Így dolgoznak a profik az iPad Prókon
Sokak számára már helyettesítette a számítógépet, ők pedig megosztották velünk, pontosan hogyan.
Az új iPad Pro olaj volt a “lehet-e a tablet számítógép?” című vita tüzére, hiszen rengeteg remek tulajdonságának hála minden korábbinál közelebb került ahhoz, hogy rendes munkaállomássá váljon, tablet létére is. A hardver, a szoftver, a második generációs Apple Pencil: mindez remek alapvetés a laptopok elleni küzdelemhez, az pedig biztos, hogy az iPad Pro használható a legjobban munkára az összes tablet közül. Már csak az a kérdés, hogy ez mennyire elég. Az emberek nagyobb része még mindig hiányol olyan dolgokat belőle, amik számukra elengedhetetlen (pl. rendes fájlmenedzselési alkalmazás), így valószínűleg nem virít majd a világ összes laptopja helyén egy iPad Pro - már csak borsos ára miatt sem. Vannak azonban a szerencsés kevesek, akiknek munkafolyamatait tökéletesen alá tudja támasztani egy Apple tablet, úgyhogy gyorsan át is álltak a használatára. Főleg dizájnerekről és művészekről van szó, de papok és farmerek is egyaránt be tudták építeni az eszközt a munkájukba, most pedig elmesélték, hogyan is szorította ki a mindennapjaikból az iPad Pro a laptopokat és más eszközöket. A példák széles spektrumából megmutatkozik: nincs “rossz” felhasználási módja az iPadnek. Van, aki egy az egyben rászokott az iOS rendszerre, de olyan is van, aki az iPad mellé Macet is használ, a kettő pedig kiegészíti egymást. Mások olyannyira személyre szabják a tablet használatát, hogy teljesen új módjait fedezik fel az iPad határai feszegetésének. Az egész közepén pedig az igény áll, hogy a technológia lehető legteljesebb kihasználásával minél praktikusabb, hordozhatóbb és kényelmesebb munkafolyamatokat hozzunk létre. Ha pedig megvannak a legjobb eszközök, akkor csak a képzelőerő szabhat határt annak, amit az emberek el tudnak érni.
Mark Leichliter: Wholly
Mark Leichliter 25 éven át készített fémből műalkotásokat, melyeket nagyszabású nyilvános művészeti projektekhez használtak föl. Ő azonban megelégelte a hatalmas felfordulást és természeti kárt, amit a szobrok elkészítése követelt, úgyhogy a digitális művészet irányába fordult, az iPadjén készített képeket pedig az Emptyful Designs-on publikálja. Mark munkája azóta kizárólag az iPaden történik, és az általa “véletlen képzelőerőnek” elnevezett technikát hasznosítja.
“Nagyon egyszerű vektorformákkal kezdek, és olyan kompozícióba rendezem őket, amit “helyesnek” érzek. Utána filtereket és effekteket adok hozzá egy csomó app segítségével, közben pedig egy “kérdés-felelet” típusú kölcsönhatást létesítek azzal, ami a kijelzőn történik. Általában beugrik valami teljesen véletlenszerű, ami felcsigázza a képzelőerőmet, én pedig felveszem a fonalat, és az ötlet mentén haladok.”
A csomó app egyébként az Assembly-ből, Shiftből és Unionból áll, ezekhez még az Affinity Designer és a Percolator társul. Az összes alkalmazás fontos szerepet játszik a műalkotás tökéletesítésében és végső kinézetében.
Stéphane Nahmani: Rue de la Liberté /1, Paris 19
Stéphane Nahmani szintén művész, a Mackel és iPaddal való kapcsolata pedig meglátszik a párizsi építészet által inspirált munkáiban, melyek a fekete-fehér rajzot és a digitális festést ötvözik egy elkészült képpé. Stéphane a Paper nevű alkalmazásban skiccel, ami egy letisztult interfésszel és a szükséges minőségű vonalkezeléssel járul hozzá a művek megszületéséhez. Miután elkészült a rajz, a Maces Photoshopban nyeri el végső formáját: itt kapja meg a digitális festést, ami részlegesen kitölti az épületek körvonalait.
Stéphane Párizsról készült illusztrációi a jövő év végén lesznek publikálva egy könyv formájában. Addigra szeretne váltani a 9,7 hüvelykes modellről és az eredeti Apple Pencilről az újabb generációs változatokra, hogy tovább tudja emelni az alkotásai minőségét.
