Az Apple logo története
Miért egy alma a világ legértékesebb cégének logója?
Az Apple kétség kívül a világ egyik legbefolyásosabb vállalata.
A márka az évek során egy példátlanul hűséges vásárlói bázisra tett szert az innovatív dizájnelveken alapuló, kiváló minőségű termékei létrehozásával és értékesítésével. Az Apple azonban nem volt mindig ilyen sikeres. A vállalat komoly küzdelmeken és természetesen kudarcokon is keresztülment, mielőtt azzá a neves márkává vált, ami ma is. Az cég márkaépítését pedig legjoban az ikonikus logótervezés szimbolizálja.
De mi is a története az Apple híres logójának?
Mielőtt viszont ezt megválaszolnánk, egy kicsit vissza kell nyúlnunk az Apple alapításának évéhez.
Az Apple Inc.-et 1976-ban alapította Steve Jobs, Steve Wozniak és Ronald Wayne. Hármuk közül viszont mindössze két héttel a vállalat megalakulása után Wayne 800 dollárért eladta a cégben való részesedését.
A vállalatot egy olyan korban alapították, amikor a technológia még gyerekcipőben járt, a számítógépek pedig behemótok és nehézkesen kezelhetők voltak. Az Apple elsődleges célkitűzése az volt, hogy a számítógépeket hordozhatóbbá téve javítsa a felhasználói élményt.
De mégis hogyan kapta a cég az Apple nevet?
- Az Apple márkanévvel és annak eredetével kapcsolatban számos elmélet létezik. Néhány ezek közül az elméletek közül:
- A márkanevet Éva almából való kiharapása ihlette.
- A mitológiai történet, amelyben Nymphus egy aranyalma elfogyasztásával nyerte el a halhatatlanságot.
- Alan Turing, a modern számítástechnika atyja előtti tisztelgés, aki egy mérgezett alma elfogyasztása után halt meg.
- A híres mondásból: "Minden nap egy alma, az orvost távol tartja".
- Egyesek azt állítják, hogy a három alapító szimplán csak egy hétköznapi nevet akart.
- Steve Jobs és Steve Wozniak azt szerette volna, hogy az Apple márkanév az Atari előtt jelenjen meg a telefonkönyvekben.
A valóságban azonban Steve Jobs azon egyszerű okból kifolyólag nevezte el a céget Apple-nek, mert szerette az almát. Steve Jobs az egészsége érdekében egy gyümölcsdiétát követett, és az Apple nevetazután javasolta Wozniaknak, miután meglátogatott egy almaültetvényt.
Hogyan alakult ki az Apple eredeti logoja?
Az Apple első logóterve Isaac Newtont ábrázolta, amint egy almafa alatt olvasott. Ezt a harmadik társalapító, Ronald Wayne tervezte 1976-ban.
Az Apple logó fejlődése
Az Apple logója viszont az évek során a vállalattal együtt folyamatosan fejlődött. Az alábbiakban a logo evolúciójának legkritikusabb éveit tekintjük át.
1976
Az eredeti Apple-logó, amelyet Ronald Wayne tervezett, Isaac Newton képét ábrázolja, amint egy fa alatt könyvet olvas. Azt a pillanatot örökíti meg, mielőtt az alma a neves fizikus fejére esett. A dizájnon a cég neve egy szalago fut körbe a kép körül.
Egyedisége és művészeti értéke ellenére azonban a logó nem reprezentálja teljes mértékben azt, amit a vállalat képvisel, és nagyon hamar elavulttá vált.
1977
Steve Jobs úgy gondolta, hogy az eredeti logó túlságosan régimódi és az aprólékos dizájn és a részletgazdagság miatt nehezen lenne használható kisebb méretben. Márpedig az elektronikai eszközökre alapvetően kis méretű logókat szerettek volna elhelyezni. Így tehát Jobs felbérelte Rob Janoffot, egy tapasztalt logótervezőt, hogy újítsa meg a vállalat logoját.
Jobs olyan logót akart, amely a modern számítógép-dizájn fontosságát képviseli, és azonosítható az "Apple" márkanévvel. Az eredmény egy kétdimenziós alma képe lett, amelyet szivárványszínű csíkok töltöttek ki. Ez az új design kiemelte a vállalat Apple II számítógépét - a világ első színes kijelzős számítógépét.
A harapott almát ábrázoló Apple-logót szándékosan úgy tervezték, hogy megkülönböztethető legyen a cseresznyétől. Az konikus harapás hátterében tehát az áll, hogy egy alma és cseresznye gyakran hasonlít egymásra.
1987
A logó 1984-ig minimális változásokon ment keresztül, de a legmarkánsabb változás a Macintosh bevezetésekor történt. A Landor Associates ugyanis eltávolította az "Apple" nevet a cég logójából, és ezáltal kialakult ma ismert logó.
1998
Steve Jobs 1986-ban távozott az Apple-től a vállalat vezetőivel való konfliktus miatt. De 1997-ben visszatért, amikor a vállalat csődközeli állapotba került.
Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel Jobsnak szembe kellett néznie, a vállalat arculatának megújítása volt, amiben természetesen a logónak is komoly szerepe volt. A korábbi szivárványos logót áttetsző égszínkékre változtatta, hogy illeszkedjen az első iMachez. Végül azonban 1998-ban áttért az egyszínű feketére, hogy jól illeszkedjen az új ezüstszínű számítógépmodellekhez, és az Apple-t luxusmárkaként tűntesse fel.
A logó megváltoztatása Jobs szkeuomorfizmus (egy már ismert design kulcselemeinek megtartásával történő frissítés) iránti szeretetét is jól mutatta. Esetében az elemek egy valós tárgyat utánoznak, hogy a felhasználók könnyen megértsék és elfogadják az új felületet.
Például egy szemeteskukát másoló 3D-s képet mindenki könnyen felismerhet, még akkor is, ha nem beszél egy adott nyelvet, és nem tudja elolvasni a szöveget. Ebben a korszakban márpedig a hasonló design döntések voltak jellemzőek az Apple-re.
2001-2007
Az Apple 2001-ben adta ki a Cheetah-t, a MacOS 10.1-et, és ebben az évben mutatta be az aqua Apple-logót is, ami olyan népszerű termékeken volt megtalálható, mint például az iPod. Forradalmi év volt ez a márka számára, mivel számos terméke népszerűvé válásával sikerült az Apple-nek rekordnyereséget elérni.
2007-ben végül az Apple megváltoztatta a logót krómszínűre, hogy illeszkedjen a készülő alumínium alapú termékeihez.
2007-
Az Apple idővel eltávolodott az üveg-logótól, és egyszerű, lapos dizájnt szeretett volna. Így a dizájn egyszerű és letisztult maradt, miközben jól illeszkedett a termékekhez.
Ez az a logo, amit ma is minden Apple terméken láthatunk. És bár tény, hogy ez napjaink egyik legikonikusabb emblémája, abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem ez lesz a logo utolsó változata.
Forrás: Crowdspring
Kapcsolódó tartalmak: