Hogyan reagált a divatvilág a Watch-ra?
Kevés olyan dolog van a divatvilágban, ami ne osztaná meg őket. A sok trend és a tény, hogy a divat maga mennyire szubjektív műfaj azonban érthetővé teszi. Valami ilyesmi történt most az Apple Watch esetében is.
Azt tudhatjuk, hogy az Apple-nek most egy olyanfajta tényezővel is számolnia kell, amivel eddig nem volt dolga. Ez pedig a divatvilág véleménye. Most, hogy a viselhető eszközök piacára léptek, ez a faktor bizony igazán jelentőssé vált.
Az út egyelőre rögösnek tűnik, a divatvilágot ugyanis az Apple Watch egyelőre nem nyűgözte le.
Mert míg a Vogue egyik szerkesztője izgatottam beszél az óráról, addig másik neves divatújságíró, aki megjárta már a legnagyobb divatlapokat, éles kritikát fogalmaz meg. A legtöbben viszont valamiféle fura várakozó álláspontra helyezkedtek, amolyan „felkeltettétek a figyelmünket, tudtok mutatni ennél jobbat is?” stílusban. Az Apple eddigi szokásait ismerve erre legalább a jövő évig várhatnak a divatújságírók. Kérdés, hogy vajon lesznek-e ennyire türelmesek, illetve, hogy a hírességek mennyire kapják fel a terméket. Ugyanakkor itt most a játék mégsem ilyen egyszerű, hiszen a hírességeket is irányítja a divatvilág. Vagyis, ha ők nem bólintanak rá valamire, a híresség hiába kapja meg a kütyüt, nem fogja viselni, nem fogják benne lefényképezni és senki sem fogja tudni, hogy neki van… Ördögi kör.
Az ugyanis, ahogy az ALS jeges vizes kihívásoknál is láthattuk, a legfőbb meghatározó a kis ember számára (tisztelet a kivételnek), hogy a híresség mit csinál, mit visel. Aztán utánozza, mintha kötelező lenne.
Talán a divatújságírók visszafogottságát a témában azzal is magyarázhatjuk, hogy egyelőre túl sok inger éri őket, hiszen épp a New York-i divathét zajlik, ami ugye a divatvilág egyik legrangosabbja.
Azért tekintsük át az eddig felmerült kérdéseket!
Az, amit egyöntetűen nagyon szeretnek a legtöbben, a termék kezdő ára. Viszont a három vonal közül ez az alapár, tehát például a vörös arannyal bevont elegánsabb típus még kérdéses, hogy mennyibe fog kerülni és, amikor kijön, akkor ez is fog-e ennyire tetszeni. Ugyanakkor sokan megkérdőjelezik, amit én is megtettem: a termék nőiességét. Mert az rendben, hogy kétféle méretben elérhető a kijelző, gondolva a nőkre és férfiakra egyaránt, de attól még a forma maga, ahogy az egyik divatújságíró megfogalmazta: „egyáltalán nem csinos, sokkal inkább olyan jövő technos, ami a nőiesnek teljesen az ellentéte”, vagy, ahogy az Instyle Magazin szerkesztője mondta „kifejezetten férfias”. Ez csak azért meglepő, mert az Apple tervezőcsapata több nővel is együttdolgozott a termék fejlesztése során. Talán Angela Ahrendts-nek is megmutathatták volna… Hátha…
Többen rámutattak arra is, hogy a Watch státusszimbólumként biztos, hogy megállja majd a helyét, de abban az egyben megegyeztek a vélemények, hogy az még messze van, hogy a svájci gyártóknak megremegjen a lába, még akkor is, ha a külső megjelenés sokakat emlékeztet a klasszikus óraformákra. Az egyik híres órablogger, órakritikus is ott járt, és ő a formán kívül nagyon elégedett volt a tartalommal, valamint a mérettel is. Szerinte a nőkön és férfiakon kívül a gyerekeknek is tökéletes viselet lehet.
A Patek Philippe elnökét is megkérdezte a Financial Times riportere, hogy neki mi a véleménye, és ő csak annyit mondott „Ez a dolog nem a mi világunk része”. Mivel az Apple normcore viselői viszont, valószínűsíthetően, elég nehezen értik meg, hogy az úriember mire célzott ezzel, így még hozzátett két mondatot. „Végül is egy 349 dolláros karóráról beszélünk, amit folyamatosan fejlesztenek és frissíteni kell ahányszor csak a benne lévő technológia elavul. Ennek a darabnak meghatározott az élettartama, nem úgy egy svájci órának, amit nem csak a kézművesség jellemez, de családi ékszerként öröklődhet a családban generációkon keresztül.”
Ami egyébként a Watch stílusát illeti, a divatújságírók több helyen is rámutattak, hogy a három vonal ellenére (Apple Watch, Apple Watch Sport és Apple Watch Edition) a készítők igazán nem gondoltak az esti és a fekete nyakkendős alkalmakra, és ezt sokan hibaként jelentették. Még akkor is, ha sokan értékelték ellenben azt, hogy az óra ugyanakkor jól beilleszthető a hétköznapi ruhatárba.
A kritikák tehát egyelőre vegyes képet mutatnak. Annak az Apple mindenképpen örülhet, hogy a Vogue-teszten átment a termékük, hiszen az újságírók közül az egyik leglelkesebben nyilatkozó az ő divatszerkesztőjük volt és a divatvilágban ez azért jó alapnak számít.