Chad Puckett megszakítja a művészek sorát, ráadásul nem is akármilyen foglalkozással: Chad egy templomi vezető és lelkipásztor, aki már az első generáció kijövetele óta használja az iPad Prót az íráshoz, tanításhoz, prédikáláshoz és utazáshoz. Titka pedig az iOS-es fájlkezelés és feladatmegoldás kihasználása, a multitaskingon és különböző alkalmazásokon keresztül. Saját szavaival élve:
“A Lineával rögzítem a fejemből kipattanó gondolatokat, amiket az Ulyssesben formálok meg és a Copied segítségével egészítek ki linkekkel és idézetekkel, forrásokkal. Ha tanítok vagy prédikálok, a jegyzetet egyszerűen kiexportálom iBooks-ba, és onnan olvasom fel. Ha diákra van szükségem egy prezentációhoz, akkor a Pixelmatort, néha a LumaFusiont és a Keynote-ot hívom segítségül.”
Jack Amick: Farmer’s Market
Jack Amick fényképész a Fotók appban kezdi meg az utómunkát, mikor is kiimportálja a RAW képeket a Fujifilm X100F-jéből. Ezután az Adobe Illustratort veszi elő, a Creative Cloud szinkronizációjának hála mostranra teljesen át tudott állni az iPades szerkesztésre. Lightroomban először szortírozza és értékeli a képeket, mielőtt változtatna rajtuk az Apple Pencil segítségével. A Pencil pontossága miatt könnyedén állítgathatóak a különféle csúszkák, ami nagy könnyebség. A jelentősebb változtatásokhoz Affinity Photóba exportálja a fotóit.
Jack reméli, hogy a jövőben lesz lehetőség a képek egyből Lightroomba történő importálására és külső SSD-re mentésére.
Forgatókönyvírás az iPad Pro és MacBook Pro segítségével
W.D. Hogan rendező és forgatókönyvíró 1994 óta használ Apple kütyüket a filmek iráni szenvedélye kiteljesítéséhez. 2017 óta az iPadjén és MacBookján elérhető eszközöket használja egy Asteroid Impact című 3D-s dokumentumfilmhez, ami 80 országban lesz megnézhető jövő ősztől. Hogan egyébként az Watchmenen és a True Detective harmadik évadán is dolgozott.
A forgatókönyv megalkotása a snittek felvázolásával kezdődik, Photoshopban. Az Astropad iPades verziójában kihasználhatóvá válik a második generációs Apple Pencil nyomásérzékenysége, ami praktikus eszközzé válik a macOS-es Photoshop mellé. Hogan a Luna Displayjel is kísérletezik, és már várja az iPades Photoshop jövő évi megjelenését. Mindenek felett azért választja az Apple termékeit, mert “háttérbe vonulnak” - használatuk annyira megától értetődő és megszokható, hogy egy pillanatig sem kell gondolkodni rajta.
“Rajzolok, írok, festek, szerkesztek, felveszek, színeket korrigálok és posztolok, és nem kell mérnöknek lennem hozzá.”
A videókészítő és grafikus Veikko Venemies szerint az iPad és az Apple Pencil jelentik a sikeres munka kulcsát. Az Affinity Photo, Procreate és LumaFusion segítségével építette fel személyes YouTube-csatornáját, valamint albumborítókat tervezett iTunes-ra. A fájlmenedzsment bázisaként pedig a MacBook Pro szolgál.
Veikko kijövelete óta használja a 10,5 hüvelykes iPad Prót, az őszi megjelenéskor azonban váltott az újabb modellre, és azóta mindenhova magával viszi. Nem is csoda, az iPad Pro egyre több professzionális videókészítő érdeklődését kelti fel, akik általában a LumaFusiont nevezik meg, mint a legjobb alkalmazást videóvágáshoz. Gaston Perez Mazas például egy Siri Shortcutot használ, hogy egy paranccsal beimportálja azokat videókat a programba, amiket korábban kamerájáról a Fotók alkalmazásba másolt.
Brian King pedig az új iPad USB-C portját használja ki maximálisan, aminek segítségével profi hangszerkesztő állomást, külső monitort, kártyaolvasót és billentyűzetet is kötött az iPadre, így könnyítve a vágás folyamatát.
Mike Rother iPadje a terményt szállító kocsik mérlegeivel kommunikál, így tudja figyelni a termelést és a leltárat
A növénytermesztés és állattenyésztés nem az a két terület, ahol a legkézenfekvőbb egy iPad használata, kivéve, ha Mike Rothernek hívják az embert. Ő kreatívan ötvözi a technológia adta lehetőségeket a gyakorta régimódi munkának titulált gazdálkodással. Ez pedig működik, és nem is akárhogy: Mike szerint a modern technológiának hála egy napnyi termesztéssel több adatot állít elő, mint az apja tette 80 évnyi papírra írogatással.
