV alkalmazáson belül, az AppleTV+ utáni előfizetéssel tudod megtekinteni, az első hét ingyenes utána havi 9.99$, az éves díj 99$. Ha rendelkezel AppleTV+ előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is!
Kapcsolódó tartalom:
>>> Eladó AppleTV választék az oldalunkon
>>> The Penguin sorozatkritika
>>> Women in Blue sorozatkritika