Az Apple kiadta a tökéletes gaming gépet?! 2. rész

AlmaBlogger   |   2023.03.12 - 17:42   |   Írta: Hidasi Ákos   |   15489
12. márc Az Apple kiadta a tökéletes gaming gépet?! 2. rész

Az Apple a nemrég bemutatott gépét gaming gépként hirdeti. Kifejtjük, hogy miért sántít ez az állítás.

Az Apple nem is olyan régen végre kiadott egy olyan játékra alkalmas Mac-et, ami nem kerül egy vagyonba, a játékélmény viszont még mindig messze van attól, hogy vetekedjen a PC-k által nyújtottal. Ebben a kétrészes cikksorozatban ennek a témának járunk utána, ásunk a mélyére és vonunk le következtetéseket végül. Ez a sorozat második része, így ha még az elsőt nem olvastad, akkor azt tanácsoljuk, hogy előbb azzal kezdj. Az első részt ide kattintva érheted el. Ha viszont az első részt már olvastad, akkor a legjobb helyen vagy.

Az előző részben olyan témák kerültek elő, mint hogy egy azonos árú PC-hez képest pontosan hogy teljesít a Mac mini, illetve hogy hogyan teljesít az Apple legújabb, csúcskategóriás chip-je, az M2 Pro. A cikk végére pedig eljutottunk ahhoz a megkerülhetetlen problémához, amit bár az Apple szeret takargatni, egyből kínosan egyértelművé válik mindenki számára, aki Mac-en szeretne játszani. A probléma a következő: nem nagyon vannak játékok Mac-re.

 

Hol vannak a játékok?

Ott felvéve a fonalat, ahol az előző cikkben abbahagytuk, a követkeiző a véleményem. Még ha a Mac mini nem is nyújtana feleolyan (vagy mégkevésbé) jó játékteljesítményt adott áron, mint az épített PC-k tudnak, akkor is rossz választásnak tartanám őket, mert a játékok egyszerűen nem elérhetőek rá.

A nagy "AAA játékélmények a Mac-re" szekcióban, amelyet az Apple a Mac mini oldalán reklámoz, büszkén szerepel a No Man's Sky, egy több mint hat éve megjelent PC-s és konzolos játék... ami még mindig nem jelent meg Mac-re! Az Apple a Mac mini hype-oldalán még mindig a "2023-ban érkezik" feliratot tűntette fel.

A Mac játékosok korábban számíthattak a Blizzard legújabb címeire, de az Overwatch sosem jelent meg Mac-re, és az Overwatch 2 sem készül Mac-es kiadásra. A Steam top sellers oldalára vetett pillantás valóban szomorú. A top 15 játék közül csak kettőnek van Mac verziója, és mindkettő több mint 10 éves.

A helyzet tehát az, hogy a Mac nincs jobb helyzetben a legnagyobb játékkiadók terén, mint az elmúlt évtizedben eddig volt: Egy-két új nagy játék megjelenik Mac-re (ahol rosszabbul néznek ki és rosszabbul futnak, mint Windows-os társaik), néhány másik nagy kiadás egy évvel később kerül Mac-re, a játszani kívánt játékok 90 százaléka pedig egyáltalán nem kerül Mac-re.

 

 

A Mac-játékok jövője

Ha az Apple valóban olyan játékplatformot akar a Macből csinálni, ami tényleg reális alternatíva lehet, akkor drasztikus lépéseket kell tennie. Azzal, hogy évente egyszer egy új chip és "az az egy nagynevű játék" köré próbálnak egy kis hype-ot építeni, nem fogja elérni a kívánt célt.

Valószínűleg túl nagy kérés, hogy az Apple készítsen egy jó játékteljesítményű Macet, amely nem kerül egy vagyonba. Az biztos, hogy a Windows PC-k még sokáig hatalmas ár/teljesítmény előnyt élveznek majd. De az Apple legalább tehetne valamit a szoftveres helyzettel kapcsolatban.

A vállalat megmutatta, hogy hajlandó hozzáadni az ökoszisztémájához a külső játékeszközöket azzal, hogy az Xbox és Playstation kontrollereket alapvetően támogatja a macOS (és az iOS, iPadOS és tvOS is), maga mögött hagyva az évekig borzalmas MFi programú kontrollereket. Képzeld el, mit jelenthetne ugyanez a hajlandóság a szoftverek világában.

A Valve Steam Deckje például annak ellenére is sikert aratott a játékosok körében, hogy Linux-alapú operációs rendszert futtat, és a Linux ugyanolyan lemaradásban van a játéktámogatás terén, mint a macOS. Hogyan lehet sikeres? Mert a Valve és partnerei készítettek egy Proton nevű szoftverkompatibilitási réteget. Ez fogadja a Windows-os játékokat, és mindent lefordít, hogy Linuxon is fusson.

Ráadásul az egész nyílt forráskódú - képzeld el, mire lennének képesek az Apple Rosettáért felelős mérnökök, ha célul tűznék ki, hogy a Proton Macen is működjön! Az Apple-nek mindenképpen meg kellene tennie ezt a lépést, és együtt kellene működnie a Valve-val, hogy ugyanilyen kompatibilitási listát tudjon kínálni a Steamben. Ez valószínűleg egy nagyjából hat hónapos szoftverprojektet jelente.

 

Végső konklúzió

Összefoglalva tehát a válasz a címben feltett kérdésre az, hogy szerintem nem, közel sem. Az M2-vel szerelt Mac mini talán jobb gaming célra, mint az eddigi Mac-ek legtöbbje, de még mindig közel sem tökéletes. Egyáltalán jónak is csak jóindulattal nevezhetjük erre a célra. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az eszköz maga ne lehetne jó, mindössze annyit, hogy a jelenleg vizsgált szempontból közel sem optimális.

Ami pedig az Apple jövőbeni terveti illeti, kíváncsian várom őket. Egy biztos: vagy nagy változtatásokra lesz szükség, ha meg szeretné magának nyerni ezt a piaci szegmenset az almás vállalat, vagy pedig előbb-utóbb fel kell hagynia majd az ezirányú törekvéseivel.

 

Forrás: Macworld

 

Kapcsolódó tartalmak:




Kommentek megjelenítése