Négy iPad, három Mac és sor iPhone vesz részt a gazdálkodás segítésében. Az OtterBox és LifeProof bombaálló tokjainak hála az iPadek lettek az első (nagyobb számítási kapacitással rendelkező) eszközök, amik kibírják a traktorkabinok 43 fokos melegét, és a mindennapos sárral és porral való találkozást. Mike így ki tudja használni az iPadek hordozhatóságát, mikor vonalkódokat szkennel, az LTE-kapcsolatnak hála információt közvetít a szántóföld közepéről, és a betakarítás során beérkező adatokat elemzi.
A The Climate Corporation és Agrimatics profiknak szánt alkalmazásai segítenek számon tartani a termelés különféle aspektusait, az Encirca, Google Earth és AgStudio pedig a mindennapos feladatok elvégzését könnyítik meg. Még az olyan egyszerű kommunikációs eszközök, mint a Trello vagy a Stack is nagyban megkönnyítik az ember életét, amikor egy hatalmas szántóföld másik végéről próbál beszélgetni a munkatársával.
John Leko bútorokat tervez és épít, valamint különleges fatárgyakat kivitelez. Az iPad Pro, Smart Keyboard és Apple Pencil lettek a legfontosabb digitális eszközök, melyeken keresztül egyaránt kibontakozhatott a karrierje, és művészi szenvedélye is. A bútortervezés folyamatának ugyanis egyik, sőt, talán a legfontosabb része, mikor a művész megpróbálja a kliens fejében lévő ötletet valami kivitelezhető, megépíthető koncepcióvá formálni. John az iPadjén jegyzetel és skiccel, valamint dizájnötleteket prezentál és kutat. A Pages, Numbers és PDFPen segítségével szerződéseket tud írni és tervezett költségeket számolni. A Macen SketchUp segítségével készít 3D-s modelleket, amiket a SketchUp Viewerbe importál, hogy az iPadjén is dolgozhasson rajtuk. Ezek a modellek vették át a hagyományos tervrajzokat, így már nem kell papíralapú tervekkel bajlódni a munkaasztalnál.
A fafaragás mellett John megosztja tudományát a nagyvilággal, mikor stúdiójában vagy más helyeken órákat ad. Az OmniOutliner elengedhetetlen lett számára az órák megtervezéséhez, prezentálásához és tanterv megírásához.
Neil Vilppu: Cafe Racer
Egy Neil Vilppu nevű dizájner és illusztrátor tradicionális rajzolási technikákat használt, mielőtt felfedezte volna az iPadet. Akkor döntött a modern technológia befogadása mellett, amikor az iPad Próknak hála a kreatív eszközök elég fejletteké váltak ahhoz, hogy Neil mindig magával tudja hordani őket, kompromisszumkötés nélkül. Különleges művészi stílusához elengedhetetlen a hagyományos perspektíva és a digitális világ kombinálása.
Az illusztrációi a Procreate-ben látnak napvilágot, mielőtt az Affinity Designer segítségével elkészítené a vektoralapú művet. Neil egy fekete vászonnal kezd, majd egymás után megrajzolja a pontokat, ahol fény éri a kép tárgyát - így alakítja ki a körvonalaikat, alakjukat. Szerinte a folyamat hasonlít a fafaragáshoz: így készültek a tömör fatömbbökből kifaragott művek is. Miután elkészült a körvonalakkal, színekkel látja el az illusztrációt, tónust adva azoknak.
Camillo Richer szintén dizájnban utazik, több mint 10 éve, első iPadjét pedig 2011-ben vette. Még meg sem jelent az Apple Pencil, az iPad hordozhatósága és az ebből adódó rugalmas munkavégzés miatt még Wacom rajztabletje is eladásra került. A Procreate és az Adobe Illustrator Draw (és persze Apple Pencil) megjelenésével viszont minden akadály elhárult, hogy Camillo elkezdhesse a rendelések teljesítését. Dobjunk hozzá egy Affinity Photót és egy Designert, és bumm, a munkája 90%-a máris az iPaden történik.
This is fun #MadeOniPad pic.twitter.com/FCIExQBv5P — Pat Murray @ YOW Conference (@_patmurray) 2018. november 9.
Mostmár ti is látjátok, milyen kreatív módokon használhatjuk a technológiát, hogy megkönnyítse az életünket és a munkánkat. Ti dolgoztok valamit az iPaden? Osszátok meg ötleteiteket a cikk alatt kommentben és Facebookon! Ha szívesen dolgoznátok tableten, de még nem tudjátok hogy, a #MadeOniPad Twitteres hashtag alatt megosztott képekből meríthettek inspirációt.
Forrás: AppleRider / 9to5mac
Kapcsolódó cikkek:
- Összehasonlítás: 2018-as vs előző generációs MacBook Air
- Ez a 2018-as iPad Pro - bemutató + kicsomagolás [videó]
- Régóta várt funkciókkal frissült a Final Cut Pro X