A sikeres design titkai Jony Ive szerint
Jony Ive köztudottan nem szeret nagyközönség előtt szerepelni, viszont tegnap mégis tartott egy kisebb előadást a Londoni Design Musem-ban. A design jövőjéről és az Apple-nél töltött munkájáról is esett szó, de ami talán a legérdekesebb ahogy a tervezés folyamatáról beszélt.
Elárulta hogy a sikeres design néha természetesen nagyon sok félresikerült próbálkozással jár, de abba is beavatta a nézőket hogy mi vezetett a személyes sikereihez.
Ezeket a trükköket 12 pontba lehet összeszedni:
Az vagy amit készítesz
“Amit készítünk meghatároz minket. Az emberek érzik a törődést és annak hiányát. Ezzel érhetjük el mások tiszteletét és a törődés hiányát akár sértésnek is vehetik.”
A nagy ötletek beszélgetéssel kezdődnek
“A legnagyobb ötletek beszélgetés formájában születnek. Egy kis változtatás az elején egy teljesen másfajta termékhez is vezethet. Az ötlet a folyamat elején csak egy gondolat ami törékeny és egyedi. Amint az első fizikai formája megszületik már minden megváltozik, onnantól kezdve nem egyedi és több embert foglalkoztat.”
Kevesebb renderelés és több munka
“Sok formatervező akiket fel akarunk venni nem is tudja hogyan kell készíteni dolgokat, mivel az egyetemeken olcsóbb mindent számítógépen csinálni. “ - “Négy évet eltöltenek egy 3D design kurzuson úgy, hogy nem is csinálnak közben semmit! Azok az emberek akik jól tudnak tervezni és alkotni nagy előnnyel bírnak.”
Tarts kisebb csapatot
Az Apple formatervező csapatába szinte lehetetlen bejutni, főleg azért mert senkit nem rúgnak ki. Az elmúlt 15 évben a 18 tag nem változott.
“Jobban szeretek kis csapatban dolgozni. Csak 18-an vagyunk és eddig senki nem hagyott itt minket.”
A másolás nem a tisztelet formája
“Nyolc évnyi munkát hat hónap alatt le lehet másolni.” - “Az ellopott design ellopott idő, és ez egyáltalán nem hízelgő, mint ahogy azt állítják.”
Le az észérvekkel
“Hogy valami igazán újat és innovatívat alkoss, néhá ésszerűtlenül kell gondolkodni.”
Kisebb dolgokat készíteni elkerülhetetlen
Korábban volt aki szerint lehetetlenül kis formákba önti Jony az Apple eszközeit. De ennek nem az esztétika az elsődleges célja, hanem egyszerűen a technológia elkerülhetetlen folyamata.
“Az emberi természetünk része: minden technológiát egyre kisebb, olcsóbb és megbízhatóbb formában akarunk.”
Azzal is foglalkozzunk amit senki sem lát
“A telefon belsejével is sok időt töltöttünk, mégis ez egy olyan dolog amit a felhasználók 99 százaléka nem fog látni, viszont így helyes.”
Ne legyél más, csak különböző
“Nem akarunk mások lenni csak azért hogy mások legyünk. Ilyet nem nehéz alkotni, csak legyen pink és szőrös. Jobbat csinálni nehezebb. Valami újat alkotni általában a céges tervek része, viszont amikor nagy dolgok változnak attól lesz különböző (például a kijelzők elhagyása és hangvezérlésre váltás).”
Ha nem hibázol nem is próbálkozol
“Nem szabad félnünk a hibáktól - ha nem hibázunk nem is hajtunk eléggé. A tervek 80 százaléka nem is fog működni, és ha valami nem elég jó akkor nem is szabad erőltetni.”
Utasíts el több ötletet mint amennyit elfogadsz
“Minden elfogadott ötletet 9 másik elutasított követ.”
Készíts jó termékeket és hozni fogja a pénzt
“A célunk hogy a legjobb termékeket készítsük. Nem vagyunk naivak. Bízunk benne hogy ha sikerül jó dolgokat csinálni az emberek szeretni fogják. És ha tetszik nekik meg fogják venni. Úgy tűnik eddig ez a módszer elég hatékony. Tudjuk mit akarunk csinálni és ezt pénzt is fog hozni, de ez már csak a következmény.”